trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Zenuwen voor optreden, wat doen jullie eraan?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 16:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zenuwen voor optreden, wat doen jullie eraan?
BerichtGeplaatst: 11 mei 2013 15:29 
Offline

Geregistreerd: 01 sep 2011 11:04
Berichten: 35
Ik heb de laatste tijd steeds vaker last van nervositeit wanneer ik een optreden heb. Vooral wanneer er veel bekenden in de zaal zitten, dan word ik helemaal gek. Last van droge mond, tril lip.....

Terwijl het vaak stukken zijn of optredens zijn waarbij ik de stukken thuis op mijn studeerkamer met 2 vingers in mijn neus speel, dus het is niet zo dat ik de stukken niet kan spelen. Wat kan ik hier aan doen en wat doen jullie daaraan? Ik hoor graag goeie tips, want binnenkort moet ik spelen op een bruiloft van vrienden, waarbij ik dus bijna iedereen ken en daar word ik al nerveus van als ik eraan denk.
Dank alvast voor jullie reacties.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zenuwen voor optreden, wat doen jullie eraan?
BerichtGeplaatst: 11 mei 2013 15:33 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Ik denk dat je vaker moet optreden, als je af en toe eens een optreden doet worden die meteen zo belangrijk.

Daarbij moet je je goed indenken waarom je zo'n optreden doet. Om lekker muziek te maken en te laten horen wat je kunt of vindt je het belangrijker wat mensen over je denken? Als ik me met het laatste bezig zou houden zou ik ook zenuwachtig worden.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zenuwen voor optreden, wat doen jullie eraan?
BerichtGeplaatst: 11 mei 2013 15:38 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Zorg ervoor dat je je stukken van voor tot achter kent.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zenuwen voor optreden, wat doen jullie eraan?
BerichtGeplaatst: 11 mei 2013 18:03 
Offline

Geregistreerd: 29 okt 2012 13:50
Berichten: 40
Als laatste middel heeft dit geholpen bij mij :
het principe is dat je je lichaam vult met 'nieuwe' energie. Daarvoor moet je eerste de oude, nerveuze energie kwijt.
Hijg een paar keer uitbundig als een hond en adem een keer goed in en uit (doe dit wel best op een aparte plek :)). Nadien steek je beide armen in de lucht en adem je rustig maar diep in. Je laat de armen vallen, buig voorover en terwijl blaas je gecontroleerd de lucht uit. Dit doe je een paar keer achterelkaar.
Schud als laatste de benen en de armen goed los, en haal een paar keer de schouders op.

't komt allemaal heel gek over :mrgreen: maar ik heb het geleerd bij Harmen Vanhoorne en Luc Vertommen van Brass Band Buizingen. Ik ben het zeker eens met erik en marnix, maar dit is een hulpmiddel als je de twee vorige niet zo gemakkelijk kan verwezelijken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zenuwen voor optreden, wat doen jullie eraan?
BerichtGeplaatst: 11 mei 2013 22:27 
Offline

Geregistreerd: 30 dec 2012 20:01
Berichten: 17
Een beetje spanning is helemaal niet verkeerd, maar je moet er natuurlijk geen last van krijgen. Technisch kun je je goed voorbereiden, en als je dat hebt gedaan is het op het moment supreme alleen een kwestie van blokkades wegnemen. Dat bereik je met veel doen, maar vooral door maling te hebben aan je omgeving. Als je voor een groep kleuters zou moeten spelen, zou er waarschijnlijk niets aan de hand zijn. Jij weet hoe zo'n trompet werkt, en zij niet. De kunst is dus om ook bij een volwassenen publiek eenzelfde beleving te creeëren. Daarmee bedoel ik uiteraard niet dat je je publiek als een stelletje kleuters moet zien, maar wel dat je je los moet maken van hun aanwezigheid. Dat kan bv door in jezelf te keren, je te focussen op één persoon in het publiek, of door mentaal boven je publiek te staan. Daar zijn allerlei trucs voor, maar de oplossing moet bij je passen. Als het je heel erg dwars zit, zou je een cursus spreken in het openbaar kunnen overwegen met een flinke portie aandacht voor spreekangst. De principes zijn grotendeels vergelijkbaar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zenuwen voor optreden, wat doen jullie eraan?
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 07:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2007 12:36
Berichten: 423
Woonplaats: Leunen
Ik heb ook heel erg last van zenuwen. Vooral als dan de eerste noot niet lekker aanspreekt gaat het helemaal fout (met name met solo's). Er overheen ben ik zeker niet, maar het helpt om je te realiseren wat er gebeurd als het mis gaat. Er staat bij ons amateurs immers niet veel op het spel. Ik bedoel te zeggen dat het niet zo is dat niemand je meer aankijkt op het moment dat jij je solo verprutst. Het is ook niet zo dat je daardoor je werk verliest of iets dergelijks. Iedereen is het de volgende dag al weer vergeten.

Ik kan je het boek: "The inner game of music" aanraden. Ik heb er veel aan gehad (volgens mij is dat boek me hier ook eens aangeraden).

_________________
http://sandraleurs.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zenuwen voor optreden, wat doen jullie eraan?
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 12:08 
Offline

Geregistreerd: 01 sep 2011 11:04
Berichten: 35
Dank voor al jullie tips!
Er zitten zeker een paar tussen waar ik wat aan ga hebben, al denk ik dat het makkelijker lijkt dan het daadwerkelijk in de praktijk is.
Maar 1 ding is zeker, ik zal meer moeten optreden want anders wordt het inderdaad zo een "ding".
Er werd ooit eens door een journalist gevraagd aan Jaap van Zweden of hij wel eens zenuwachtig was voor een optreden. En toen gaf hij eigenlijk het mooiste antwoord: Zenuwachtig? Ik? Tuurlijk niet, ik weet toch wat ik aan het doen ben? Ik doe iets waar ik goed in ben!
En daar moet ik naar toe werken!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zenuwen voor optreden, wat doen jullie eraan?
BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 14:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2007 12:36
Berichten: 423
Woonplaats: Leunen
Ik heb me overigens gerust laten stellen door het feit dat mijn trompetleraar vertelde dat hij ook nog steeds zenuwen kent voor een optreden (en dat is toch een praktiserend beroepstrompettist). Een beetje zenuwen is natuurlijk goed, zolang het maar niet te veel je prestaties belemmerd.

_________________
http://sandraleurs.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.