trompet.nl > forum > Toon onderwerp - BELANGRIJK: manier van studeren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 00:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: BELANGRIJK: manier van studeren
BerichtGeplaatst: 05 jun 2013 11:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
erikveldkamp schreef:
Het klinkt misschien wat stom, maar studeer dingen die je nog niet kunt. Zo gauw je iets moeilijk vindt ben je aan het leren. Gaat het je gemakkelijk af schiet je er weinig mee op. Ik ben dan ook geen fan van vaste routines maar probeer elke dag iets nieuws te studeren.

Ik denk dat het belangrijk is dat je inspeelt met iets dat je wél kent. Dat hoeft niet elke dag hetzelfde te zijn, maar zeker geen nieuwe dingen. Vergelijk het met een wielrenner die nog nooit op een tijdritfiets heeft gezeten, die gaat dan ook niet warmrijden op een tijdritfiets.

Het studeren van nieuwe dingen begint voor mij pas na het inspelen. Bij het instuderen van stukken (orkest, ensemble of solo) zoek ik ook vaak etudes in dezelfde stijl. Toen ik bezig was met Tomasi heb ik bijvoorbeeld veel etudes van Bitsch gespeeld. Zorg ervoor dat een je plan hebt voor je gaat studeren en pas het plan waar nodig aan. Wanneer je over 3 maanden een lastig stuk moet spelen, begin dan op tijd met het stuk te vocaliseren. Dan ga je goed op lucht en klank door het stuk en leer je jezelf aan om er lange lijnen in te spelen.

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: BELANGRIJK: manier van studeren
BerichtGeplaatst: 05 jun 2013 14:11 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Als je inspelen belangrijk vind zou je misschien wel een korte routine aan kunnen houden. Wat toonladders, lipbindingen en ander moois uit de bekende boeken.

Ik zelf doe nooit een warming-up voor mijn studeren. Ik begin altijd meteen met mijn staccato oefeningen, dat werk voor mij goed.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: BELANGRIJK: manier van studeren
BerichtGeplaatst: 17 aug 2013 17:24 
Offline

Geregistreerd: 23 aug 2012 07:13
Berichten: 11
Woonplaats: Wolvega
Heel interessant topic! dacht ik toen ik de titel zag. Ik speel geen trompet, maar bugel. Ook speel ik dit nog niet zolang, maar anderhalf jaar. Daarvoor wel 16 jaar hoorn. Toch denk ik dat mijn studiemanier voor sommigen misschien interessant kan zijn. Daarnaast hoop ik ook dat die van anderen mij ook tot inspiratie zijn.

Ik speel op dit moment per dag rond 2 uur; moet binnenkort op voor mijn examen. Normaal gesproken speel ik ongeveer 1 uur per dag. Ik doe dan niet alles iedere keer, maar speel vaak meerdere keren 15/20 minuten

Onderdeel 1: Inspelen ( 5 min)
- Lange tonen,
- Bindingen met hetzelfde ventiel ingedrukt over drie of vier tonen bv. b1-fis1-b2-es2-b2-fis1-b1
- Eenvoudig stukje spelen; niet hoger dan d2
- Arban 1: wat willekeurige oefeningen tot nr. 50

Onderdeel 2 (5 min)
- Toonladders: ik heb een schema per dag welke toonladders ik ga doen. Dit zijn er meestal vier, waarbij ik ze speel in groot, klein, harmonisch, melodisch en soms zigeuner

Onderdeel 3: Techniek (5 min)
- Arban deel 1 en 2. Net wat ik wil oefenen

Ondereel 4: Prima vista (10 min)
- Klappen: prima vista ritme deel C
- Spelen: prima vista ritme deel B (Ik kan beter ritmes klappen dan spelen)
- Spelen: willekeurig eenvoudig stukje uit het trompet boek van mijn broertje

Onderdeel 5: Etudes (10 minuten)
Meestal kies ik twee etudes uit een van de volgende methodes
- Kopprasch deel 1 en 2
- Muller deel 1 en 2 (methode voor hoorn, maar veel kunnen op bugel ook)
- Maxime-Alphonse part 3 en 4 (methode voor hoorn, maar veel kunnen op bugel ook)

Onderdeel 6: Voordracht (10 minuten)
- Bodogni's vocalises for trumpet
- 20 dances for trumpet
- Arban 3: Cavatine Beatrice di Tenda of fantasie Brillante

Onderdeel 7: Iets leuks (5-10 min)
- Eenvoudige meespeel-cd

Onderdeel 8: theorie (5-10 min)
- Wat ik wil weten.

_________________
Sabrina


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: BELANGRIJK: manier van studeren
BerichtGeplaatst: 15 sep 2013 13:19 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2007 19:31
Berichten: 18
Ik heb redelijk lak aan alle verplichte zaken zoals inspelen e.d. Ik ben naast trompettist ook hardloper, en daar zie ik toch wel hetzelfde patroon :-)

Ik begin met een leuk stukje die ik gemakkelijk kan spelen. Vervolgens een wat lastiger stuk wat het nodige uithoudingsvermogen vereist, om daarna een aantal lekkere technische etudes te kunnen doen. Afsluitend gewoon wat improviseren op een of ander nummer. In totaal ben ik ongeveer 45 minuten per dag bezig.

