trompet.nl > forum > Toon onderwerp - tongpositie aanzet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 01 mei 2024 06:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2004 19:28 
Offline
Administrator

Geregistreerd: 03 mei 2002 21:42
Berichten: 155
Woonplaats: Rotterdam
Maarten Trompet schreef:
Ik zou zeggen dat het absoluut af te raden is om bij je aanzet je tong tussen je tong te hebben. Hierdoor duurt je aanzet namelijk veel langer (je tong heeft meer tijd nodig om de lucht erlangs te laten) en dat verstoort op z'n beurt je luchtstroom (lijkt mij) hinderlijk.
Als je je tong achter je tanden houdt en de beweging van je tong bij het aanzetten minimaal houdt, blijft je luchtdruk tijdens de aanzet (eigenlijk vlak na je aanzet) het meest constant, met als resultaat een mooiere en trefzekerdere aanzet.


Ook ik speel met mijn tong achter de boventanden.... (persoonlijk fijner)
Maar toch een opmerking... Enorm veel grote trompettisten spelen met tong tussen de tanden tussen de lippen of er net buiten...

Willem v/d Vliet o.a. is groot voorstander van tong tussen de tanden. Maurice André, maar ook trompettisten als Derick Watkins en Marsalis (?) spelen op deze manier en doen niets verkeerd denk ik...

Hoe verder de tong naar voren in je mond geplaatst is des te meer "contact je hebt", je "aanzet punt" (tong gedeelte) voelt ook veel groter en zekerder.

Anyway... ik denk dat je moet spelen zoals het het fijnste klinkt en voelt... as long it works for you!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2004 20:36 
Offline

Geregistreerd: 08 sep 2003 18:54
Berichten: 246
En ooohh die inzetten van Maurice Andre. Om bij te kwijlen gewoon...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2004 23:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2003 15:58
Berichten: 563
Jan,

Als je je lip kunt raken of als je dit vanzelf al doet, is het alleen maar goed. Je tong is nl. een heel goeie monitor voor je lipstand. Bovendien geeft het andersom je lippen meer richting, nl. een beetje naar binnen gerold, richting tong. Ook ishet kunnen raken van je lip een teken dat je je kaak genoeg van elkaar hebt, anders kan die tong er helemaal niet tussendoor. Wat in het hele verhaal ook erg belangrijk is is dat je tong voorin moet zitten. Hoe verder achterin hoe meer last je ondervindt van je tong op je luchtstroom. Meer voorin dan tegen je lip kan je tong niet zitten.

Ik heb als kind altijd tegen mijn lip aangezet en speelde op mijn dertiende Charlier en Haydn met een mooie zekere aanzet. Op het conservatorium is me dit afgeleerd en heb erg veel problemen ondervonden. Pas nu ik sinds anderhalf jaar weer besloten heb om tegen mijn lip aan te zetten begin ik de trefzekerheid van vroeger weer terug te krijgen.

Het enige wat je niet moet doen is je tong ook nog eens tussen je lippen doen, dan hinder je de begintrilling en klinkt het niet meer mooi.

Bert


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2004 23:36 
Offline

Geregistreerd: 08 sep 2003 18:54
Berichten: 246
Ik speel zelf sinds een aantal maanden zo dat m'n tong m'n lip raakt bij een aanzet. Dezelfde monitor functie waar Bert over schrijft. In het begin was alles knalhard, maar ik merk dat het heel beheerst, trefzeker, en met een mooie 'dah' kan. En het voelt veel sterker, m'n lippen zijn meer ontspannen en rollen inderdaad een beetje in.
De moeite waard om eens te proberen.

Succes ermee!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 maart 2004 09:25 
Offline

Geregistreerd: 30 apr 2002 07:08
Berichten: 228
Wel ik gebruik dat gedeelte achter mijn boventanden om aan te zetten.
Daar kan je allerlei soorten aanzetten doen, van zeer kort en droog to zeer breed.
En ook veel veel sneller en minder vermoeiend tongslag gedoe.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 maart 2004 11:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jan 2004 09:46
Berichten: 84
Bedankt makkers! Ik ben aangenaam verrast door (1) de reacties (2) de inhoud die er tot nu toe uit spreekt namelijk dat die tongpunt aan/onder de snijtand tegen de lippen eigenlijk geen probleem is (maar juist noodzakelijk). Ik ben benieuwd of er nog meer reacties komen, of dat mensen er anders over denken.

