trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Verbeteren amazuur en verbeteren van speelmanier
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 23:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verbeteren amazuur en verbeteren van speelmanier
BerichtGeplaatst: 11 jun 2014 18:59 
Offline

Geregistreerd: 20 jun 2012 20:09
Berichten: 20
Hallo allemaal,

Het is ongeveer twee jaar geleden dat ik hier aankwam met de vraag of bes-cornet wel mijn juiste instrument was(voor geïnteresseerden lees het topic) en over die vraag ben ik nog steeds niet helemaal uit. Ik ga binnen een klein maandje b-examen doen, maar krijg regelmatig te horen dat mensen denken dat ik een instrument met een groter mondstuk nodig heb.
Nou ja, ik heb in de tussentijd een redelijk lange periode rust genomen(lees niet te intensief spelen) en ben sinds 2 maanden weer begonnen met volle bak spelen om mijn examennummers in te studeren.
Ik heb echter een vraag, hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn aanzet beter wordt en mijn amazuur verbeterd.
Ik doe mijn best om zo goed mogelijk te spelen, maar krijg bij de brassband waar ik sinds een jaartje in speel van de dirigent regelmatig te horen dat de tonen niet goed genoeg zijn en dat er beter naar elkaar geluisterd moet worden. Nu moet ik wel meegeven dat ik in de derde partij zit en het niveau van de mensen die in deze partij spelen niet heel hoog is(lees 1 ervaren speelster en 2 nieuwelingen). Natuurlijk moet er in een brassband op hoog niveau gespeeld worden, maar leuk is anders. Ik heb het gevoel dat ik niet de ruimte krijg om mijzelf op deze manier te ontwikkelen, aangezien je steeds weer op de vingers getikt wordt als een noot niet zuiver/ zangerig en perfect genoeg is. Dat is eigenlijk een beetje mijn tweede probleem. Als ik alleen speel, dan durf ik te spelen. Echter wordt er bij de brassband zo gekeken naar hoe je speelt, dat het plezier hiervan voor mij niet echt positief is. Wat is jullie mening daarover?
Ik speel overigens al zo'n 7 jaar bes-cornet en hoop dat jullie mij advies kunnen geven.

Winston


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verbeteren amazuur en verbeteren van speelmanier
BerichtGeplaatst: 12 jun 2014 07:15 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
amazuur? Serieus?? :?

Als je voelt dat je niet op je plaats zit in die brassband, dan denk ik dat het hoog tijd is om op te stappen. Een hobby hoort leuk te zijn. Veel van die brassbands zijn clubs die graag naar wedstrijdjes gaan, om punten te sprokkelen en onderling lekker testosteron te vergelijken.
Als de dirigent jou er heel de tijd uitplukt om je te vertellen dat het niet goed is, is dat voor niemand erg prettig.
Ik zou dan op zoek gaan naar een club die iets minder van de punten is, en meer van het plezier.

Overigens: brassbands zijn zeker niet de enige clubs waar het aankomt op zo mooi mogelijk muziek maken. Dat gebeurt in de hele hafabra wereld wel. Je kunt dus ook een andere club opzoeken waar muziek en plezier in elk geval voor jou zo goed mogelijk hand in hand gaan.

Voor wat betreft je aanzet: je bent met je B examen bezig. Ga nu niet meer op je aanzet focussen, maar probeer alles wat je speelt, en waar aanzetten vereist zijn zo mooi mogelijk te spelen. En zo helder mogelijk.
Blijf daarbij zo ontspannen mogelijk. Laat de lucht het werk doen.
Geldt eigenlijk ook voor je amazuur (dat heet gewoon embouchure). Niet op focussen. Maak zo mooi mogelijk muziek. Speel je stukken op frasering, en niet op kracht. Zoek per stuk je zinnen uit, die je moet maken en speel ze dan. Zonder na te gaan denken over aanzet of andere zaken.

Leg ook je leraar voor waar je tegenaan loopt. Niet alleen technisch, maar ook sociaal. Die betaal je ervoor om je raad te geven, dus gebruik dat.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verbeteren amazuur en verbeteren van speelmanier
BerichtGeplaatst: 16 jun 2014 16:39 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Toch is "amazuur" wel een mooi bels woord.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.