trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet ventielen zeer stroef Help!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 24 apr 2024 09:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Trompet ventielen zeer stroef Help!
BerichtGeplaatst: 24 apr 2013 14:28 
Offline

Geregistreerd: 23 apr 2013 07:48
Berichten: 7
wederom dank voor alle uitleg en tips.
Wegens vakantie is mijn volgende les pas weer over 3 weken.
Graag zou ik in deze tijd tog wel een andere trompet aanschaffen.

Inderdaad, waarschijnlijk krijg ik mijn geld terug in de vorm van een tegoed bon bij de des betreffende winkel.
Echter zie ik hier dat ze alleen maar Stagg's verkopen, wat me nu wel een beetje afschrikt naar al deze ellende.
Maar gelukkig is dat verder geen punt, hoop ander leuke dingen te koop daar op muziek gebied. Misschien nog een leuk microfoontje erbij, of mijn Cubase software upgraden naar de nieuwe 7 :)

Echter heb ik tog een beetje schrik om een trompet 2dehands te kopen.
Maar goed, ik snap dat je dan meer waar voor je geld krijgt dus misschien tog maar even langs gaan.
Die uit de eerste marktplaats link is vlakbij mjn woonplaats, dus heb niet veel te verliezen.

Ga a.s. zaterdag zo wie zo even langs een winkel om meerdere soorten te proberen en wederom van nog iemand anders advies te krijgen.

Ik hou jullie op de hoogte van mijn zoektocht.

Bedankt alle voor de snelle antwoorden, wat een fijn forum :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet ventielen zeer stroef Help!
BerichtGeplaatst: 24 apr 2013 14:55 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5019
delano schreef:
Ingesleten ventielen e.d. komen zeker voor maar gek genoeg vaak bij heel erg goede en gewilde instrumenten (die zijn dan a.h.w. "dol" gespeeld). De meeste hobbyisten spelen gewoon te weinig om dat te kunnen veroorzaken. Bij 2e hands kopen heb je ZEKER knowhow nodig, doe dit niet zelf als je een totale beginner bent.
Edit: trouwens, ook bij nieuw kopen heb je (veel) knowhow nodig!

Dit is niet mijn ervaring. Ik heb heel veel tweede hands toppers gekocht. Die worden omdat ze duur zijn vaak ook voorzien van veel beter ventielenwerk dat bij goed gebruik en onderhoud, een mensenleven meekan. De meerprijs van een topmodel zit m vaak in de kwaliteit

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet ventielen zeer stroef Help!
BerichtGeplaatst: 24 apr 2013 15:35 
Offline

Geregistreerd: 05 mei 2012 10:40
Berichten: 118
Ik zou er ook niet zo bang voor zijn.

Vraag je lerares bijvoorbeeld of ze met je mee gaat of spreek af dat je de aanschaf wil doen in overleg met je lerares en beding dat je hem binnen 3 weken mag terug brengen.

Volgens mij moet je met deze reacties nu wel goed uit de bus kunnen komen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet ventielen zeer stroef Help!
BerichtGeplaatst: 24 apr 2013 18:48 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
marnix schreef:
delano schreef:
Ingesleten ventielen e.d. komen zeker voor maar gek genoeg vaak bij heel erg goede en gewilde instrumenten (die zijn dan a.h.w. "dol" gespeeld). De meeste hobbyisten spelen gewoon te weinig om dat te kunnen veroorzaken. Bij 2e hands kopen heb je ZEKER knowhow nodig, doe dit niet zelf als je een totale beginner bent.
Edit: trouwens, ook bij nieuw kopen heb je (veel) knowhow nodig!

Dit is niet mijn ervaring. Ik heb heel veel tweede hands toppers gekocht. Die worden omdat ze duur zijn vaak ook voorzien van veel beter ventielenwerk dat bij goed gebruik en onderhoud, een mensenleven meekan. De meerprijs van een topmodel zit m vaak in de kwaliteit


