trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet ventielen zeer stroef Help!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2024 08:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Trompet ventielen zeer stroef Help!
BerichtGeplaatst: 23 apr 2013 08:17 
Offline

Geregistreerd: 23 apr 2013 07:48
Berichten: 7
Hallo allemaal,

Ik ben sinds een aantal weken begonnen met trompet spelen.
Ben gelijk begonnen met lessen om het mezelf goed aan te leren.
De trompet waarop ik speel is de Stagg 77T RD Trompet, helaas een rode, maar was in de aanbieding.

Ik zit nu echter met een probleem.
Mijn ventielen gaan sinds de laatste 2 weken veel stroever als voorheen.
Zo erg zelfs, dat ik mijn vorige les noodgedwongen op de trompet van mijn lerares moest spelen. (welke wel aanzienelijk veel fijner was dan mijn eigenste)

Ik heb hem eergisteren volledig schoon gemaakt door hem eerst ongeveer in een lauw warm bad te laten weken, daarna goed uitspoelen, schoonmaak borstels erdoorheen, drogen, ventiel olie erop en terug in elkaar.
Echter heeft dit totaal niet geholpen, het lijkt zelfs slechter als voorheen.

Vanavond heb ik weer les en zal dus mijn lerares er even naar laten kijken en vragen of ze iets weet.

Maar als iemand hier op het forum een gouden tip heeft om hem vanavond op les tog gewoon te kunnen gebruiken zal natuurlijk perfect zijn.

Alvast bedankt,

Grubnellok


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet ventielen zeer stroef Help!
BerichtGeplaatst: 23 apr 2013 08:43 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Oei... Stagg. Daar heb ik eerder hele slechte ervaringen mee gehad wat ventielen betreft.
Kijk eens naar de ventielen. Die zouden muisgrijs staal achtig van kleur moeten zijn. Maak ze eens goed schoon. Als je dan een gele verkleuring op je ventielen ziet, dan weet je dat de buitenste coating (monel?) los aan het laten is, of af aan het slijten is.
Als het instrument minder dan een jaar oud is, terug naar de dealer ermee en garantie claimen.

Verder zou ik je aanraden om ermee naar een speciaalzaak te gaan, en ze vriendelijk te verzoeken om je te helpen.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet ventielen zeer stroef Help!
BerichtGeplaatst: 23 apr 2013 09:28 
Offline

Geregistreerd: 23 apr 2013 07:48
Berichten: 7
Hoi Marnix, bedankt voor het antwoorden.
Mijn ventielen hebben meer een goud/koper kleur.
Kan dit betekenen dat de buitenste coating er al af is?
Ik heb hem nog maar net 3 maanden, dus lijkt mij dat deze nog onder de garantie valt.
Ik zal even afwachten wat mijn lerares er vanavond van zegt, maar ben bang dat ik hem terug moet sturen naar de online shop waar ik hem gekocht heb. :(

Ik zit nu op mijn werk, maar zal anders vanavond of morgen nog wel wat foto's van de ventielen uploaden mocht dit gemakkelijk zijn.

Thanks,

Grubnellok


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet ventielen zeer stroef Help!
BerichtGeplaatst: 23 apr 2013 11:24 
Offline

Geregistreerd: 05 mei 2012 10:40
Berichten: 118
Stagg ken ik dan wel niet, blijft een ventiel hangen, dan duiden krasjes op het ventiel op metaal-metaal contact. Is dat zo, dan is dat de reden. Los je dat met goed schoonmaken en goed smeren van het ventiel niet op, dan mag je inderdaad wel even terug ermee.

Uit eigen ervaring met mijn Yamaha, zeker in het begin (ik bedoel: nieuw instrument) is het aan te raden om je ventielen en de binnenkant van het ventielhuis regelmatig schoon te maken en opnieuw te smeren. Eigenlijk bij iedere onregelmatigheid die je voelt, dan zijn ze spoedig ingelopen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet ventielen zeer stroef Help!
BerichtGeplaatst: 23 apr 2013 12:08 
Offline

Geregistreerd: 23 apr 2013 07:48
Berichten: 7
Hallo Trompedro,
Bedankt voor het meedenken.
Ik neem aan dat ik zulke krassen op de ventielen met het blote oog kan waarnemen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet ventielen zeer stroef Help!
BerichtGeplaatst: 23 apr 2013 13:58 
Offline

Geregistreerd: 05 mei 2012 10:40
Berichten: 118
Ja, die kan je met het blote oog zien. Overigens, krijg je de ventielen vervolgens weer gangbaar, dan hoeven krassen geen issue te zijn.

Waar ik i.i.g. ook voorzichtig mee ben, is bij het monteren even driftig ronddraaien van de ventielen. Het ene instrument zal daar wel wat gevoeliger voor zijn dan het andere, vermoed ik. Is daardoor iets gebeurt, dan zal je daar ook een 'fijne' groef van zien.

Overigens, je lerares zal wel door hebben dat je niet geoefend hebt de afgelopen week. :|


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet ventielen zeer stroef Help!
BerichtGeplaatst: 23 apr 2013 14:58 
Offline

Geregistreerd: 23 apr 2013 07:48
Berichten: 7
Te weinig geoefend......Same story every week :)
Ik had moeten beginnen toen ik jong was en alle tijd had, niet nu met een 50uur werkweek erlangs..
Als ik daarlijk thuis ben zal ik eens kijken of er krassen zichtbaar zijn, was me gisteren niet gelijk opgevallen.

Zeer benieuwd wat ze vanavond zegt en of er iets aan te doen is.
Ga nu maar van het ergste uit, dat hij terug gestuurd moet worden en dat ik weer een tijd zonder instrument zit.
Hoop wel dat ik hem onder garantie terug kan brengen, op de site staat dat er dan geen gebruiksporen mogen zijn.
Maar ja, na 8 weken buzzen als amateur, zal er echt wel iets te vinden zijn.

Word vervolgd....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet ventielen zeer stroef Help!
BerichtGeplaatst: 23 apr 2013 15:57 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Volgens mij hebben die Stagg'svan die chinese roestvrije stalen ventielen die ook in de studs Yamaha's zitten. Of dat materiaal los kan laten weet ik niet. Waarmee olie je dat ding?
Ik vermoed dat er een hele berg zooi in je ventielen zit. De oorzaak daarvan kan van alles zijn maar gezien je verhaal lijkt een mengsel van (verkeerde?) olie, metaalresten enz voor de hand liggend. Het kan echt zijn dat het ventielhuis van binnen helemaal aangeslagen is, die soort ventielen hebben een beetje de neiging vuil aan te trekken, zo is mijn (voorlopige) ondervinding. (gebaseerd op mijn Yamaha YCR 2310 die ook vuil aantrekt en regelmatig schoon gemaakt moet worden).
Eventueel gewoon ventielen en huis poetsen met een niet schurend middel (metalpflege of zo).


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.