trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Smilen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 00:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Smilen
BerichtGeplaatst: 08 jun 2013 22:28 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Nogmaals ik vind dit nogal verbazend, voor een beroepstrompettist. In alle oprechtheid gesproken.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Smilen
BerichtGeplaatst: 08 jun 2013 23:07 
Offline

Geregistreerd: 14 dec 2005 11:43
Berichten: 433
Woonplaats: Rotterdam
Dat kan ik begrijpen,Marx.

Als het mij is toegestaan wil ik een voorbeeld geven,dat niets met trompet heeft te maken.

Een docente kunstgeschiedenis aan de Academie van Autonome Kunsten
ging met pensioen. Tijdens een interview antwoordde zij:
"Ik ben al die jaren met NIETS bezig geweest".

Zo iets is natuurlijk een keiharde uitspraak,maar tevens een diepdenker.

Voor mij was dat hetgeen ik altijd al had geweten.

_________________
Een vrijenblije groet van
Antoni

http://www.antoni-art.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Smilen
BerichtGeplaatst: 08 jun 2013 23:39 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ik heb in mijn tijd al vele bijnamen mogen ontvangen, Marx was er nog niet een van. Die gaat op de lijst erbij... :wink:

Tja, ik kan me er niet zoveel bij voorstellen, maar als het voor jou werkt, is het prima. Ik denk wel dat je moet oppassen met dergelijke dingen en leerlingen.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Smilen
BerichtGeplaatst: 09 jun 2013 00:27 
Offline

Geregistreerd: 14 dec 2005 11:43
Berichten: 433
Woonplaats: Rotterdam
MARNIX natuurlijk.
Mag niet meer voorkomen zo'n vergissing.
Excuses hiervoor.

_________________
Een vrijenblije groet van
Antoni

http://www.antoni-art.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Smilen
BerichtGeplaatst: 09 jun 2013 10:10 
Offline

Geregistreerd: 31 aug 2010 08:15
Berichten: 41
Ik denk dat Antoni bedoelt dat Hij eruit gepikt heeft wat voor hem werkt.
Dat wil nog niet zeggen dat hetgeen wat voor hem niet werkt zinloos/overbodig is.
Die kunst- lerares die zogenaamd met niks bezig is geweest is ook niet met niks bezig geweest.
Als je weet dat het niet werkt is dat niet voor niks geweest.
Anders had je ook niet geweten dat het niet werkt.

Maar idd. voor leerlingen moet je wel alle deuren open houden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Smilen
BerichtGeplaatst: 09 jun 2013 10:20 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Even terug naar het topic. Dit schreef Vierde Trompettist:

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Met lessen probeer ik een solide ademsteun op te bouwen. Het is er uiteraard allemaal op gericht het blazen zo lang mogelijk vol te houden. Wat daarbij ook van belang is, is het afleren van het zogenaamde smilen. Het naar achter trekken van de mondhoeken. Ze mogen wel van hun plaats komen maar nooit naar achter, alleen naar voren zo weet ik inmiddels.(compact embouchure)
Ik gebruik de lesmethode ASA van Quinque. Maar wat ik ook probeer, ik krijg dit niet voor elkaar. Ik heb het idee dat ik, omdat ik het vijftien jaar geleden niet op de natuurlijke manier (of op jonge leeftijd aangeleerd heb gekregen) ik er te laat mee ben. Dit lijkt me niet, maar het is een beetje de wanhoop die spreekt

Iemand suggesties tips tricks? Ik speel met een 3C mondstuk van Vincent Bach.

Alvast bedankt!


