erikveldkamp schreef:
Tja, misschien vind ik meer dingen leuk.
Geen onbelangrijk detail. Discipline is, zeker bij trompet, noodzaak VOLGENS MIJ.
Om even serieus te worden: ik heb mijn hele leven moeite gehad met serieus studeren.
Gewoon gebrek aan discipline. Al die oefenboeken vond ik oersaai, halverwege de eerste oefening overviel me altijd een diepe vermoeidheid die mij noopte even te gaan liggen.
Alles wat ik lastig vond wist ik wel te omzeilen met een handigheidje.
Het probleem is dat je sommige dingen gewoon moet studeren anders gaat het niet. In de periode dat ik min of meer serieus piano studeerde kwam het voor dat ik een lastige prelude van Chopin behoorlijk goed kon spelen behalve dan een snel tertsenloopje ergens in het midden, louter omdat ik te lui was om tertsen te studeren.
Daar ging de prelude.
Bij de trompet heb ik besloten dat anders te gaan doen.
Prioriteiten?
1-geluid, zwakte: ademsteun, teveel blokkades
2-frasering, zwakte: aanzet en vloeiendheid
3-uithouding, p.m.(ligt aan van alles)
Met name met het oog op 1 en 3 doe ik nu als warming up en als ademhalingsoefening en als uithoudingsvergroter de 19/30 oefening elke dag, d.w.z. chromatisch van C in de balk 30 seconden blazen, 30 seconden rust naar F# onder de balk. Overigens heb ik deze oefening uitgebreid met een extra C#, D en D# aan het einde om mijn embouchure op die ventielcombinaties te verbeteren (dus nu een 22/30 oefening).
Misschien vinden velen dat saai maar bij mij ontspant de ademhaling volkomen en ga ik steeds meer in de pitch blazen, langzaam ruim ik alle blokkades op. EN: ik vind het eigenlijk niet saai meer. Ik kan echt genieten als die toeter vol gaat resoneren.
Voor 2 doe ik of wat staccato-oefeningen van Erik of wat oefeningen van "Filling the gap":
http://www.thetrumpetblog.com/how-to-fi ... -tonguing/ (de niet-uitgeschreven toonaarden vul ik zelf in).
Met vloeiendheid bedoel ik dat ik het nodig vind om alle toonladders te oefenen om een vloeiend lopende trompetstijl te krijgen. Het klinkt vaak nog zo aarzelend. Hierbij heb ik me laten inspireren door een youtubefilmpje van Rafael Mendez: "scales, scales, scales... (flight of the bumblebee geloof ik). Overigens zijn alle oefeningen met min of meer regelmatige intervallen, b.v. tertsen- of kwartengangen enz. hiervoor ook bruikbaar.
Hoewel ik redelijk vingervlug ben (piano idd) is de vingerzetting ve trompet toch weer een probleem apart en elke toonladder heeft weer zijn eigen vingerzetting. Ja,ja logisch hoor ik nu maar b.v. op gitaar is dat helemaal niet zo. Daar leer je alleen in 3 posities spelen en dan ben je voor alle toonaarden klaar.
Mijn invulling van niet-saaiheid bestaat hierbij grotendeels op een mentale omschakeling, ik heb gewoon besloten EN lange noten, EN toonladders EN tertsenoefeningen e.d. niet langer saai te vinden.
Ik bouw veel pauzes in, heb daar gelukkig ook de tijd voor en besteed na dit soms nog behoorlijk wat tijd aan of wat corny melodieen te spelen, een beetje zwelgen in je eigen geluidje (Ave Maria, Nature boy, dat soort dingen) of ik ga (soms uren) een beetje jazz improviseren met mijn Jo Ral harmon erin. Heerlijk.
Prachtig instrument, de trompet.