trompet.nl > forum > Toon onderwerp - "Laat de onderkaak vallen"
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 10:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: "Laat de onderkaak vallen"
BerichtGeplaatst: 30 nov 2013 13:23 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Sylvester schreef:
Op zich is die wel makkelijk te beantwoorden. Op bijvoorbeeld een bas speel je met veel minder spanning. Gevolg is dat waarschijnlijk hierdoor je kaak alsnog ontlast wordt.


Weer een reden om een beantwoording die gemakkelijk lijkt diep te wantrouwen.
Misschien moet je de bijdrage van Bert hierboven (LJ) nog eens goed lezen.

Aan de OP: zo erg is een trombone nou ook weer niet. Een probleem vd trompet is, althans in mijn beleving, dat je uit een klein pestmondstukje een hele bak geluid moet zien te krijgen. En zeker als dat ook nog eens hoog moet zijn naar veler maatstaven, kan dat leiden tot allerlei geforceerdheden in het embouchure, zoals kaakspanning b.v.
Grotere instrumenten met grotere mondstukken, zoals de trombone zijn daarin minder veeleisend, vooral denk ik omdat ze vrijer doorblazen. Er is dan gewoon minder aanleiding om allerlei ongewenste spanningen op te bouwen. Je kan het kiezen voor de trombone dan zien als iets therapeutisch. Let wel: in principe zou dat allemaal ook op een trompet mogelijk moeten zijn maar de vraag is of dat jou na alles wat hierboven staat nog gaat lukken.
Ter kanttekening: ik heb 20 jaar trombone gespeeld.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: "Laat de onderkaak vallen"
BerichtGeplaatst: 02 dec 2013 15:48 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2004 13:10
Berichten: 255
Woonplaats: Bergen op Zoom
L J schreef:
Heb je last van kaakgewrichtsklachten? Schuif je je kaak ook naar voren tijdens spelen?


LJ, ik heb inderdaad last van kaakgewrichtsklachten en schuif inderdaad ook mijn kaak naar voren. Ik weet zeker dat niet goed is voor mijn kaak maar hoe krijg ik anders de juiste en beste speelpositie?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: "Laat de onderkaak vallen"
BerichtGeplaatst: 02 dec 2013 22:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 jan 2002 19:54
Berichten: 1038
Woonplaats: Groningen
Ik denk niet dat het heel gebruikelijk is om de onderkaak naar voren te schuiven. Als je pucker gebruikt, is het denk ik niet erg nodig. Bovendien kan je de beker iets naar beneden richten om een goede aansluiting van je mondstuk op je mond te krijgen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.