Dan heb ik mij onduidelijk uitgedrukt, want ik bedoelde een antwoord te geven op "scheef ingesleten ventielen enz.". De bedoeling van mijn antwoord was juist dat het wel voorkwam maar in feite heel weinig, juist omdat goede instrumenten vaak goede ventielen hebben. Maar ventielen zijn gewoon mechanisch, uiteindelijk slijten ze hoe goed ze ook gefabriceerd zijn. Ik ben bv al tijden op zoek naar een echt goede Selmer Grand prix maar die zijn vaak zo intensief gebruikt dat je bijna altijd moet gaan restaureren. Hetzelfde geldt voor de Olds Mendezjes die ik tot nog toe tegengekomen ben. Ik stel me zo voor dat dat ook zal gelden voor een hoop (Super) Recordings, MC's en dergelijk tuig alhoewel ik daar geen ervaring mee heb.
Soortgelijke berichten kun je ook op TH aantreffen waar een aantal grote verzamelaars constant van zulke toppers bij Dr. Valve of zo hebben liggen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet ventielen zeer stroef Help!
BerichtGeplaatst: 25 apr 2013 09:20 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
delano schreef:

Soortgelijke berichten kun je ook op TH aantreffen waar een aantal grote verzamelaars constant van zulke toppers bij Dr. Valve of zo hebben liggen.


Inderdaad kom je op http://www.trumpetherald.com heeeel vaak 't woord 'valvejob' en de naam 'Dr. Valve' tegen. En als je alle posts doorworstelt waarin 't gaat over vintage trompetten lijkt 't wel alsof alle trompetten ouder dan 10 jaar nodig een 'valvejob' nodig hebben.
Welnu, net als Marnix heb ik een heel andere ervaring. Van alle trompetten die ik in de loop der jaren ge- en weer verkocht heb, en dat zijn er heel wat waren alle ventielen zonder meer bruikbaar tot zeer goed. Zelfs als de compressie niet al te indrukwekkend was (bijvoorbeeld bij een Bach die ik kocht van een trompettist van de -geloof ik- luchtmachtkapel) bleek 't instrument vlekkeloos te functioneren met een wat dikkere olie. Eigenlijk heb ik tot nu toe slechts twee instrumenten in m'n handen gehad die echt zo versleten waren dat ze niet meer bruikbaar waren en die lagen op een rommelmarkt in Plovdiv, ook de uitgewoonde Selmer die bij ik laatst probeerde bij een muziekzaak hier in 020 klinkt als een dijk, ben benieuwd hoe die speelt met blauwe Spacefiller.
Schuin ingesleten ventielen? Nooit meegemaakt, wel klemmende tweede pompjes en kromme ventielhuizen maar die kunnen prima gericht worden door de vakman.
Afbrokkelend roestvaststaal bij Getzens? Ik hoor 't hier voor 't eerst.

marnix schreef:
Ik heb heel veel tweede hands toppers gekocht. Die worden omdat ze duur zijn vaak ook voorzien van veel beter ventielenwerk dat bij goed gebruik en onderhoud, een mensenleven meekan. De meerprijs van een topmodel zit m vaak in de kwaliteit


En zo is 't. You get what you pay for. Van een trompet die nieuw niet meer kost dan 5 keer naar de benzinepomp kan je niet verwachten dat die mechanisch 't zelfde presteert als een trompet die nieuw 't driedubbele moet opbrengen. Als je dan op de centen bent -niks mis mee overigens- kan je je geld veel beter uitgeven aan een tweedehands kwaliteitsinstrument.

Ik heb hier nog wel wat leuks voor je liggen....... 8)

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet ventielen zeer stroef Help!
BerichtGeplaatst: 25 apr 2013 10:20 
Offline

Geregistreerd: 05 mei 2012 10:40
Berichten: 118
Ik had t over een Capri van ca. 10 jaar.

