trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Verbetering conditie
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 21:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Verbetering conditie
BerichtGeplaatst: 25 aug 2014 08:58 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Hahaha, ook ik heb Antoni nooit begrepen.

P.S. Vraag vd week: Who the f**k is Catz?

m.vr.gr. Delanoz.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verbetering conditie
BerichtGeplaatst: 25 aug 2014 09:18 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Mike schreef:
Aha dacht al.... ben ik nu de enige die gewoon leuke dingen gebruikt als oefening :)


Nee, jaren gedaan, schoot er alleen niks mee op.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verbetering conditie
BerichtGeplaatst: 25 aug 2014 10:09 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Tja, misschien vind ik meer dingen leuk. Maar buzzen en lange tonen spelen heb ik me nooit mee bezig gehouden en heb toch een redelijk uithoudingsvermogen.

Ik studeer al jarenlang staccato oefeningen in zoveel mogelijk toonsoorten. De laatste tijd zijn dan omgeschreven viool en hobo etudes. Erg uitdagend en je krijgt er zeker een goed uithoudingsvermogen van.

Af en toe studeer ik ook Moto Perpetuo voor mijn uithoudingsvermogen, das veel leuker en uitdagender dan 10 minuten heel zacht een G spelen...

Of Bach etudes, ze staan allemaal op mijn site:

http://www.erikveldkamp.nl/concerten.html
http://www.erikveldkamp.nl/oefeningen.html

Maar wat je ook studeert, neem voldoende pauze na een inspanning. Ik heb van Sergei Nakariakov wel eens gelezen dat ie 6 minuten speelt en 3 minuten pauze neemt. Dat lijkt me een mooi uitgangspunt.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verbetering conditie
BerichtGeplaatst: 25 aug 2014 13:01 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
erikveldkamp schreef:
Tja, misschien vind ik meer dingen leuk.


Geen onbelangrijk detail. Discipline is, zeker bij trompet, noodzaak VOLGENS MIJ.
Om even serieus te worden: ik heb mijn hele leven moeite gehad met serieus studeren.
Gewoon gebrek aan discipline. Al die oefenboeken vond ik oersaai, halverwege de eerste oefening overviel me altijd een diepe vermoeidheid die mij noopte even te gaan liggen.
Alles wat ik lastig vond wist ik wel te omzeilen met een handigheidje.
Het probleem is dat je sommige dingen gewoon moet studeren anders gaat het niet. In de periode dat ik min of meer serieus piano studeerde kwam het voor dat ik een lastige prelude van Chopin behoorlijk goed kon spelen behalve dan een snel tertsenloopje ergens in het midden, louter omdat ik te lui was om tertsen te studeren.
Daar ging de prelude.
Bij de trompet heb ik besloten dat anders te gaan doen.
Prioriteiten?
1-geluid, zwakte: ademsteun, teveel blokkades
2-frasering, zwakte: aanzet en vloeiendheid
3-uithouding, p.m.(ligt aan van alles)

Met name met het oog op 1 en 3 doe ik nu als warming up en als ademhalingsoefening en als uithoudingsvergroter de 19/30 oefening elke dag, d.w.z. chromatisch van C in de balk 30 seconden blazen, 30 seconden rust naar F# onder de balk. Overigens heb ik deze oefening uitgebreid met een extra C#, D en D# aan het einde om mijn embouchure op die ventielcombinaties te verbeteren (dus nu een 22/30 oefening).
Misschien vinden velen dat saai maar bij mij ontspant de ademhaling volkomen en ga ik steeds meer in de pitch blazen, langzaam ruim ik alle blokkades op. EN: ik vind het eigenlijk niet saai meer. Ik kan echt genieten als die toeter vol gaat resoneren.
Voor 2 doe ik of wat staccato-oefeningen van Erik of wat oefeningen van "Filling the gap":
http://www.thetrumpetblog.com/how-to-fi ... -tonguing/
(de niet-uitgeschreven toonaarden vul ik zelf in).