Als we de topic starter (TS) willen helpen zullen we inhoudelijk op zijn vraag moeten ingaan. Naast enig empatisch vermogen is hier ook feitenkennis voor nodig; je zal dus moeten weten waar de ASA Methode van Rollf Quinque voor staat.
Welnu, ik heb les gehad volgens de ASA methode en bij 't volgen van die methode dien je je aan de spelregels van die methode te houden anders volg je nu eenmaal niet die methode maar ben je te hooi en te gras oefeningen aan 't uitvoeren, niks mis mee maar da's toch iets anders.
Bij de ASA methode zit een hele lap tekst die jij Marnix niet heb gelezen, ook niks mis mee want jij volgde die methode niet. Daarmee diskwalificeer jij je echter als kenner en dien jij je commentaar voor je te houden want je mist eenvoudigweg feitenkennis. Erik heeft zich wel die moeite genomen, weet dus waar hij 't over heeft en geeft dan ook een ter zake doend antwoord, net als ik dat heb gedaan.
Dat vervolgens jullie beide 't nodig vinden om op de man te gaan spelen en 't tot een persoonlijk iets te verheffen waarbij ik 't leidend voorwerp ben is totaal nodeloos en vervuilt deze tread.

marnix schreef:
Ik herken nuttige oefeningen als ik ze zie, heb ik geen tekst bij nodig.


Lees jij je eigen teksten wel eens terug Marnix? De arrogantie die je hier tentoonspreid is ronduit stuitend en een belediging voor iedereen die zich nog niet tot jouw niveau heeft opgewerkt.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Laatst bijgewerkt door Theo van Kampen op 09 jun 2013 10:58, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Smilen
BerichtGeplaatst: 09 jun 2013 10:46 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Theo, door het spelen van de oefeningen, krijg je behoorlijk wat kennis over de oefeningen. Dus ja, ik ken de methode voldoende om er over mee te praten. Dat jij vindt dat ik niet de kennis heb, is een staaltje stuitende arrogantie, dat de pot de ketel verwijt.

Verder: als jij reacties geeft als: " oh is dat het" en "heerlijk, al dit", opmerkingen die een discussie niet vooruithelpen, moet je niet verbaasd zijn als je eens een koekje van eigen deeg krijgt.

Verder: er zat van mij uit geen arrogantie, ik vermeldde een feit, zonder dat ik daarmee mezelf beter wilde voordoen dan ik ben.

Het zomaar lukraak mensen van adviezen voorzien, zonder dat je de persoon kent, is niet alleen empathisch onmogelijk, als je daarbij methoden afkamt, is dat hoogst onverstandig.Want de topicstarter vermeldt niet hoelang hij bezig is met ASA. Hij vermeldt niet hoevaak hij bezig is, en hoevaak hij inmiddels les heeft met ASA. Dan kun je wel gaan lopen roepen dat hij wat anders moet gaan doen, maar zijn docent is verantwoordelijk. NIET jij. En jij doet niks anders dan hem ongefundeerd van een methode afbabbelen, zonder dat je bovenstaande weet. Het enige dat je doet is de topicstarter van de regen in de drup helpen, waarmee hij totaal niet geholpen is. Laat hem eerst met zijn docent de problemen uitzoeken waar hij tegenaan loopt. Want voor echte tips, zou je de ts in real life moeten horen en zien spelen. En dat is wel mogelijk bij zijn docent, en niet bij jou.
Dat is mijn mening, gegeven zonder enige gevoelens van arrogantie.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Smilen
BerichtGeplaatst: 10 jun 2013 11:52 
Offline

Geregistreerd: 01 sep 2011 11:04
Berichten: 35
Het valt mij wel op dat de (goeie) sfeer tussen de onderlinge trompettisten hier ver te zoeken is. Maar dat even ter zijde.
Wanneer ik ieders commentaal lees is (bijna) iedereen het hier met elkaar eens.
Eigenlijk is het moraal van het verhaal dat de Vierde trompettist zich niet alleen maar moet vocussen op 1 bepaalde methode en niet geforceerd moet blijven letten op het smilen.
Er zijn enorm veel methodes en iedereen denkt de wijsheid in pacht te hebben. Waar het omgaat is dat ieder voor zich de krenten uit de pap haalt, en persoonlijk zweer ik al 35 jaar bij Arban en een ander bij de ASA methode.
Maakt niets uit, probeer er een aantal en kijk wat voor jouw werkt.
Bepaalde methodes afzeiken heeft dank ook geen zin, er zijn genoeg bekende trompettisten die zich niet aan de (standaard) regels houden maar wel de sterren van de hemel spelen.
Ik heb ook zo mijn eigenaardigheden. :D


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.