trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet/Bugel -> Trombone
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 17:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Trompet/Bugel -> Trombone
BerichtGeplaatst: 16 jan 2014 18:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 jan 2014 18:04
Berichten: 8
Beste forumleden!

Allereerst zal ik mezelf even voorstellen. Ik ben Dick Bosman, 19 jaar en ben deze zomer begonnen met bugellessen (en heb zelf een trompet thuis). Bij de vereniging waar ik les heb, heb ik zo'n 2 jaar terug mijn HaFaBra D-diploma slagwerk behaald. Omdat ik de uitdaging miste, ben ik gestart met het spelen van een blaasinstrument.

Het bugel/trompet spelen gaat me redelijk gemakkelijk af, omdat ik een goede basis heb (speel onder andere ook piano en gitaar). Ik zit nu ongeveer op HaFaBra A-niveau.

Sinds kort heb ik ook een trombone in mijn bezit gekregen. Nu is mijn vraag: Is het slecht voor mijn ontwikkeling op bugel om dit erbij te doen in dit stadium?

Ik studeer elke dag tussen de middag consequent een half uur op mijn bugel. 's Avonds zou ik dan nog graag m.b.v. het boek Horen, Lezen, Spelen met mijn trombone aan de slag gaan. Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken, misschien hebben jullie hier ervaring mee.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet/Bugel -> Trombone
BerichtGeplaatst: 16 jan 2014 19:03 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Je hebt les, dus ik neem aan dat je de tegenwoordigheid van geest hebt gehad om dit ook met je docent te overleggen? Wat vindt hij ervan? Want dat is, denk ik, belangrijker dan wat wij ervan vinden.

Maar goed, mijn mening: Of het echt kwaad kan, weet ik niet. Maar pas goed op dat je wel blijft ontwikkelen op de bugel. Er zitten heus wel overlappende dingen tussen trompet en trombone. Maar ook heel veel, zo niet meer, verschillen.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet/Bugel -> Trombone
BerichtGeplaatst: 16 jan 2014 19:27 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 jan 2014 18:04
Berichten: 8
Correct. Hij denkt dat het mijn ademsteun positief zou kunnen beïnvloeden, maar zeker is dat natuurlijk niet. Het zou mijn embouchure positief kunnen beïnvloeden, maar voor hetzelfde geld nadelig. Proberen is het advies. Daarom ben ik erg benieuwd naar de mening van andere docenten of eventueel ervaringsdeskundigen.

Natuurlijk wil ik in eerste instantie beginnen met het spelen van trombone, omdat ik het een charmant instrument vind. Niet om daarmee mijn mijn ontwikkeling op trompet te versnellen.

Zoals ik aangaf blijf ik net zoals nu elke dag een half uur studeren op trompet/bugel. Zou ik snel genoeg doorhebben of het kwaad kan, of zijn dit (eventuele) gevolgen waar ik op een hoger niveau pas tegen aan ga lopen? De ambitie is natuurlijk om ook mijn D-examen op bugel te halen.

Ik lees al een tijdje regelmatig mee op dit forum, en er zijn genoeg trompettisten die ook doceren. Wat zouden jullie je leerlingen in dit geval adviseren?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet/Bugel -> Trombone
BerichtGeplaatst: 16 jan 2014 19:31 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ik persoonlijk zou het je vooralsnog afraden.
Maar dat is meer omdat ik helemaal niks van je weet verder.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet/Bugel -> Trombone
BerichtGeplaatst: 16 jan 2014 19:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 jan 2014 18:04
Berichten: 8
Begrijpelijk. Als je wist dat ik altijd gedisciplineerd + gemotiveerd studeer en blijf studeren op bugel ook?

Nogmaals ook erg benieuwd wat voor negatieve gevolgen dit voor mijn embouchure zou kunnen hebben en op welke termijn hier ik dan tegen aan zal lopen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet/Bugel -> Trombone
BerichtGeplaatst: 17 jan 2014 11:01 
Offline

Geregistreerd: 10 nov 2010 17:21
Berichten: 105
ik speel nu na 16 jaar trompet ook wat trombone. En mij gaat dat heel goed af, ben sinds ik op trombone ben gaan spelen beter trompet gaan spelen. Ik zou als ik jouw was wel nog wachten met een tweede instrument. Eén in strument leren is al moeilijk zat. Voordat je daar een mooie ronde klank uit krijgt over alle registers, stukken uit hoofd kan spelen, alle toonladders kent en kan inproviseren ben je zo tien jaar verder.

Ik zou dus wachten. Of overleg met je docent. Als je trombone erbij pakt, wees dan wel zo wijs om het in bas-sleutel en in C aan te leren, Niet viool-sleutel in bes, Anders kun je aardig wat partijen omschrijven :)

T.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet/Bugel -> Trombone
BerichtGeplaatst: 17 jan 2014 11:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 jan 2014 18:04
Berichten: 8
Besloten om het een maandje allebei te gaan doen. Als mijn bugelspel zich in mindere mate zal gaan ontwikkelen, leg ik de trombone neer. Vanzelfsprekend zal ik in de bas-sleutel in C spelen.

Off-topic: Waarom leest een trombone wel klinkend, maar een trompet niet? Ik weet dat hier eerder een discussie over is geweest, maar daaruit is mij niet duidelijk geworden waaróm dit het geval is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet/Bugel -> Trombone
BerichtGeplaatst: 17 jan 2014 12:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
Bushman schreef:
Off-topic: Waarom leest een trombone wel klinkend, maar een trompet niet? Ik weet dat hier eerder een discussie over is geweest, maar daaruit is mij niet duidelijk geworden waaróm dit het geval is.

Daar is ook geen echte reden voor. Het is historisch zo gegroeid. Ik geloof dat in engelse brassbands in het verleden nog wel solsleutel-bespartijen gebruikt werden.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.