trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet ventielen zeer stroef Help!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 07:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Trompet ventielen zeer stroef Help!
BerichtGeplaatst: 25 apr 2013 16:08 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Ha ha, dat zou kunnen maar in ieder geval waren de ventielen vd B700 OP EEN BEPAALDE MANIER ingesleten zodat ze mijn gehannes niet meer aankonden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet ventielen zeer stroef Help!
BerichtGeplaatst: 25 apr 2013 17:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
delano schreef:
En Theo kan wel stellen dat de uitgewoonde Selmer uit 020 perfect speelde maar hoe wist hij dan dat hij uitgewoond was? Toevallig weet ik zeker dat hij altijd de compressie test, iets wat hij niet zou doen als lekkende ventielen nooit voorkwamen.


Ehhh, die uitgewoonde Selmer klonk als een dijk, ondanks dat de compressie van de ventielen onder de maat was. Logisch dat dat ding nog zo goed klonk anders had de vorige eigenaar dat ding nooit zo lang gebruikt! Ik vond 'm -gesmeerd met Al Cass 'Fast'- ook goed spelen maar weet natuurlijk niet hoe ie zich zou gedragen als de compressie wèl in orde zou zijn.
De Bach die ik ooit 'ns kocht was zoals gemeld behoorlijk versleten maar toch speelde die Bach beter dan mijn eigen Bach. Onbegrijpelijk dat ik dat ding verkocht heb, altijd nog spijt van.
Ventielen zijn zuigers die op & neer gaan in cylinders en net zoals de zuigers in een verbrandingsmotor zijn die aan slijtage onderhevig dus lekke ventielen zijn er zeker en als de lekkage zo erg is dat er niet knap op meer te spelen valt dan moet je natuurlijk niet zo'n instrument (of auto!) kopen. Of je bent zó gevallen voor dat ding dat je er een valvejob van honderden euro's voor over hebt.
Ikzelf zou dat niet doen. Als een instrument goed speelt moet je 'm kopen als de sound je aanstaat. Zo simpel is 't. Als een instrument niet goed speelt omdat de afdichting van de ventielen niet meer functioneerd hoe weet je dan of dat ding je überhaubt zal liggen ná revisie? Ik vind dat een behoorlijke gok en ben dan niet geinteresseerd. Ook niet als 't een Olds Mendez, Recording, Blessing Super Artist of een dergelijk instrument betreft.

Nogmaals, ik heb de ervaring dat 't allemaal wel losloopt met de ventielen van vintage trompetten, niet alleen van de topmodellen van destijds, oók met de wat lager geclassificeerde instrumenten: Ik heb hier een Elkhart "Made by Buescher' liggen van voor de tweede wereldoorlog waar veel op gespeeld is want de lak is weggesleten daar waar je 't instrument vastpak. De ventielen zijn uit de kunst, kan niet anders zeggen.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet ventielen zeer stroef Help!
BerichtGeplaatst: 25 apr 2013 17:07 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Dit klopt overigens wel: mijn Olds wacht op revisie ( als jaren, komt telkens iets tussen) onder ander voor de ventielen. Die functioneren prima, maar kunnen een revisie best gebruiken. Dan kan die weer een slordige 40 jaar mee. Voor de rest is het beroepshalve zo dat ik op verzilverde instrumenten moet spelen. Dus heb ik voor mezelf een zilveren Schilke gekocht als back up, waar de Olds dan wee op zijn beurt back up voor is.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.