trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Een brug te ver
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 06:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Een brug te ver
BerichtGeplaatst: 27 maart 2014 15:28 
Offline

Geregistreerd: 17 sep 2009 18:00
Berichten: 35
Woonplaats: Nijmegen
Onlangs heeft mijn tandarts een brug over 6 elementen voor in mijn bovenkaak geplaatst. Het ziet er gelikt uit maar ik krijg bijna geen noot meer uit mijn trompet, ik kon altijd op E boven C3 rekenen, nu lukt zelfs een G in de balk niet meer. Ik vrees dat ik helemaal opnieuw moet leren spelen en mijn blaastechniek grondig moet wijzigen. Herkent iemand dit? En is er hoop op herstel? Advies voor een oefen programma?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een brug te ver
BerichtGeplaatst: 27 maart 2014 19:04 
Offline

Geregistreerd: 30 jun 2013 19:57
Berichten: 109
He dat is balen. Maar er zijn vele beroemde trompettisten (Mendez o.a.) die helemaal opnieuw moesten beginnen en er veel beter uitkwamen. Veel succes!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een brug te ver
BerichtGeplaatst: 27 maart 2014 20:14 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Je zal wel moeten wennen aan een nieuw kakement. En hoe lafhartig het ook mag klinken: geef het tijd. Frustreer je niet, en begin weer gewoon bij het begin.

Als je je gaat frustreren, duurt het alleen maar langer.

Succes

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een brug te ver
BerichtGeplaatst: 28 maart 2014 09:55 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2013 14:53
Berichten: 38
Typisch. Drie weken geleden ook een nieuwe brug, zes elementen. Tegenovergestelde effect: de hoogte gaat véél beter. Eerst met pijn en moeite een c3, nu de f daarboven en tijdens oefenen zelfs al een acceptabele c4 gehaald! Heb in dit geval wel wat geëxperimenteerd met noodbruggen waarbij mijn tandarts de voortanden - vergeleken met het origineel - iets naar achteren heeft geplaatst. Dus bijna geen overbite meer.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een brug te ver
BerichtGeplaatst: 28 maart 2014 22:05 
Offline

Geregistreerd: 14 dec 2005 11:43
Berichten: 433
Woonplaats: Rotterdam
Tja, een brug over 6 elementen.
Wat houdt dat precies in? Zijn dat tanden die met haakjes aan andere
tanden worden bevestigd?
Als dat zo is lijkt het me niet prettig om trompet te spelen.
Elke situatie is anders. Voorzichtig van voor af aan beginnen en niet alles
tegelijk weer willen, lijkt me wel zo verstandig.
Absoluut niets forceren,want dan krijg je zonder meer problemen.
Heb je trouwens aan de tandarts verteld,dat je trompet speelt en heeft
hij daarmee rekening gehouden en je advies gegeven.
Dat is wel zo belangrijk.

_________________
Een vrijenblije groet van
Antoni

http://www.antoni-art.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een brug te ver
BerichtGeplaatst: 31 maart 2014 16:13 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2013 14:53
Berichten: 38
Een brug is een prothese die wordt vastgezet (gelijmd) op/over twee of meer tanden of stiften om een gat in het gebit op te vullen. Stel je mist twee tanden naast elkaar. Dan worden de tanden links en rechts daarvan afgeslepen om de brug daar overheen te plaatsen. Je krijgt dan een brug van vier elementen. In principe krijg je terug wat je had voordat dat gat ontstond. Zes elementen zijn zes tanden. Als je dus nieuw bij een tandarts komt, zou je kunnen vertellen dat je trompet speelt en dat het dus belangrijk is dat je hetzelfde gebit terugkrijgt mocht er een ongeluk gebeuren. Vraag of je mag 'happen', zodat je een afdruk van je gebit hebt. Omdat ik me een poosje met een noodbrug moest behelpen, hebben we wat kunnen experimenteren met de stand van de twee voortanden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een brug te ver
BerichtGeplaatst: 31 maart 2014 19:28 
Offline

Geregistreerd: 08 jun 2009 17:08
Berichten: 212
Woonplaats: Sint-Michielsgestel
Hartstikke vervelend!
Wanneer je een brug krijgt, is het vaak zo dat de positie van de oude tanden niet aangehouden wordt. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn:
-functioneel, de oude tanden stonden niet optimaal om bijvoorbeeld af te kunnen bijten, een of meerdere tanden zijn verloren en dienen vervangen te worden.
-esthetisch, het is natuurlijk mooier wanneer de tanden in een mooie boog staan in plaats van scheef

Als de stand van de tanden veranderd, dan verandert zowel aan de tongzijde als aan de lipzijde van alles. De tong moet leren om voor bepaalde klanken een ander steunpunt te zoeken. Bijvoorbeeld bij de 'd' en de 't' heeft de tong vaak afsteunpunten tegen de voortanden. De 's' tegen de kiezen.
De aanzet met blazen kan dus best behoorlijk anders zijn.
Je kunt je misschien ook voorstellen dat wanneer je hoog blaast de luchtstroom anders verloopt met je nieuwe tanden dan met je oude.
Aan de lipzijde verandert natuurlijk ook het een en ander. Je tanden geven namelijk steun aan die lip en de onderliggende musculatuur. Het kan dus zijn dat je bovenlip nu standaard wat meer getuit staat of bij de mondhoeken wat verder naar buiten. Hoe kleiner je mondstuk, oftewel de hoeveelheid lip die betrokken is bij blazen, hoe groter het effect van minimale veranderingen.

In de meeste gevallen wen je gewoon aan de nieuwe situatie door gewoon te spelen en niet te veel te forceren. Lange noten om het gevoel terug te krijgen. Die delen van de lip die niet getraind zijn om hoog te blazen, moeten de tijd krijgen om sterker te worden.
Verder ook wel belangrijk om te realiseren dat de kracht waarmee je je trompet tegen je tanden duwt nu waarschijnlijk door minder pijlers opgevangen moet worden.

Succes en laat eens weten hoe het gaat.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een brug te ver
BerichtGeplaatst: 01 apr 2014 12:13 
Offline

Geregistreerd: 17 sep 2009 18:00
Berichten: 35
Woonplaats: Nijmegen
Mijn dank voor de grotendeels geruststellende reacties.
De ingreep was vooral esthetisch bedoeld, door jarenlang overmatig innemen van espresso bruine en onregelmatige stompjes vervangen door iets wat er beter uitziet. Ik hoef nu niet meer als ik lach mijn lippen stijf op elkaar geperst te houden.
En natuurlijk heb ik mijn misschien wel verkeerde tandarts verteld dat ik trompet speel. Met de noodbrug ging het ook redelijk tot goed, met de definitieve brug dus niet.
Inmiddels ga ik met sprongen vooruit, vooral denk ik omdat ik mijn monstuk nu behoorlijk hoger, meer op de bovenlip dus, plaats. Qua range ben ik nog niet helemaal op het oude niveau maar uithoudingsvermogen is niet minder dan vroeger.
Vraag: hoornblazers hebben eigenlijk geen onderlip nodig lijkt het wel, is er een goede reden waarom hoornblazers hun mondstuk zo anders aanzetten dan trompettisten? Zijn er trompettisten die dubbelen op hoorn en switchen zij dan de stand van het mondstuk als zij overstappen van trompet op hoorn en omgekeerd?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.