trompet.nl > forum > Toon onderwerp - tongpositie aanzet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 mei 2024 18:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: tongpositie aanzet
BerichtGeplaatst: 11 feb 2004 08:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jan 2004 09:46
Berichten: 84
Dag allemaal, een brandende vraag: is het fout je tongpositie bij de aanzet op de snijrand van je tanden te hebben en tijdens de aanzet (dus) de lippen te toucheren? Ik heb de neiging om te zeggen 'ja dat is fout' en sta op het punt mijn techniek op dit punt aan te passen en mijn tongpositie te verplaatsen naar de achterkant van de voortanden of zelfs de wortelrand, zodat in elk geval de lippen niet aangeraakt worden tijdens het spelen. Ik ondervind (nog?) niet veel nadeel van mijn huidige aanzet, maar ik qua spel wel kunnen blijven doorgroeien en niet in de toekomst vastlopen op een foute aanzet. Wie kan me een adviesje geven?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2004 12:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jul 2002 09:57
Berichten: 524
Woonplaats: Zuid-Beijerland
Zelf concentreer ik me niet zo op het voorste puntje van mijn tong maar juist op alles wat er achter ligt. Dat gedeelte probeer ik zo laag mogelijk en een klein beetje breed te houden. Daardoor maak je met je tong een soort kommetje waardoor er veel body in je geluid komt. Naar mate ik in een hoger register terrecht kom wordt het moeilijker om dat kommetje vast en laag te houden en dat heeft als resultaat dat het geluid kleiner wordt.

En wat ik met het puntje van mijn tong doe..... Dat bepaald dan ws de aanzet van je toon. Ik denk dat wanneer je tegen de onderkant van je boventanden aanzet je een staccato vormt en wanneer je tegen de bovenkant van je boventanden aanzet je een legato vormt.

Dus zelf zou ik zeggen dat je ze beiden moet kunnen toepassen. Maar ik ben wel benieuwd naar de opvatting van de rest......

_________________
www.qwark.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 feb 2004 15:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Dat van die tong zo laag doe ik vooral in de laagte.

Hoe hoger ik speel hoe hoger mijn tongpositie is. Dat doe ik bewust om de ruimte in mijn mond te verkleinen. Hierdoor ontstaat er meer druk en hoef je die druk niet te compenseren.

Dat van die dunnere toon ervaar ik niet echt als dunner, maar meer als meer in de kern. Als ik in de hoogte met een lage tong speel, moet ik erg hard werken, met mijn lucht(das niet erg) en vooral met mijn lip(das weer minder). Het gevolg daarvan is dat je snel erg moe wordt.

Wat bij mij erg helpt bij het in de hoogte spelen, is het cresendo maken over je tong heen.

Reactions? :?:

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2004 22:29 
Offline

Geregistreerd: 27 feb 2003 15:51
Berichten: 809
Woonplaats: Maastricht
Ja mij hebben ze geleerd dat de tong achter de tanden MOET blijven maar dit terzijde. Ik zou zeer gericht door middel van simpele oefeningen werken op de aanzet. deze mag geen moeite kosten en moet "veerkrachtig" zijn. Ik heb er ook nooit problemen met gehad maar later en zeker met intervallen kwam ik er niet meer mee weg. Suc 6

_________________
www.hppwolder.nl
www.jabluezz.dse.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 maart 2004 11:27 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jan 2004 09:46
Berichten: 84
hé trompetters, wat jammer dat er niet meer gereageerd wordt, laat ik de vraag anders formuleren: spelen jullie met de aanzet van de tong op/achter de voortanden, of aan de snijrand en a.h.w. in de lipopening (en denken jullie dat dat laatste fout is)? Voor ik mijn techniek ga bijschaven zou ik dat erg graag willen weten...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 maart 2004 12:34 
Offline

Geregistreerd: 24 maart 2003 12:04
Berichten: 237
Woonplaats: België
Hangt ervan af hoe de noot moet klinken

Mijn top van mijn tong staat bij:

Sterke accenten: werkelijk met de tong op de rand van de snijtanden (hier raak ook ik de bovenlip omdat ik er als het ware de noot uitschiet)
Gewone accenten: tegen de snijtand aan de achterzijde
Du-aanzetten: zelfs op het gehemelte


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 maart 2004 12:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2003 11:29
Berichten: 165
Woonplaats: Voorburg
Ik zou zeggen dat het absoluut af te raden is om bij je aanzet je tong tussen je tong te hebben. Hierdoor duurt je aanzet namelijk veel langer (je tong heeft meer tijd nodig om de lucht erlangs te laten) en dat verstoort op z'n beurt je luchtstroom (lijkt mij) hinderlijk.
Als je je tong achter je tanden houdt en de beweging van je tong bij het aanzetten minimaal houdt, blijft je luchtdruk tijdens de aanzet (eigenlijk vlak na je aanzet) het meest constant, met als resultaat een mooiere en trefzekerdere aanzet.

_________________
tsja...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 maart 2004 14:29 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5023
Maarten Trompet schreef:
Ik zou zeggen dat het absoluut af te raden is om bij je aanzet je tong tussen je tong te hebben. Hierdoor duurt je aanzet namelijk veel langer (je tong heeft meer tijd nodig om de lucht erlangs te laten) en dat verstoort op z'n beurt je luchtstroom (lijkt mij) hinderlijk.
Als je je tong achter je tanden houdt en de beweging van je tong bij het aanzetten minimaal houdt, blijft je luchtdruk tijdens de aanzet (eigenlijk vlak na je aanzet) het meest constant, met als resultaat een mooiere en trefzekerdere aanzet.


Ik heb dat eens geprobeert, een minimale tongbeweging, maar dan is de aanzet minder scherp, meer naar portato dan staccato, ook lijkt het alsof mijn tong dan dikker is, kun je dit nog wat specifieker maken??

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.