trompet.nl
https://www.trompet.nl/forum/

val aan het einde van de noot
https://www.trompet.nl/forum/viewtopic.php?f=1&t=11099
Pagina 1 van 2

Auteur:  Spok [ 21 okt 2013 22:22 ]
Berichttitel:  val aan het einde van de noot

Nu druk in de ventielen half in, maar volgens mij kan dit mooier.
hebben jullie tips?

zijn er nog meer leuke tips om de noten wat op te fleuren. Net zoals The Art of the Cha in het stukje van Erik. Maar ik denk dan ook aan:
- de laatste noot flink omhoog laten gaan aan het einde
- schuddend geluid tussen twee noten met zelfde greep
- etc.

Lijkt me erg leuk als we dit soort technieken met elkaar kunnen delen en vooral zo kunnen omschrijven dat het te leren is.

Auteur:  hansallegro [ 23 okt 2013 19:40 ]
Berichttitel:  Re: val aan het einde van de noot

Probeer bij een fall aan het eind van de noot eens niet alle ventielen half in te drukken, maar alleen het derde ventiel.

Auteur:  erikveldkamp [ 23 okt 2013 20:12 ]
Berichttitel:  Re: val aan het einde van de noot

Charlie Porter heeft er een paar video's over gemaakt:

http://www.youtube.com/watch?v=7mFZ5uaJQ3Y

http://www.youtube.com/watch?v=VLtoQnpv5XQ

Auteur:  remco p [ 12 nov 2013 12:56 ]
Berichttitel:  Re: val aan het einde van de noot

Verouderd topic, maar alsnog:

Dat schuddend geluid (shake) is naar mijn mening nogal lastig en vergt zeker tijd en veel veel oefening. Daarbij betwijfel ik of dit voor iedereen is weggelegd, maar: oefening baart kunst.
De shake kan het beste langzaam aan geoefend worden te beginnen met een shake op bijvoorbeeld de e boven in de balk. Begin met langzame bindingen van E naar de daarboven liggende G (een terst omhoog dus). Bouw dit op door steeds iets sneller te gaan (mits het goed lukt!). Hoe sneller het lukt, hoe meer je het idee krijgt van een shake.
Dat is naar mijn mening hoe de shake het beste geoefend zou kunnen worden. Allemaal dus een kwestie van vooral flexibiliteit. Daarbij zou je overigens als alternatief een gewone triller (met ventiel) kunnen spelen, of het intrument simpelweg wat heen en weer schudden (kan goed helpen ter ondersteuning).

Auteur:  Roel [ 12 nov 2013 13:31 ]
Berichttitel:  Re: val aan het einde van de noot

Wow Remco,

hier staan nogal wat dingen waar veel mensen het niet mee eens zouden zijn of zelfs gevaarlijke tips zouden noemen.

Om te beginnen de nomenclatuur: het effect dat je bedoelt heet een shake, een shaker is een percussieinstrument.

Verder is de tip om je instrument heen en weer te schudden 'ter ondersteuning' een one way ticket naar een lipblessure.

Tot slot is je bewering dat een triller als alternatief kan dienen volgens mij niet waar. Ik heb het wel eens gebruikt als een slechte arrangeur een shake op een veel te lage toon had geschreven (al was dat misschien ook mijn onkunde) maar een vergelijkbaar effect is het niet.

Auteur:  remco p [ 13 nov 2013 08:10 ]
Berichttitel:  Re: val aan het einde van de noot

Ik bedoelde ook een shake, excuses.

Hmm, dan is het mij verkeerd geleerd / aangeleerd en zal ik dat "schudden" ook niet meer doen, behalve bij het maken van een cocktail 8O :D

Met alternatief bedoelde ik meer dat een triller ingezet kan worden voor mensen die een shake nogal moeilijk vinden...

Wat betreft mijn verhaal over de "bindingen".....klopt dat wel?

Auteur:  Roel [ 13 nov 2013 11:07 ]
Berichttitel:  Re: val aan het einde van de noot

Dat is wel de manier die ik ook heb uitgelegd gekregen ooit. Of ik het ook zo doe weet ik niet zo goed, een shake is wat minder netjes dan gewoon bindingen. Maar bindingen studeren is natuurlijk sowieso nooit verkeerd voor je basistechniek, en zal hoe dan ook ten goede komen aan je shake-kwaliteiten.

Auteur:  erikveldkamp [ 14 nov 2013 12:10 ]
Berichttitel:  Re: val aan het einde van de noot

Volgens mij heeft Remco de shake redelijk goed uitgelegd. Zo heb ik het in ieder geval geleerd en geef ik het ook door aan anderen.

Begin met lipbindingen op een E2 naar G2 (of C2 naar E2) en probeer die zo snel mogelijk te krijgen. Een shake klinkt echter wat rauwer en daarvoor kun je je hand gebruiken. Het makkelijkst is om qua embouchure tussen de 2 noten in te zitten, dan kantelt de toon sneller 2 kanten op. Als je dat niet doet blijf je vaak maar 1 toon horen met een soort tremolo geluid of rare vibrato.

Als ik shakes onder een C2 moet spelen, speel ik vaak trillers omdat ik zo laag niet kan shaken. Dat doen saxofonisten ook meestal als zij shakes in hun partij hebben staan.

Je kunt ook hulpgrepen gebruiken bij shakes als dat beter past in de toonsoort. Zo speel ik bijv. een shake op een C2 in de toonsoort Eb met 2/3 ingedrukt. Dan krijg je een C2 - Eb2 shake i.p.v. een C2 - E2.

Je kunt ook een shake langzaam beginnen als lipbinding en dan steeds sneller en groffer spelen door steeds meer te gaan schudden met je hand. Ook kun je de interval groter maken dan een terts.

Kijk ook eens goed naar hoe Louis Armstrong vibrato speelt. Daar gebruikt hij ook meestal zijn rechterhand voor. Regelmatig slaat die vibrato over in een shake bij hem.

Ga in ieder geval niet forceren, daar krijg je altijd lipblessures van. Lipbindingen studeren komt in ieder geval altijd je spel ten goede.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/