trompet.nl > forum > Toon onderwerp - hoe hoog is normaal?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 03:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: hoe hoog is normaal?
BerichtGeplaatst: 15 apr 2013 14:39 
Offline

Geregistreerd: 15 apr 2013 13:56
Berichten: 13
Beste forumleden,

Ik vraag me af of jullie weten hoe hoog het normaal is om te komen na een paar jaar spelen?

Ik speel sinds anderhalf jaar trompet, nadat ik daarvaar een paar jaar hoorn en trombone heb gespeeld.

Ik kom nu tot de hoge G (die op het bovenste lijntje van de vioolsleutel) en met gepiep en moeite tot de B of C erboven. Die C alleen als ik een goede dag heb.

Nu is het frustrerende dat ik dat óók al kon na een paar weken! Daar was ik destijds erg tevreden over, maar nu frustreert het me dat ik niet verder kom. Integendeel, ik heb de laatste tijd het idee dat het eerder moeilijker wordt dan makkelijker. Als ik een beetje moe ben gespeeld, haal ik zelfs niet altijd de G meer!

Ik heb trouwens wel een docent die met me oefent op ademsteun - tot nu toe nog absoluut geen resultaat qua toonhoogte, maar misschien in de toekomst?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: hoe hoog is normaal?
BerichtGeplaatst: 15 apr 2013 15:39 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Dat is moeilijk aan te geven, iedereen heeft zijn eigen tempo wat van zoveel zaken afhankelijk is. Maar een G2 lijkt me bovengemiddeld voor iemand die nog geen 2 jaar speelt. Ik heb genoeg leerlingen les gegeven die daar na 5 jaar of meer nog problemen mee hadden.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: hoe hoog is normaal?
BerichtGeplaatst: 18 apr 2013 09:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2007 12:36
Berichten: 423
Woonplaats: Leunen
Wow een G2. Op een goede dag B/C3. Gefeliciteerd. Ik zit nog steeds op hetzelfde bereik na 7,5 jaar spelen :wink:

_________________
http://sandraleurs.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: hoe hoog is normaal?
BerichtGeplaatst: 18 apr 2013 09:28 
Offline

Geregistreerd: 05 mei 2012 10:40
Berichten: 118
Waar hebben we het hier precies over?

Dat is toch een verschil naar mijn idee,
1) op je kamer een nootje piepen,
2) bij een oefening een mooie klank neerzetten,
3) tijdens repetitie of concert met goede klank en juiste timing.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: hoe hoog is normaal?
BerichtGeplaatst: 25 apr 2013 20:30 
Offline

Geregistreerd: 15 apr 2013 13:56
Berichten: 13
Bedankt voor jullie reactie!

Die G die op het bovenste lijntje van de vioolsleutel ligt, die haal ik meestal met redelijk mooie klank (helaas ook niet altijd, vooral niet als ik moe ben).

Maar die noten erboven vallen meer in de categorie gepiep.

Hoe hoog kunnen jullie Saniejjj en Trompedro?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: hoe hoog is normaal?
BerichtGeplaatst: 26 apr 2013 12:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2007 12:36
Berichten: 423
Woonplaats: Leunen
Poolkonijntje schreef:
Bedankt voor jullie reactie!

Die G die op het bovenste lijntje van de vioolsleutel ligt, die haal ik meestal met redelijk mooie klank (helaas ook niet altijd, vooral niet als ik moe ben).

Maar die noten erboven vallen meer in de categorie gepiep.

Hoe hoog kunnen jullie Saniejjj en Trompedro?


Netjes tot een Bes2 (boven de balk, houd ik niet heel lang vol). Op een goede dag B en C (vind ik gepiep). En laatste speelde ik een Es (gefiept, oerlelijk).

_________________
http://sandraleurs.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: hoe hoog is normaal?
BerichtGeplaatst: 26 apr 2013 14:27 
Offline

Geregistreerd: 26 apr 2013 14:03
Berichten: 2
Ik speel bijna 50 jaar trompet en geef al 35 jaar les in diverse blaasinstrumenten.
Iedere dag een half uurtje oefenen doet wonderen, mits daar ook iemand advies geeft hoe je moet blazen.
daar zijn diverse technieken voor.
Te lang aan een stuk oefenen om maar hoogte te krijgen werkt meestal averechts omdat de zeer gevoelige spiertjes van je lippen te moe worden.
Met goede begeleiding zou je na ongeveer 3a4 jaar makkelijk en zuiver G2 moeten kunnen blazen.
Mits je iedere dag oefent, want dit is meestal het grote struikelblok.
Daarbij komt nog, heb je het goede mondstuk.
Niet alle mondjes zijn hetzelfde, men gaat al jaren uit van standaard C7 maar daar ligt ook een valkuil.
Blijven doormodderen op een mondstuk wat misschien niet het goede is gooit je prestatie teniet.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: hoe hoog is normaal?
BerichtGeplaatst: 26 apr 2013 16:11 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ton Reul schreef:
Ik speel bijna 50 jaar trompet en geef al 35 jaar les in diverse blaasinstrumenten.
Iedere dag een half uurtje oefenen doet wonderen, mits daar ook iemand advies geeft hoe je moet blazen.
daar zijn diverse technieken voor.
Te lang aan een stuk oefenen om maar hoogte te krijgen werkt meestal averechts omdat de zeer gevoelige spiertjes van je lippen te moe worden.
Met goede begeleiding zou je na ongeveer 3a4 jaar makkelijk en zuiver G2 moeten kunnen blazen.
Mits je iedere dag oefent, want dit is meestal het grote struikelblok.
Daarbij komt nog, heb je het goede mondstuk.
Niet alle mondjes zijn hetzelfde, men gaat al jaren uit van standaard C7 maar daar ligt ook een valkuil.
Blijven doormodderen op een mondstuk wat misschien niet het goede is gooit je prestatie teniet.


Met vooral dat laatste ben ik het oneens. Een goed mondstuk is uiteraard een prettige bijkomstigheid, maar de ervaring leert dat in het begin, het mondstuk nauwelijks relevant is. Jonge leerlingen moeten hoe dan ook, waarop dan ook, gewoon eerst maar eens leren spelen.
Veel verenigingen waar ik lesgeef, investeren simpelweg niet in goed materiaal, dus ik moet het doen met de spullen die ze krijgen. En tot jouw verbijstering waarschijnlijk, kan ik je melden dat ze het leren. En goed leren. Ongeacht het mondstuk, dat hun prestatie dus blijkbaar niet teniet doet.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.