trompet.nl > forum > Toon onderwerp - van Bb trompet naar Es cornet?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 16:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: van Bb trompet naar Es cornet?
BerichtGeplaatst: 04 jan 2014 01:25 
Offline

Geregistreerd: 04 jan 2014 01:16
Berichten: 1
Ik speel al een aantal jaren met veel plezier op Bb trompet, een vincent Bach met een Bach 7C mondstuk. Nu zit ik met een dilemma: één van de orkesten waar ik in speel dreigt een overschot aan trompetisten te krijgen, en ik heb geen enkele uitzicht op een eerste plek op trompet. Aangezien ik me te goed voel om de rest van mn leven 3e en 4e trompet te spelen (Om de 1 of andere reden moet ik namelijk opschuiven bij nieuwe aanwas), ben ik andere opties aan het bekijken.
Omdat we sinds kort nog maar 1 sopsax hebben en ik mezelf wil blijven uitdagen had ik bedacht om over te stappen naar Es cornet. Maar is dat verstandig? Ik wil namelijk in de andere orkesten gewoon op bessie blijven spelen ;)


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: van Bb trompet naar Es cornet?
BerichtGeplaatst: 04 jan 2014 10:16 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ik snap niet helemaal hoe die orkesten van jou werken...
Er komt nieuwe aanwas bij, en alle mensen die er al zitten, moeten 'terug' naar 3e of 4e stoel?
Dat lijkt me raar. Maar goed.
Doen ze dat bij alle orkesten waar jij bij speelt? Dan zou ik daar toch eens over gaan praten. Ik zou alleen niet zeggen dat je je te goed voelt om een bepaalde partij te spelen. Dat klinkt erg arrogant namelijk.

Verder: es cornet of es trompet erbij gaan doen, zal je in het begin wat gewenning kosten, maar als je het rustig aanpakt, en je zorgt ervoor dat je goed stemmend leert spelen met de sopraansax en de bugels en de trompetten, is er niet zoveel aan de hand.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: van Bb trompet naar Es cornet?
BerichtGeplaatst: 04 jan 2014 11:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 14:20
Berichten: 93
Woonplaats: Hasselt (Belgie)
mmm ... klinkt niet helemaal onbekend.
Wordt wel vaker een 1ste toebedeeld aan een jongere (met iets of wat talent) of een nieuwe aanwinst die goed is.
Zou het wel logischer vinden dat de 1ste partijen dan een beetje beter verdeeld worden zodanig dat iedereen eens aan zijn trekken komt en een uitdaging krijgt.
Maar helaas zijn het vaak dezelfden die dan een plaatsje achteruit gezet worden omdat die niet zo hard roepen dan sommigen of minder senioriteit hebben (ondanks dat je zelf mogelijk beter speelt).
Er eens een goed gesprek over hebben lijkt me de beste oplossing.
Maar dat werkt helaas niet altijd.
Heb er zelf ooit voor gekozen om dan maar van vaste 1ste naar vaste 3de te gaan.
Maar wel met bijkomende consequentie dat deze maatschappij automatisch 2de keus werd indien er optredens van verschillende bands samenvielen + dat ik pertinent weigerde om de hogere passages nog door te trekken omdat de 1stes daar niet toe in staat zijn. Dat had wel succes, vooral als er opmerkingen komen dat de (vaak) enige 3de beter doorkomt dan de 3 1stes :) . Maar zolang er structureel niets wijzigt blijf ik daar gewoon 3de spelen. Afwisseling met de 1ste partijen die ik op andere plaatsen speel is wel leuk + je krijgt er een goed embouchure van zowel in het hoge als lage register :)


Maar genoeg frustratie geuit en terugkomend op jouw originele vraag.
Es-cornet is toch wel een ander beestje dan een trompet.
Ik ken nog wel mensen die dit combineren (wel vaker met in combinatie met cornet).
Mits je je op beide kan toeleggen en er voldoende tijd aan kan besteden, is dit wel te combineren, al zal dit in het begin niet zonder wat aanpassingsproblemen zijn.
Veel succes in ieder geval!

_________________
Trompet : Yamaha YTR-9335CH met Lotus 2L
Cornet : Conn 80a (1919) met GR L66,9 #6 + Curry 1,5 BBC
Bugel : Kanstul 1525 met Curry 1,5 FL + Ray Farr Diamond


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: van Bb trompet naar Es cornet?
BerichtGeplaatst: 09 jan 2014 14:33 
Offline

Geregistreerd: 05 mei 2012 10:40
Berichten: 118
Ik heb het over amateurorkesten, kennelijk staat het zitten op 1 of andere stoel garant voor 'het beste' kunnen spelen en het altijd maar toebedeeld krijgen van de beste partijen. Van de andere kant nieuwe aanwas moet op enig moment ook wel de kans krijgen zich verder te kunnen ontwikkelen. Dat gaat niet altijd samen.

Het lijkt me een kwestie van je laten horen;
1) Door het te bespreken en voor te stellen om de verschillende partijen te verdelen, zo dat iedereen naar kunnen verschillende partijen voor zijn neus krijgt. Daar wordt iedereen beter van. Daar moet je wel rekening mee houden, je kan wel op de tenen gaan staan bij 'de verworven rechten' op de zogenaamd 'beste' plekken. Hangt van de dirigent af, hoe hij/zij daar tegenover staat. Hij/zij heeft wel inkomstenbelang.
2) Goed kan altijd beter, zorg dat je nog beter wordt, dan je nu al bent.
3) Hier moet je wellicht voorzichtig mee zijn. Je kunt er eens over denken een gedeelte van een 3e partij, waar dat gaat, een octaaf hoger te spelen. Zegt de dirigent daar niks van, dan vindt hij/zij het goed (of hij/zij heeft het niet gehoord). Zegt hij/zij er wel wat van, dan kan je vertellen dat je ook wel eens een hogere partij wil. De boodschap komt dan wel over, denk ik.

Met es cornet moet je er overigens wel rekening mee houden, dat er niet altijd een partij voorhanden is. Dan moet je switchen naar bes. Ik doe dat zelf ook en nog niet zo lang. Wellicht slijt dat, ik vind dat nog lastig, ... zeker naar trompet als ik het mondstuk achterin mijn keel zet. ;)

Verder nog, je krijgt ook passages, waarbij je goed hoorbaar boven het orkest uit moet spelen. Daar is lef bij nodig.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.