trompet.nl > forum > Toon onderwerp - hoe hoog is normaal?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2024 11:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: hoe hoog is normaal?
BerichtGeplaatst: 27 apr 2013 10:59 
Offline

Geregistreerd: 26 apr 2013 14:03
Berichten: 2
Oei, heb ik u op de tenen getrapt?
Dat was niet mijn bedoeling hoor, alle respect voor de mensen die lesgeven.

Maar uit ervaring door de jaren heen is dit wel degelijk een probleem wat zeer onderkent is.
Slecht instrument, geen fatsoenlijk mondstuk.
De stelling ze moeten eerst maar leren? vindt ik geen goede stelling sorry.

U heeft inderdaad groot gelijk wat de instrumentatie en materialen aangaat in de verenigingen.
Daar krijgen de kinderen inderdaad meestal afgejakkerde instrumenten die niet meer stemmen of zwaar te bespelen zijn.

Ik ging niet uit van personen in een vereniging maar in persoonlijke interesse en zelfstudie met ondersteuning.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: hoe hoog is normaal?
BerichtGeplaatst: 27 apr 2013 11:10 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Zolang een mondstuk niet extreem groot of klein is kan iedereen daar op leren spelen. Als je wat verder komt kun je eens gaan kijken welk mondstuk nog beter bij je past, maar een mondstuk zoals een Bach 3C, 5C of 7C zou in de beginjaren geen enkel probleem moeten zijn.

Als ik leerlingen zie worstelen met een 1C of 11/2C mondstukken dan probeer ik dat wel meteen te veranderen. Dat remt alleen maar de ontwikkeling mijns inziens.

Verder zou ik niet zo met de hoogte bezig zijn maar met de muziek. Dan komt de hoogte ook vanzelf wel als de mondspieren wat sterker worden.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: hoe hoog is normaal?
BerichtGeplaatst: 27 apr 2013 16:30 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ik ben niet zo snel op de tenen getrapt. Ik denk alleen dat mensen problemen te snel bij het materia zoeken. Sterker nog: dat is mijn ervaring. Tuurlijk weten we allemaal dat er 'beter' materiaal voor handen kan zijn, maar op een standaard 7c kan het allemaal prima.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: hoe hoog is normaal?
BerichtGeplaatst: 09 jun 2013 19:05 
Offline

Geregistreerd: 03 apr 2007 07:39
Berichten: 237
Heb wel eens op de generale reppetitie een avond voor een concert m'n trompet gestoten met als gevolg een vastzittend ventiel. Dus moest ik op een 40 jaar oude cornet van de vereniging het cocert de volgende dag spelen in plaats van m'n Yamaha 6310Z.

Na die ervaring en de lovende kritieken na het concert ben ik van mening dat materiaal wel invloed heeft (vooral op gemak en flexibiliteit) maar niet doorslag gevend is. Tenzij je idd leerlingen op heel erg grote of kleine mondstukjes laat beginnen of op instrumenten laat spelen die inderdaad niet stemmend te krijgen zijn.

Ik speel ook nog steeds op een 7C varriant zij het dieper en zwaarder. Grote diamerters vind ik gewoon niet prettig. En vooral bezig zijn met muziek en klank, dan groeit het bereik van zelf (als je langzaam aan ook wat meer hoogte mee neemt in je studeren).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: hoe hoog is normaal?
BerichtGeplaatst: 17 aug 2013 16:43 
Offline

Geregistreerd: 23 aug 2012 07:13
Berichten: 11
Woonplaats: Wolvega
Ik kan mij erg herkennen in dit topic. Zelf na 16 jaar overgestapt van hoorn naar bugel. Vaak gingen dit soort vragen door mijn hoofd.

Oefening baart kunst natuurlijk, maar toch ben ik van mening dat materiaal er wel degelijk flink toe kan doen. Zelf heb ik 16 jaar hoorn gespeeld en haalde hier met gemak een C3 op. Anderhalf jaar gelden overgestapt naar bugel. In het begin kreeg ik nauwelijks geluid uit het instrument (Courtois 154 / mondstuk DW 4F). Ik kon gewoon mijn lucht niet kwijt. Ik koos een ander mondstuk DW 2F en het ging direct allemaal een stuk makkelijker. Net als de Topicstarter kon ik al redelijk snel een G2, maar bij mij was een A2 al problematisch. Tot ik twee maand geleden een eigen bugel (Bach Stradivarius) heb gekocht. Sindsdien kan ik zonder problemen de B2 en meestal ook de C3. Mijn ervaring is dus dat materiaal echt uit kan maken.

Maar zoals ik al zei: oefening baart kunst. Op de hoorn haalde ik de C3 ook pas na 10 jaar. Ik zou als ik jou was je zeker niet druk maken. Nou weet ik dat je al andere koperinstrumenten hebt gespeeld en dus geen beginner bent, maar vergeet niet dat een hoorn of trombone niet hetzelfde is als een trompet. Er worden andere eisen gesteld aan je embouchure en dat kost tijd om te ontwikkelen. Wees gewoon trots op jezelf op de momenten dat je de C3 haalt; het zit er blijkbaar in. Je moet alleen nog leren hoe je het er uit moet halen ... en dat duurt even

_________________
Sabrina


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: hoe hoog is normaal?
BerichtGeplaatst: 18 aug 2013 16:42 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Dat kan ik beamen: op een Courtois 154 ontbreekt een A2 vrijwel helemaal.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.