_________________
Mijn Conn Victor 22b, 1961
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: BELANGRIJK: manier van studeren
BerichtGeplaatst: 07 okt 2013 21:35 
Offline

Geregistreerd: 15 apr 2013 13:56
Berichten: 13
Mike schreef:
- snidero: easy jazz conseption
- veel improviseren pentatonisch; blues scale en akkoordenwissels

- voor de harmonie/fanfare doe ik niet veel, de wekelijkse repetitie blijkt voldoende
- big band: de moeilijke stukjes instuderen (vaak ook her originele downloaden en meespelen)


easy jazz conception - vind ik ook een goed boek!

wat mij heel erg bevalt is meespelen met trompettisten. dus ik speel het liefste uit een boek waarbij de play-along is ingespeeld door een goeie trompettist, zoals de jazz conception serie. dix bruce - traditional jazz & dixieland (backup trax) is ook zo'n goeie: makkelijke standards door een echt combo + trompet op cd geknald. super :)

wat mij betreft dus een nuttig onderdeel van dagelijks oefenen :)

verder warm ik op met toonladders, is sowieso nuttig en daarmee kun je goed op toon en lucht letten en langzaam steeds hoger en ben je na een minuutje of 5-10 mooi warm.

daarna oefen ik de dingen van mijn les (in dit geval: aanzet) en dingen voor mij skaband - varieert dus nogal van week tot week. ik eindig met vrije impro over willekeurig nummer op cdtje of blues backing track.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: BELANGRIJK: manier van studeren
BerichtGeplaatst: 11 okt 2013 11:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2007 12:36
Berichten: 423
Woonplaats: Leunen
Op dit moment studeer ik ongeveer 1 - 1,5 uur per dag. Ik start met wat toonladders. Aangezien ik over een paar weken D-examen doe, zijn dat op dit moment veeeeel toonladders. Speel alle Majeurtoonladders, daarnaast heb ik een grote pot met alle toonladders genoteerd op blaadjes. Iedere dag haal ik er vijf uit en speel hiervan de majeur en de mineur (aeolisch, harmonisch en melodisch) met de bijbehorende drieklanken. Als ik zin heb doe ik daarna nog wat lipbindingen, tongslag e.d. (vaak skip ik dit, omdat ik dan toch echt wel wil spelen). Vervolgens pak ik de etudes. Op dit moment drie, die ik voor het examen natuurlijk perfect wil hebben. Dan neem ik even rust (even internetten / youtuben) en start ik met Arutunian (het grote examenstuk). Als dit klaar is (lees: de lippen niet meer hoog willen) speel ik nog even iets leuks. Vanwege het examen is dit nu vaak James uit het hoofd, omdat ik die ook op het concert ga spelen. Andere keren speel ik de orkeststukken die ik heb nog eens door.

Soms kom ik thuis en staat mijn hoofd echt niet naar studeren. Dan pak ik gewoon een boek met CD uit de kast en begin ik te spelen. Vermaak me even heerlijk een uurtje en laat het daarbij.

_________________
http://sandraleurs.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: BELANGRIJK: manier van studeren
BerichtGeplaatst: 11 okt 2013 13:58 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
saniejjj schreef:
Op dit moment studeer ik ongeveer 1 - 1,5 uur per dag. Ik start met wat toonladders. Aangezien ik over een paar weken D-examen doe, zijn dat op dit moment veeeeel toonladders. Speel alle Majeurtoonladders, daarnaast heb ik een grote pot met alle toonladders genoteerd op blaadjes. Iedere dag haal ik er vijf uit en speel hiervan de majeur en de mineur (aeolisch, harmonisch en melodisch) met de bijbehorende drieklanken. Als ik zin heb doe ik daarna nog wat lipbindingen, tongslag e.d. (vaak skip ik dit, omdat ik dan toch echt wel wil spelen). Vervolgens pak ik de etudes. Op dit moment drie, die ik voor het examen natuurlijk perfect wil hebben. Dan neem ik even rust (even internetten / youtuben) en start ik met Arutunian (het grote examenstuk). Als dit klaar is (lees: de lippen niet meer hoog willen) speel ik nog even iets leuks. Vanwege het examen is dit nu vaak James uit het hoofd, omdat ik die ook op het concert ga spelen. Andere keren speel ik de orkeststukken die ik heb nog eens door.

Soms kom ik thuis en staat mijn hoofd echt niet naar studeren. Dan pak ik gewoon een boek met CD uit de kast en begin ik te spelen. Vermaak me even heerlijk een uurtje en laat het daarbij.


Lipbindingen en tongslag (ook enkele tong.....) zijn prima te combineren met toonladders en drieklanken: sla je twee vliegen in een klap :D

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: BELANGRIJK: manier van studeren
BerichtGeplaatst: 14 okt 2013 08:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2007 12:36
Berichten: 423
Woonplaats: Leunen
Lipbindingen en toonladders, dat zul je me toch eens uit moeten leggen... :?

_________________
http://sandraleurs.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.