trompet.nl > forum > Toon onderwerp - jonge kinderen en de trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 15:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: jonge kinderen en de trompet
BerichtGeplaatst: 24 feb 2015 08:40 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Mijn kleinzoon van 2 1/2 is zeer geinteresseerd in muziek en muziekinstrumenten.
Hij zeult mijn oude gitaar het hele huis door, ramt er op en zingt 'o kom er eens kijken'' bij. Verder zit hij op muziekles en daar speelt hij viool met totale overgave, hij kronkelt er uiterst levensecht bij.
Maar hij wil ook op mijn trompet blazen. Het probleem is dat hij zijn lippen om het mondstuk heen doet en zoals de meesten hier wel weten is dat niet zo effectief voor wat betreft de geluidsproductie.
Met veel geduld probeer ik het hem anders te laten proberen met tot nu toe weinig succes. Dus nu de vraag: vanaf welke leeftijd is het mogelijk kinderen een soort basismotoriek aan te leren m.b.t. het spelen op een muziekinstrument? (Ook de kracht vd ademhaling is een twijfelpunt).
Blijkbaar heeft hij nog niet door dat hij zijn lippen tegen het mondstuk aan moet zetten of begrijpt hij het verschil nog niet.
Er lopen hier nogal wat lieden rond die les geven of anderszins ervaringen hebben b.v. uit de hafabra-sfeer dus daar heb ik mijn hoop op gevestigd.
Mijn vraag is mede ingegeven doordat ik nog ergens een Indiaas pockettrompetje (Empire Brass) heb liggen wat ik aan hem wil geven om te oefenen om uit zo'n ding uberhaupt enig geluid te krijgen maar ik wil hem ook niet frustreren.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: jonge kinderen en de trompet
BerichtGeplaatst: 24 feb 2015 08:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
Mijn dochter had ook ongeveer die leeftijd toen ze met mijn cornet aan de haal ging. Het klonk nergens naar maar ze had er plezier in... beetje met kabouter Plop en K3 mee toeteren...echt toeteren. Ik denk dat het weinig zin heeft om er een lesmethode op los te laten. Toen ze een jaar of 6 was hebben we er een boek bijgepakt tw Horen Lezen Spelen en daar heeft ze met veel plezier uit gespeeld. Ze speelde toen ook in een leerlingenorkest... ik denk dat het leuker is voor kinderen om samen te spelen dan alleen op je kamer te studeren... intussen is ze bijna 15 en speelt ze nog steeds met veel plezier...

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: jonge kinderen en de trompet
BerichtGeplaatst: 24 feb 2015 09:03 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Daar is (helaas) geen sluitend antwoord op te geven. Mijn mening:
2,5 is erg jong, maar er zou in principe geen enkele reden hoeven zijn waarom hij niet "een poepie" kan laten met zijn lippen.

Dan kom je uit bij een wat meer praktische kant: het wisselen van de tanden. Ik hou dat meestal aan als richtlijn, gewoon gemakshalve. Een kind dat net zijn tanden aan het wisselen is, of dat nog moet gaan doen, zal het zeker in de opstart nodeloos moeilijk hebben. En dan weer wennen aan de nieuwe tanden.
Is overigens geen wetenschappelijke conclusie van mij, echter wel een punt van ervaring die ik opdeed, in mijn eigen lespraktijk.

Ik hou dus geen leeftijd aan, maar geef altijd de ouders mee, dat het het makkelijkste is als de tanden gewisseld zijn.

Het kan uiteraard ook eerder. Maar dan moet je dus wel een mogelijk lastige periode door.

Kinderen leren heel veel, puur door kopieeren. De reden waarom je dus ook vaak op je taalgebruik moet letten, voor je het weet zit je kleinkind in de kleuterklas te sakkeren, omdat zijn opa hem het voordeed. Maar ook dat kun je gebruiken: veelvuldig voordoen is absoluut een hulpmiddel. Ik doe heel veel dingen voor in de les. Ook dat "poepie" met je lippen.

Over de luchtstroom: ik denk persoonlijk (maar ik moet zeggen dat ik niet ervaren ben met zo'n jonge leeftijd) dat je je daar helemaal niet mee moet bezighouden met een kind van 2,5. Als het hem gaat lukken om geluid uit het ding te krijgen, zullen dat heus nog geen volzinnen zijn, plus dat je je moet realiseren dat 2,5 zo klein is, dat dat echt nog wel gaat groeien. Laat hem dan gewoon zoveel mogelijk noten spelen zonder te ademen, en maak daar een wedstrijdje van of zo. Daag hem uit, dan groeit dat vanzelf.


Wat betreft het instrument: hij heeft een viooltje neem ik aan. Hij rammelt op een gitaar, en dan ook nog een trompet. De buren moeten wel bijzonder veel geduld hebben... 8)
Maar serieus: gewoon meegeven, en kijken wat hij ermee doet. En vaak voordoen hoe het werkt, uiteindelijk zal het kwartje heus wel vallen.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: jonge kinderen en de trompet
BerichtGeplaatst: 24 feb 2015 09:21 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Mijn jongste dochter had op die leeftijd (2-3 jaar) een droom-embouchure: (pocket-) trompet tegen de lippen (idd "een poepie laten") en er krijst een behoorlijke toon rond G2 uit, volslagen moeiteloos......
Ze had verder geen enkele intresse in trompetspelen :( , heeft twee jaar fluitles gehad :cry: , en zingt nu :mrgreen:

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: jonge kinderen en de trompet
BerichtGeplaatst: 24 feb 2015 16:49 
Offline

Geregistreerd: 14 dec 2005 11:43
Berichten: 433
Woonplaats: Rotterdam
Een trompet/cornet is al gauw te zwaar voor heel jonge kinderen.
Hier vind je een Bontempi trompetje voor kinderen vanaf 3 jaar.

https://www.ffshoppen.nl/speelgoed/muzi ... adwords-pr

_________________
Een vrijenblije groet van
Antoni

http://www.antoni-art.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: jonge kinderen en de trompet
BerichtGeplaatst: 25 feb 2015 09:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 feb 2015 14:29
Berichten: 10
Heel erg leuk om te lezen dat zulke jonge kinderen al geinteresseerd zijn in de trompet en muziek.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: jonge kinderen en de trompet
BerichtGeplaatst: 26 feb 2015 08:06 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Bedankt voor de reacties. Even ter verduidelijking: het is niet mijn bedoeling om nu gelijk mijn kleinzoon te leren trompetspelen, de muzikale coordinatie laat dat niet toe, maar meer om hem enig geluid op de trompet te laten procederen. Voor wat betreft de muziek is het voorlopig "Groningse school", zeg maar heerlijk vrij lawaai maken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: jonge kinderen en de trompet
BerichtGeplaatst: 26 feb 2015 13:49 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
delano schreef:
Voor wat betreft de muziek is het voorlopig "Groningse school", zeg maar heerlijk vrij lawaai maken.


Pas maar op voor barsten in de muur dan... :wink:

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.