Met vloeiendheid bedoel ik dat ik het nodig vind om alle toonladders te oefenen om een vloeiend lopende trompetstijl te krijgen. Het klinkt vaak nog zo aarzelend. Hierbij heb ik me laten inspireren door een youtubefilmpje van Rafael Mendez: "scales, scales, scales... (flight of the bumblebee geloof ik). Overigens zijn alle oefeningen met min of meer regelmatige intervallen, b.v. tertsen- of kwartengangen enz. hiervoor ook bruikbaar.
Hoewel ik redelijk vingervlug ben (piano idd) is de vingerzetting ve trompet toch weer een probleem apart en elke toonladder heeft weer zijn eigen vingerzetting. Ja,ja logisch hoor ik nu maar b.v. op gitaar is dat helemaal niet zo. Daar leer je alleen in 3 posities spelen en dan ben je voor alle toonaarden klaar.

Mijn invulling van niet-saaiheid bestaat hierbij grotendeels op een mentale omschakeling, ik heb gewoon besloten EN lange noten, EN toonladders EN tertsenoefeningen e.d. niet langer saai te vinden.

Ik bouw veel pauzes in, heb daar gelukkig ook de tijd voor en besteed na dit soms nog behoorlijk wat tijd aan of wat corny melodieen te spelen, een beetje zwelgen in je eigen geluidje (Ave Maria, Nature boy, dat soort dingen) of ik ga (soms uren) een beetje jazz improviseren met mijn Jo Ral harmon erin. Heerlijk.
Prachtig instrument, de trompet.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verbetering conditie
BerichtGeplaatst: 25 aug 2014 16:13 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
delano schreef:
Om even serieus te worden: ik heb mijn hele leven moeite gehad met serieus studeren.
Gewoon gebrek aan discipline. Al die oefenboeken vond ik oersaai, halverwege de eerste oefening overviel me altijd een diepe vermoeidheid die mij noopte even te gaan liggen.


Daarom ben je ook niet die wereldberoemde trompettist geworden.... :wink: Ik ook niet trouwens, ik heb ook veel te weinig gestudeerd maar net genoeg om er mijn beroep van te maken.. :P

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verbetering conditie
BerichtGeplaatst: 25 aug 2014 19:25 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Klopt hoewel ik meer mijn eerste periode bedoelde toen ik nog trombone speelde.
Maar daarvoor gold natuurlijk hetzelfde. Achteraf kan ik mijn luiheid niet goed verklaren, noch verdedigen. Moet een raar mengsel van arrogantie, vluchtgedrag en opportunisme zijn geweest. Het gekke is dat ik blijkbaar best talent voor dat ding had, ik had b.v. een effectieve range met echt een groot geluid tot concert f boven de hoge bes, zeg maar high g boven double c op trompet. Die kon ik ook na 3 tot 4 uur bigband moeiteloos blazen, dat schuifding met twee vingers vasthoudend. Ik had er nooit op geoefend en eigenlijk vond ik dat allemaal doodnormaal. Pas nu weet ik dat zoiets anders zit.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verbetering conditie
BerichtGeplaatst: 26 aug 2014 11:31 
Offline

Geregistreerd: 14 dec 2005 11:43
Berichten: 433
Woonplaats: Rotterdam
delano schreef:
Hahaha, ook ik heb Antoni nooit begrepen.

P.S. Vraag vd week: Who the f**k is Catz?

m.vr.gr. Delanoz.


Gewoon dingen doen die je zelf leuk vindt,Delano en je leven niet laten
bepalen door anderen met dit moet en dat zal.
Trek uit dat corset. Je kan het maar je moet het wel zelf doen.

_________________
Een vrijenblije groet van
Antoni

http://www.antoni-art.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verbetering conditie
BerichtGeplaatst: 26 aug 2014 12:35 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Heidewietska, vooruit geef gas!
Dat oude getreuzel komt niet meer te pas!
Geen afstand is nu meer een hindernis!
Zolang er benzine in het tankie is!
Heidewietska, vooruit geef gas!
Dat oude getreuzel komt niet meer te pas

(Rijk de Gooyer)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.