trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Spierpijn als gevolg van trompetspelen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2024 00:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Spierpijn als gevolg van trompetspelen
BerichtGeplaatst: 28 mei 2013 12:42 
Offline

Geregistreerd: 31 aug 2009 15:53
Berichten: 59
Ik had dit probleem zelf ook (een maand geleden). Ik zat in het orkest en thuis altijd super geconcentreerd te spelen, en daarbij "viel ik de noten aan" (klinkt heel stom om het zo te zeggen, maar ik zat er letterlijk boven op) daarmee verkrampte ik mijn bovenrug waardoor ik 's nachts in bed niet meer lekker kon liggen.

Ben toen een van onze slagwerkers (ja een slagwerker!) zei dat mijn houding er zo raar uitzag op gaan letten. Resultaat: Geen nek/rugklachten meer en een mooiere beheersde sound.

Edit: Studeren tegen over een spiegel werkte voor mij heel goed, dan zie je wat je doet en hoe je er bij zit!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Spierpijn als gevolg van trompetspelen
BerichtGeplaatst: 28 mei 2013 15:47 
Offline

Geregistreerd: 28 mei 2013 15:32
Berichten: 2
Ik heb er zelf ook wel eens last van. Een combinatie van een zwakke rug en een slechte houding. Wat kan helpen is de sportschool ;) dan vooral oefeningen voor het versterken van de trapezius.

Wat bij mij in het begin ook nog het geval was, was dat mijn bril niet sterk genoeg was en ik dus erg dicht op het notenblad ging zitten :P je ogen laten testen kan dus ook helpen.

Verder moet je natuurlijk gewoon op je houding letten tijdens het spelen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Spierpijn als gevolg van trompetspelen
BerichtGeplaatst: 28 mei 2013 23:43 
Offline

Geregistreerd: 20 dec 2009 00:22
Berichten: 132
Hartelijk dank voor alle reacties. Afgaande op jullie reacties concludeer ik dat het geen typisch probleem is dat frequent voorkomt onder trompettisten.

perez schreef:
Erg vervelend voor je.
Ik denk niet dat het aan het trompet bespelen ligt.
Dan zou je wel heel geforceerd spelen.

Voor zover ik weet speel ik redelijk ontspannen, maar ik heb wel gemerkt dat er momenten zijn dat ik onbewust toch spierspanning opbouw in de rug.
Dit komt overigens alleen voor wanneer ik mijn longinhoud probeer te verbeteren en ik tijdens een oefening eigenlijk al zonder lucht zit en dan tóch nog het laatste beetje er uit probeer te halen.

marnix schreef:
De beste tip is al gegeven: naar de dokter of fysiotherapeut ermee. Die kunnen je verder helpen.

Je hebt helemaal gelijk natuurlijk, dat zou ik iemand anders ook adviseren, maar voor jezelf ben je dan zo eigenwijs dat je denkt dat het niet nodig is.

di nucci schreef:
Ik had dit probleem zelf ook (een maand geleden). Ik zat in het orkest en thuis altijd super geconcentreerd te spelen, en daarbij "viel ik de noten aan" (klinkt heel stom om het zo te zeggen, maar ik zat er letterlijk boven op) daarmee verkrampte ik mijn bovenrug waardoor ik 's nachts in bed niet meer lekker kon liggen.

Volgens mij begrijp ik wat je bedoelt, jij bent iemand die zich helemaal inleeft in de muziek en daarbij expressief speelt met fysieke uitingen.
Ik kan me wel voorstellen dat sommige bewegingen niet allemaal even natuurlijk zijn. Gelukkig heb je het opgelost! :-)
In mijn situatie speelt dat overigens niet zo volgens mij.

Brossi schreef:
Ik heb er zelf ook wel eens last van. Een combinatie van een zwakke rug en een slechte houding. Wat kan helpen is de sportschool ;) dan vooral oefeningen voor het versterken van de trapezius.

Wat bij mij in het begin ook nog het geval was, was dat mijn bril niet sterk genoeg was en ik dus erg dicht op het notenblad ging zitten :P je ogen laten testen kan dus ook helpen.

Verder moet je natuurlijk gewoon op je houding letten tijdens het spelen.

Houding is belangrijk, dat spreekt voor zich. Mijn trapezius spier is overigens redelijk ontwikkeld t.o.v. enkele andere spiergroepen. ;-)

Vooral je opmerking m.b.t. het ogen laten testen is interessant. Ik heb al een poos moeite met het lezen van tekst of noten op een afstandje. Ik betrap mijzelf er steeds vaker op dat ik voorover buig om de tekst op mijn computerscherm of de noten op mijn standaard te kunnen lezen. Beide hebben een onnatuurlijke houding tot gevolg.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Spierpijn als gevolg van trompetspelen
BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 07:08 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
trompret schreef:

.......
Vooral je opmerking m.b.t. het ogen laten testen is interessant. Ik heb al een poos moeite met het lezen van tekst of noten op een afstandje. Ik betrap mijzelf er steeds vaker op dat ik voorover buig om de tekst op mijn computerscherm of de noten op mijn standaard te kunnen lezen. Beide hebben een onnatuurlijke houding tot gevolg.


Ah trompret, ben je op leesbril-leeftijd (meestal > 40)?
Daar heb ik ondertussen wat ervaring mee :(
Extra testje: als er veel licht is, is het probleem minder 8O
(je ogen kunnen dan makkelijker scherp stellen. Als je het van dichterbij juist beter ziet, is er wat anders aan de hand met je ogen :roll:

Het vinden van een goede bril om trompet te spelen kan net zo'n zoektocht zijn als het vinden van het juiste mondstuk 8)
De leesafstand is natuurlijk groter dan bij normaal lezen, en de dirigent wil je ook nog kunnen zien. Ik gebruik mijn oude bril, die voor gewoon lezen eigenlijk niet sterk genoeg is, maar voor een meter afstand doet ie het nog prima.....
Bovendien wordt het scherpstellen bij snel wisselen van dichtbij naar veraf (van je papier naar de dirigent) langzamer. Een oplossing hiervoor is meer studeren, dan hoef je minder op je papier te kijken :mrgreen:

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.