trompet.nl > forum > Toon onderwerp - diep mondstuk en stemming
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 09:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: diep mondstuk en stemming
BerichtGeplaatst: 31 jul 2013 11:05 
Offline

Geregistreerd: 23 sep 2007 20:30
Berichten: 70
Goedemorgen,

Ik heb een Benge 3* bugel waar ik erg tevreden mee ben. Ik vind 'm echter alleen lekker klinken met een diep mondstuk: ik gebruik een Bruno Tilz 3F, het diepste wat ze hebben. Het nadeel daarvan is dat dit blijkbaar effect heeft op de stemming van het instrument: ik moet de leadpijp meestal helemaal inschuiven en dan gaat 't net.

Is dit een bekend probleem, en hoe los je 't op? Ik heb de stift van het Tilz-mondstuk zelfs wat dunner laten maken zodat ie er dieper in gaat, maar dan nog is 't kantje boord.

Groeten,

Luuk


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: diep mondstuk en stemming
BerichtGeplaatst: 31 jul 2013 16:21 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Dat is geen probleem maar gewoon een natuurwet. Een groter mondstuk zorgt ervoor dat de stemming wat lager is in vergelijk met een kleiner mondstuk. Dat heeft met de inhoud van het mondstuk te maken.

Dus de oplossing moet je denk ik zoeken in het inkorten van de leadpijp, of zorgen dat het mondstuk er verder in gaat. Een reparateur kan je daar vast mee verder helpen.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: diep mondstuk en stemming
BerichtGeplaatst: 16 sep 2013 19:33 
Offline

Geregistreerd: 23 sep 2007 20:30
Berichten: 70
Dag Erik,

Beetje laat antwoord, maar was even vergeten dat ik dit gepost had. Ja, het is een natuurwet, en het resultaat van die natuurwet is voor mij een probleem. Zoals ik schreef heb ik de stift al een stukje af laten draaien zodat hij dunner is en er dieper in gaat. En dan gaat het net, maar ik heb geen enkele marge: stempijp moet helemaal in, ook als de toeter warm is. Dus niet ideaal. Leadpijp inkorten doe ik liever niet, zou nogal wat soldeerwerk betekenen (steun verplaatsen enz>

Vraag me af of er mondstukbouwers zijn die de schacht van hun mondstukken korter maken bij diepere cups.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: diep mondstuk en stemming
BerichtGeplaatst: 16 sep 2013 20:46 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Luuk schreef:
Dag Erik,


Vraag me af of er mondstukbouwers zijn die de schacht van hun mondstukken korter maken bij diepere cups.


Dat is vrij normaal, als je b.v. bij Mark Curry's website de TF cup opzoekt, dan zie je dat de mondstukshank korter is gemaakt om de diepe cup te compenseren.


To compensate for tuning, the mouthpiece is .400" shorter than the standard Curry length of 3.5" You can put this mpc. in the horn and leave your tuning slide in approximately the same position.

Je zou eens een Denis Wick flugelmondstuk kunnen proberen, die zijn standaard wat korter (ongeveer 1 cm) dan andere (vergeleken met Warburton). Overigens doet DW dat ook voor de intonatie. En diep zijn ze, ik heb een DW5BFL, die gaat nog maar als je in mijn DW4FL kijkt krijg je last van hoogtevrees.

Een andere optie is Mark Curry mailen of die iets voor je kan fixen. Op dit moment is hij wat lastig bereikbaar omdat hij blikseminslag in zijn bedrijf heeft gehad met een kapotte CNC machine tot gevolg.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: diep mondstuk en stemming
BerichtGeplaatst: 17 sep 2013 11:51 
Offline

Geregistreerd: 23 sep 2007 20:30
Berichten: 70
Dank voor de info, ik ga eens kijken bij de Wick-mondstukken!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.