trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Na 20 jaar weer begonnen met trompet spelen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 21:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Na 20 jaar weer begonnen met trompet spelen
BerichtGeplaatst: 07 jan 2014 19:43 
Offline

Geregistreerd: 06 jan 2014 12:10
Berichten: 3
Hallo iedereen op dit forum. Na 20 jaar ben ik weer begonnen met trompet spelen. Daarvoor bijna 16 jaar (sinds mijn 8e) bij een fanfare en een orkest gespeeld te hebben. Ook speel ik sinds mijn 6e toetsen (heb een uitgebreide synthesizer setup) en dit heb ik nooit onderbroken. Daarnaast speel ik sinds een jaar of 4 ook basgitaar.

Maar terug naar de trompet. Ik heb een Vincent Bach TR501 met een 5c mondstuk. Uiteraard moet ik weer helemaal opnieuw beginnen met het opbouwen van emboucure. Wat me wel opvalt is dat bijna alle noten boven de 2e C allemaal "flatsen" Dus als ik bv een E2 wil spelen dan lukt dat niet. Wel als ik vanuit een toonladder van D1 begin. Ook valt me op dat ik veel kracht op mijn lippen moet geven boven C2. (Onder C2 speel de trompet licht) Ik neem aan dat het ligt aan gebrek aan embouchure en dat het wel goedkomt naarmate ik meer oefen. Toch wil ik graag hier op het forum de vraag stellen of het misschien aan het 5C mondstuk kan liggen? En als het aan het mondstuk zou liggen wat is dan aan te bevelen: overstappen op 7C of juist op een 3C?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Na 20 jaar weer begonnen met trompet spelen
BerichtGeplaatst: 09 jan 2014 08:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 dec 2002 12:45
Berichten: 651
Woonplaats: Nuenen
Roland1966 schreef:
Daarvoor bijna 16 jaar (sinds mijn 8e) bij een fanfare en een orkest gespeeld te hebben.


Dank voor de eerste lach van de dag. Ik heb de laatste dertig jaar altijd gedacht dat ik in een orkest speel, maar ik heb dus altijd "maar" in een fanfare gespeeld heb..;-)

Citaat:
Toch wil ik graag hier op het forum de vraag stellen of het misschien aan het 5C mondstuk kan liggen? En als het aan het mondstuk zou liggen wat is dan aan te bevelen: overstappen op 7C of juist op een 3C?


M.i.: embouchure kweken!! Een ander mondstuk is bijna nooit de oplossing van het probleem. (En dat zou je niet zeggen als je de mondstukverzameling hier in de kast ziet....).

_________________
Let's make some noise!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Na 20 jaar weer begonnen met trompet spelen
BerichtGeplaatst: 09 jan 2014 08:42 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
En geduld hebben. Je bent geen tiener meer, dus je leert minder snel.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Na 20 jaar weer begonnen met trompet spelen
BerichtGeplaatst: 09 jan 2014 17:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Op 't gevaar af dat m'n kop eraf gebeten gaat worden.... Een 5C mondstuk is niet 't meest geschikte mondstuk voor een 'comeback player'. Dat dunne randje vreet embouchure, ik geloof dat hier in de BeNeLux alleen Ruud Breuls op dat model kan excellereren.
Ik zou een mondstuk aanschaffen met een wat bredere rand, 7C of 6C. Vooral 7C zie je regelmatig langskomen op marktplaats.nl mocht je tegen de nieuwprijs van een mondstukkie aanhikken.
't Voordeel van een wat bredere rand is dat je in je enthousiasme niet zo snel de doorbloeding van je -boven-lip afklem (een bredere rand verdeelt nou eenmaal wat meer de druk) zodat je langer kan studeren en zo sneller embouchure kan opbouwen. En natuurlijk een paar lesjes nemen van iemand met trompet pedagogische kwaliteiten.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Na 20 jaar weer begonnen met trompet spelen
BerichtGeplaatst: 09 jan 2014 18:42 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Oei. Ik ben het ten dele met Theo eens. Al zou ik dat niet meteen doen.
Heb ik nu het hoofd van Theo afgebeten? Moet ik de ambulance laten komen?

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Na 20 jaar weer begonnen met trompet spelen
BerichtGeplaatst: 09 jan 2014 23:24 
Offline

Geregistreerd: 06 jan 2014 12:10
Berichten: 3
flugel schreef:
Roland1966 schreef:
Daarvoor bijna 16 jaar (sinds mijn 8e) bij een fanfare en een orkest gespeeld te hebben.


Dank voor de eerste lach van de dag. Ik heb de laatste dertig jaar altijd gedacht dat ik in een orkest speel, maar ik heb dus altijd "maar" in een fanfare gespeeld heb..;-)

Ik wil je het lachen niet bederven, maar ik bedoel niet een fanfare-orkest, maar een fanfare en een orkest; 2 aparte dingen dus.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Na 20 jaar weer begonnen met trompet spelen
BerichtGeplaatst: 09 jan 2014 23:26 
Offline

Geregistreerd: 06 jan 2014 12:10
Berichten: 3
Denk dat ik toch maar een 7c ga proberen. Krijg dat advies van meerdere kanten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Na 20 jaar weer begonnen met trompet spelen
BerichtGeplaatst: 10 jan 2014 07:22 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Roland1966 schreef:

Ik wil je het lachen niet bederven, maar ik bedoel niet een fanfare-orkest, maar een fanfare en een orkest; 2 aparte dingen dus.


Maar een fanfare is toch heus een orkest hoor :wink:

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.