Intussen wil ik er wel een vraagje aan toevoegen: ik ben wat aan het experimenteren met die tongpunt en mij valt op dat de tongslag (tk of ttk) veel gemakkelijker en sneller gaat als ik de tongpunt juist niet aan de snijtandrand, maar aan de tandwortel zet. Maar dat kan er evengoed mee te maken hebben dat ik de tongslag lange tijd heb laten zitten en pas nu weer oppak - even doorzetten en ook vanuit de snijtandrand gaat het wellicht goed. Maar heeft iemand hier ervaring mee? Er zijn er vast die een hele snelle en safe tongslag hebben, dus aan hen de vraag: waar zit jullie tongpunt tijdens de tongslag?
:P


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 maart 2004 12:30 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2003 15:58
Berichten: 563
Maarten Trompet schreef:
Ik zou zeggen dat het absoluut af te raden is om bij je aanzet je tong tussen je tong te hebben. Hierdoor duurt je aanzet namelijk veel langer (je tong heeft meer tijd nodig om de lucht erlangs te laten) en dat verstoort op z'n beurt je luchtstroom (lijkt mij) hinderlijk.
Als je je tong achter je tanden houdt en de beweging van je tong bij het aanzetten minimaal houdt, blijft je luchtdruk tijdens de aanzet (eigenlijk vlak na je aanzet) het meest constant, met als resultaat een mooiere en trefzekerdere aanzet.


Ik kan de logica wel volgen van wat je zegt, ik heb dit immers zelf ook lang zo te horen gekregen en jaren zo gespeeld. De ellende is alleen dat je veel opoffert voor die minimale tongbeweging. Je tong gaat erg in de weg zitten, hij wordt als het ware een beetje op elkaar gedrukt. Daarnaast is het ook zo dat als je tegen je lip aanzet de tongbeweging net zo minimaal kan zijn, het impliceert alleen dat de rest van je tong ook wat meer voorin moet ziotten, maw, wat meer uitgerekt is. Uiteraard gaat dit over millimeters, dus het valt allemaal wel mee, maar ik ervaar het als een behoorlijke belemmering als ik achter mijn tanden aanzet.

En voor Jan: ik zou iemand die achter zijn tanden aanzet veel eerder aanraden om tegen zijn lip aan te zetten dan in jouw geval tegen je tanden aan te zetten. Echt niet gaan doen.
En wat betreft die TK, ik heb even bij mezelf gecheckt en bij mij komt ook dan de tong tegen mijn lip aan. Je brengt ahw. de hele TK iets naar voren (dus ook de K komt wat meer voorin te liggen en dat maakt het geluid helderder en de beweging kleiner, dus uiteindelijk ook sneller. Ik heb geen fantastisch TK, maar oefen het als jazztrompettist ook nauwelijks, behalve als oefening om , jawel !, mijn tong voorin te houden en mijn ademsteun te controleren (zonder goede doorstroming vanuit je buikspieren geen goeie TK).
En mensen die zeggen dat je met tegen je lip aanzetten geen D-aanzet kunt maken hebben geen gelijk. Ik kan iedere nuance maken die ik wil op die manier. En als het waar is dat Maurice Andre en Marsalis tegen hun lip aanzetten dan lijkt me het bewijs geleverd.

Toch ook hier weer: als je lekker speelt en je bent tevreden verander dan niks. Alles is goed als je uithoudingsvermogen, toon, souplesse, bereik, aanzet, trefzekerheid etc. in orde zijn. Al zet je aan met je dikke teen.

Bert


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 maart 2004 16:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2003 11:29
Berichten: 165
Woonplaats: Voorburg
Excuses als ik de indruk wekte dat je je tong helemaal achter je tanden zou moeten houden; ik merk dat het puntje van mijn tong waarmee ik aanzet eigenlijk bovenop m'n ondertanden ligt, en tegen m'n boventanden afsluit, vlak voor de aanzet; nu ik er over nadenk. Lastig, als dit bij jezelf als een automatisme gaat. Volgens mij raak ik m'n lippen niet, maar volgens mij komt het hele verhaal (vooral voor wat betreft de Franse aanzet, van o.a. M.A.) erop neer dat je een hele lichte goedgearticuleerde "T" gebruikt om aan te zetten. Zover mogelijk voorin je mond, dus eigenlijk inderdaad een beetje tussen je tanden, dit hangt misschien ook een beetje van je gebit af?
Maar ik blijf absoluut bij een hele kleine beweging van je tong!!

_________________
tsja...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.