Das wel een verschil, ook over de nikkellaag op de vernielen. Met eigen ogen gezien. Wellicht alleen maar incidenteel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet ventielen zeer stroef Help!
BerichtGeplaatst: 25 apr 2013 12:51 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Het gekke is dat ik denk dat Marnix, Theo en mijzelf er ongeveer gelijk over denken, alleen de nuances verschillen m.i wat.
En nuances worden op dit forum vaak niet gewaardeerd.
Ten eerste, het is wonderbaarlijk hoe goed ventielen van kwaliteitsinstrumenten het uithouden. Ik heb een 1942 Conn 80A en een 1948 36A met bijna 100% ventielen.
Ik kocht ergens in een Gronings achteraf dorp een totaal verwaarloosde Yamaha 6345 van vermoedelijk meer dan 20 jaar oud die volgens mij in geen jaren ventielolie had gezien (op water gesmeerd?) met 100% compressie. Ik moest de slides met waterproof schuurpapier doen om de gore smurrie eraf te krijgen.
Ten tweede, ook als een instrument zwaar gebruikt is en de ventielen wel degelijk flink slijtage hebben ondervonden valt er met vintage oil e.d. nog heel goed op te spelen.
Voor mij blijft dan wel de vraag of ik een dergelijk instrument zou kopen, het antwoord zou voor mij erg vaak nee zijn. Een trompettist/grote verzamelaar uit Huizen waar ik af en toe kwam had b.v. twee 36B's liggen waarvan er 1 net een valvejob van Adams had gehad. Die blies wel zo ongelooflijk goed met zoveel slotting dat je je in geval van met een goed spelend instrument met gare ventielen af zou kunnen vragen (het vb van Theo's Selmer): hoe goed gaat dit ding niet spelen met goede ventielen?
De andere 36B was veel minder overigens.
Ten derde, dit t.a.v. scheef ingesleten ventielen: hoe merk je zoiets? Eigenlijk alleen als je een oude toeter gekocht heb met goed werkende ventielen die er echter na een korte periode de brui aangeven in die zin dat ze blijven hangen, ze weigeren opeens omhoog te komen. Maar instrumenten met relatief zware veren, zoals bij Yamaha zullen hier eigenlijk nooit last van krijgen. Ik kocht een Henri Selmer B700 via ebay.de met ongelooflijk perfect lopende ventielen. De Selmers hebben denk ik de lichtste veren in de trompetbranche. Ik gebruikte al alleen Yamaha synthetic light oil erop anders gingen ze plakken. Maar na een week begonnen de ventielen eigenlijk alle 3 te haperen. Na twee weken was er niet meer op te spelen. Ik moest met name het 2e ventiel gewoon omhoog trekken, eigenlijk alleen na het gebruik van ventielcombinaties, vooral 2/3.. Solo liep het ventiel perfect.
Toen ben ik mij, ik meen zelfs op advies van Theo, gaan aanleren om met de pink niet meer in de haak te spelen, even tijdelijk Yamaha veren erin gezet, drie weken doorgespeeld en toen konden de Selmer veren er weer in. Geen last meer van gehad zolang ik maar met de pink uit de haak blijf. Ik had dus de conclusie getrokken van scheef ingesleten ventielen.
Ten vierde, vorig jaar bij enkele Selmers wezen kijken, waaronder een radial, ook nog bij een Olds Mendez maar bij alle vond ik de ventielen niet goed genoeg om tot aankoop over te gaan.
Tot slot t.a.v. door mij gevoelde kritiek: Ik kan mij herinneren dat Marnix zijn geliefde Recording op non-actief moest stellen wegens problemen met de ventielen, maar ik kan het mis hebben.
En Theo kan wel stellen dat de uitgewoonde Selmer uit 020 perfect speelde maar hoe wist hij dan dat hij uitgewoond was? Toevallig weet ik zeker dat hij altijd de compressie test, iets wat hij niet zou doen als lekkende ventielen nooit voorkwamen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet ventielen zeer stroef Help!
BerichtGeplaatst: 25 apr 2013 16:01 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
[quote="delano"]
.........
Ten derde, dit t.a.v. scheef ingesleten ventielen: hoe merk je zoiets? Eigenlijk alleen als je een oude toeter gekocht heb met goed werkende ventielen die er echter na een korte periode de brui aangeven in die zin dat ze blijven hangen, ze weigeren opeens omhoog te komen. Maar instrumenten met relatief zware veren, zoals bij Yamaha zullen hier eigenlijk nooit last van krijgen. Ik kocht een Henri Selmer B700 via ebay.de met ongelooflijk perfect lopende ventielen. De Selmers hebben denk ik de lichtste veren in de trompetbranche. Ik gebruikte al alleen Yamaha synthetic light oil erop anders gingen ze plakken. Maar na een week begonnen de ventielen eigenlijk alle 3 te haperen. Na twee weken was er niet meer op te spelen. Ik moest met name het 2e ventiel gewoon omhoog trekken, eigenlijk alleen na het gebruik van ventielcombinaties, vooral 2/3.. Solo liep het ventiel perfect.
Toen ben ik mij, ik meen zelfs op advies van Theo, gaan aanleren om met de pink niet meer in de haak te spelen, even tijdelijk Yamaha veren erin gezet, drie weken doorgespeeld en toen konden de Selmer veren er weer in. Geen last meer van gehad zolang ik maar met de pink uit de haak blijf. Ik had dus de conclusie getrokken van scheef ingesleten ventielen.
........
[\quote]

Het verhaal over je pinkhaak suggereerd dat jij de ventielen scheef indrukt, niet de vorige eigenaar.....

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.