Ok, ik stel de vraag ietsje anders en gebruik een stukje tekst van Erik Veldkamp (op zn website)
....een trompet met een lichtere beker en een langzamere uitloop (“slow taper”). Een dergelijke beker benadrukt de hogere frequenties en het geluid reflecteert beter en straalt minder breed uit. Het geluid van een Vincent Bach 37* beker is vergeleken met een grote 72 beker veel compacter en meer gecentreerd....
Dit stukje tekst gaat over 'Het geheim van het hoge register' Over welke constructies van een trompet het spelen in het hoge register kan vergemakkelijken..
Mijn vraag is nu: Bedoelt Erik dat compacter en meer gecentreerd (de 37 beker) helpt bij het spelen in hoge register, of net omgekeerd?
Bijkomende vraag: grotere boring is ook een hulpmiddel? of net omgekeerd?
En alweer is het antwoord dat dat per speler verschilt.
Een grote boring helpt bij spelen in het hoge register, ja. Althans: voor mij. Voor een hoop andere spelers werkt het juist tegen.
Een kleinere beker zal het wel gemakkelijker maken om minder breed uit te stralen, iets dat wel gunstig is als je leadtompettist bent en niet de hele band gek wil maken. Speelt het gemakkelijker in het hoge register? Voor de een wel, voor de ander niet.
Ik heb 2 trompetten, de 1 heeft een 37 achtige beker en de ander een 72 achtige beker. Beide zijn uitermate geschikt voor alle stijlen muziek. De 37 speelt compacter en de 72 straalt wat breder uit. Met beide kan ik even hoog maar met de 72 kan ik wat ronder en vetter spelen, de 37 snijdt wat meer.
Zoals al vaak gezegd, de meeste invloed op het geluid heb je zelf, daarna het mondstuk en daarna de trompet voor zo'n 10%. En de vorm van de beker is weer een gedeelte van die 10%.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen