trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Smilen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 09:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Smilen
BerichtGeplaatst: 04 jun 2013 15:49 
Offline

Geregistreerd: 04 jun 2013 15:39
Berichten: 9
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Met lessen probeer ik een solide ademsteun op te bouwen. Het is er uiteraard allemaal op gericht het blazen zo lang mogelijk vol te houden. Wat daarbij ook van belang is, is het afleren van het zogenaamde smilen. Het naar achter trekken van de mondhoeken. Ze mogen wel van hun plaats komen maar nooit naar achter, alleen naar voren zo weet ik inmiddels.(compact embouchure)
Ik gebruik de lesmethode ASA van Quinque. Maar wat ik ook probeer, ik krijg dit niet voor elkaar. Ik heb het idee dat ik, omdat ik het vijftien jaar geleden niet op de natuurlijke manier (of op jonge leeftijd aangeleerd heb gekregen) ik er te laat mee ben. Dit lijkt me niet, maar het is een beetje de wanhoop die spreekt ;-)

Iemand suggesties tips tricks? Ik speel met een 3C mondstuk van Vincent Bach.

Alvast bedankt!


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Smilen
BerichtGeplaatst: 04 jun 2013 16:47 
Offline

Geregistreerd: 01 sep 2011 11:04
Berichten: 35
Ik moet eerlijk zeggen dat ik die methode niet ken, dus kan daar niet zoveel over zeggen.
Wat ik wel vind is dat je je niet zo druk moet maken over het naar achter trekken van je mondhoeken. Als je namelijk speelt en je blijft daar maar op focussen ga je verkrampt spelen. Maak je er niet zo druk over.
Het opbouwen van een solide ademsteun begint bij een goede dagelijkse training van minimaal 30 minuten, met de juiste oefeningen.
Ga gewoon rustig en relaxed je oefeningen doen en focus je niet zo op die mondhoeken. Ik let nooit op de stand van mijn mondhoeken en ik kan mij ook niet herinneren dat een docent dat ooit tegen mij heeft gezegd. En mijn embouchure en mijn klank is echt dik in orde!

Misschien heb je niets aan dit antwoord, maar ik moest het even kwijt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Smilen
BerichtGeplaatst: 04 jun 2013 18:44 
Offline

Geregistreerd: 29 okt 2012 13:50
Berichten: 40
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om me een 'quinque' door te sturen? Ik heb er al van gehoord, maar het probleem(?) van de mondhoeken ondervind ik ook.
Als ik m'n mondhoeken naar voren breng en daarop focus, voel ik me zekerder in het hogere register dan als ik als een onnozele zit te piepen :mrgreen:

Ik denk dat de Caruso misschien ook iets voor jou zal zijn. Je moet er gedurende de oefening je embouchure volledig laten staan en relaxed spelen (heb ik me laten vertellen).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Smilen
BerichtGeplaatst: 04 jun 2013 19:06 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Quinque is gewoon te koop, goeie methode waar je jaren plezier van kan hebben.
Als het nu ging om iets dat moeilijk verkrijgbaar was....

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Smilen
BerichtGeplaatst: 04 jun 2013 19:18 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Teveel met een smile embouchure spelen is niet zo goed, maar ik doe het ook een klein beetje als ik de hoogte in ga en dat werkt voor mij prima.

En ASA bevat gewoon een hoop lipflexibilities zoals je in zoveel boeken terug vindt. De begeleidende teksten in het boek vind ik niet zo'n succes en erg achterhaald.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Smilen
BerichtGeplaatst: 05 jun 2013 14:58 
Offline

Geregistreerd: 04 jun 2013 15:39
Berichten: 9
Bedankt voor jullie reacties!

Goed om te lezen dat het geen doodszonde is om een beetje te smilen.
Maar is het nu wel of niet belangrijk om (deels) af te leren?
Maw hou je het spelen langer vol met een compact embouchure en minder smilen? In Quinque staan veel oefeningen met bindingen erin, is smilen iets wat door veel oefening vanzelf minder wordt? Dat idee heb ik namelijk helemaal niet...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Smilen
BerichtGeplaatst: 05 jun 2013 15:07 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Ik heb de indruk dat het smilen minder wordt als mijn embouchure sterker is. Dus veel oefenen/spelen en in conditie blijven helpt daarbij.

Het nadeel van een smile embouchure is nu eenmaal dat je lippen dunner worden en door de mondstukdruk raken ze dan sneller vermoeid. Met een pucker embouchure heb je dikkere lippen dus meer steun. Vandaar dat men dat over het algemeen prevaleert.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Smilen
BerichtGeplaatst: 07 jun 2013 09:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
ASA = aanzet, ademsteun en ademhaling maar dan op z'n duits.
Quinque hamert heel erg op 't gebruik van veranderende tongposities tijdens 't spelen, iets waar ik totaal geen fan van ben, sterker nog, 't heeft er mede voor gezorgd dat ik nu m'n geld met bandenplakken verdien en niet met trompetspelen. Ik zou 't allemaal niet al te serieus nemen, achterhaald wat Erik al zei.
Deze meneer legt alles superduidelijk uit èn doet 't ook nog 's superduidelijk voor:

http://www.youtube.com/watch?v=Q17qIjoZ0-k

Als jij zo speelt alsof je een lepel gloeiend hete soep afkoel door er overheen te blazen kom je niet aan smilen toe en is je 'probleem' opgelost.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.