trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Smilen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2024 08:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Smilen
BerichtGeplaatst: 16 jun 2013 16:15 
Offline

Geregistreerd: 04 jun 2013 15:39
Berichten: 9
Dag allemaal,

Dank voor de vele reacties. Ik ben een halfjaar met ASA bezig. Verder gebruik ik etudes uit Arban en Duhem. Het smilen wil ik verminderen omdat ik met een compacter embouchure meer uithoudingsvermogen kan creëren. (die indruk heb ik en is slechts een aanname) het probleem wat ik ervaar is dat ik het met de natuurlijke / inmiddels gevormde stand van mijn lippen met blazen niet voor elkaar krijg om meer naar voren (compact) te blazen. Vandaar de oorspronkelijke vraag.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Smilen
BerichtGeplaatst: 17 jun 2013 08:04 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Zes jaar geleden kocht ik voor 20 euro in Delhi een Empire Brass pockettrompet. Beetje dolletje maar na een half jaar ging ik het ding toch serieus proberen.Omdat ik 20 jaar trombone had gespeeld vond ik dat ik mijn eigen weg moest vinden en ben aan de slag gegaan, inderdaad, met een smile-embouchure. Dat ging prima, geluid beviel me, beetje airy, beetje jazzy, bereik ging ook goed, speelde redelijk snel naar een bruikbare range. Tot de Haagse trompetdagen. Daar was een presentatie van Schagerl trompetten, een klassieke trompetstudent blies mij toen helemaal de verdommenis in omdat hij een zaalvullend geluid creëerde waarvan ik alleen kon dromen. Ik kreeg het niet meer uit mijn hoofd.
Her roer moest om, leraar gezocht en het eerste wat hij van mij vroeg was om zonder al die lucht in het geluid te gaan blazen. Tja, dat ging niet.
Toen de knop omgezet, embouchure opnieuw vormen. Het gevolg was enorm, het heeft weken geduurd voor ik weer een normale G uit het ding kreeg, het was compleet opnieuw beginnen, het leek nergens naar. Bij elkaar heeft het me een paar jaar gekost om het een beetje goed voor elkaar te krijgen.
Nu terugkijkend had het niet anders gekund. NU kan ik een compacte toon produceren (ho, ho, niet altijd) geen gesis en zo. Het belangrijkste: ik heb nu de volle resonantie vh instrument.
Kortom, deze embouchurewijziging was nodig, verschrikkelijk om te doen en succesvol. Doen dus al zal je de eerste maanden vervloeken om je gestuntel, het is niet anders.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Smilen
BerichtGeplaatst: 17 jun 2013 09:12 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Je gaat toch niet iemand die je nog nooit gezien hebt een embouchure wijziging aanpraten? 9 van de 10x gaat levert dat meer slechts dan goeds op! Er zijn heel wat mensen de vernieling in geholpen daardoor namelijk... :(

Over het algemeen is de ademsteun de boosdoener, een slechte ademsteun levert een slecht embouchure op omdat de lippen niet optimaal trillen. Het geluid is daardoor niet goed en het uithoudingsvermogen is ook onder de maat omdat je veel te veel moet compenseren.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Smilen
BerichtGeplaatst: 17 jun 2013 09:17 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Je gaat sowieso geen embouchure verandering of methode verandering aanpraten online.
Dat kun je pas doen op het moment dat je de persoon in kwestie gezien en gehoord hebt.
Meer dan gissingen doen, kun je hier eigenlijk maar heel erg zelden.

Overigens: delano raadt hier uberhaupt niks aan, hij geeft zijn ervaringen weer.
Ten minste, ik zie nergens staan dat hij vind dat de topicstarter dat ook maar moet doen.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Smilen
BerichtGeplaatst: 17 jun 2013 09:23 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Tegen wie zit hij hier dan te praten?

delano schreef:
Doen dus al zal je de eerste maanden vervloeken om je gestuntel, het is niet anders.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Smilen
BerichtGeplaatst: 17 jun 2013 09:35 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
OK, de laatste zin was wat optimistisch. Ik probeerde alleen maar te laten zien waar je tegen aan kunt lopen. Een wijziging vh embouchure is voor deze poster misschien noodzakelijk, dat moet hij met zijn leraar beslissen. Als hij geen leraar heeft en hiermee tobt moet hij er een gaan zoeken. Ik raad zeker niet aan om een dergelijke wijziging zonder leraar te doen. Maar als het echt niet zo gaat als je wilt zul je toch wat anders moeten bedenken. Ik weet nog hoe verbijsterd ik was toen ik met een nieuwe aanpak eigenlijk helemaal geen geluid uit dat ding kreeg, het voelde (voor mij) totaal op zijn kop aan. Ik heb het wel gedaan en heb geen spoor van spijt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Smilen
BerichtGeplaatst: 17 jun 2013 09:43 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Met de juiste oefeningen kun je de embouchure automatisch aanpassen aan het geluid wat je in gedachten hebt. Ook kun je de manier van ademhalen aanpassen aan het geluid wat je zoekt. Kwestie van oefenen dus.

Drastische wijzigingen moet je zoveel mogelijk vermijden, dat haalt het plezier alleen maar weg en je moet maar afwachten of het daarna beter is geworden.

Als je een compacter geluid wilt zul je als eerste de ademhaling aan moeten passen, meer luchtdruk geeft een compacter en gecentreerder geluid. Meer lucht massa geeft een groter en breder geluid. Met beide manier past je embouchure zich ook automatisch aan.

Wat ik destijds van Claude Gordon heb geleerd (via een videotje) is hoger te ademen. Dus de borstkas uitzetten bij het inademen en niet proberen zo laag mogelijk in te ademen zodat de buik uitzet. Zorg ervoor dat de schouders niet omhoog gaan maar dat alleen de borstkas uitzet. Op deze manier krijg je wat meer luchtdruk en een compacter geluid. Ik gebruik deze manier van ademhalen als ik wat hoger in bereik zit te spelen. Voor lead doe ik er nog een tandje bovenop.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Smilen
BerichtGeplaatst: 17 jun 2013 09:57 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
En dat waag ik dus te betwijfelen.
Spieren gebruik je (vaak onbewust) heel vaak op dezelfde manier. Als je dat maar lang genoeg doet, dan gaat dat in je spiergeheugen zitten.
Dat even veranderen, gaat niet automatisch.

Ik vind het bijna jammer dat ik geen problemen heb, want ik zou dit graag eens aan den lijve willen meemaken. Gewoon uit nieuwsgierigheid, kijken of je inderdaad gelijk hebt.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.