trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Wat zijn pedaaltonen?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 11:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wat zijn pedaaltonen?
BerichtGeplaatst: 16 maart 2015 21:13 
Offline

Geregistreerd: 24 nov 2014 20:56
Berichten: 20
Ik heb vroeger wat tijd gespendeerd aan het oefenen van pedaaltonen. Maar mijn vraag is: Wat zijn pedaaltonen nu eigenlijk? Officieel is de Gb de laagste toon op de trompet. Maar je kan dus nog een stuk lager. Deze tonen klinken behoorlijk anders dan de 'gewone' tonen maar ze bestaan wel.
Wat ik me afvroeg: Hoe kan het dus dat deze tonen 'bestaan'? Bij de heel lage pedalen maakt het ook nauwelijks meer uit welke ventielen je indrukt. Zit je dan gewoon op een punt waar de natuurkundige wetten van de natuurtoon serie (C, G, etc.) niet meer gelden. En hoe kan dat?
Groeten, Titus


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat zijn pedaaltonen?
BerichtGeplaatst: 17 maart 2015 19:11 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2001 15:49
Berichten: 922
Woonplaats: vl.brabant - belgium
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... sa.html#c4

probeer het uit te leggen...

Pedaaltonen zijn de tonen waarvan de golflengte overeenkomt met het dubbel van de buislengte of één buislengte = halve golflengte. Bij deze tonen wordt dus precies 1 enkele klankknoop gevormd in het midden van de buislengte en een klankbuik aan beide openingen (open pijpen).

In het voorbeeld van hyperphysiscs spreekt men over een trompet met buislengte van 148 cm en is een pedaaltoon gegeven op 116 Hz.

De frekwentie van de pedaaltoon volgt uit :
f(0) = c/2L = 344 m/s / (2 x 1,48m) = 115 Hz.
met c de snelheid van het geluid bij 20°C

Boven de pedaaltonen zijn de harmonischen of boventonen beschikbaar :
f(k)=(k+1).f(0)
De frekwenties daarvan zijn de gehele veelvouden van die van de pedaaltoon. Die bekomt men dus door wat men noemt "overblazen", door meer en meer klankknopen te gaan vormen in de buislengte en de frekwentie van de toon aldus te verhogen.

Het produceren van de pedaaltonen, die ene klankknoop in de buis van je instrument, vergt enige behendigheid van de speler. Oefenen maar !

Bekijk de theorie over trillingen in een open luchtkolom :
http://bw.newton-online.nl/assets/newto ... Golven.ppt


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat zijn pedaaltonen?
BerichtGeplaatst: 19 maart 2015 14:06 
Offline

Geregistreerd: 24 nov 2014 20:56
Berichten: 20
Oké, Dank je voor je uitvoerige antwoord (dat ik natuurlijk niet in een keer begrijp). Maar ik ga me er in verdiepen. Groeten, Titus


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat zijn pedaaltonen?
BerichtGeplaatst: 19 maart 2015 15:50 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
In Jip en Janneke taal:
Pedaaltonen zijn tonen die niet meer op de trompet zitten. In elk geval niet binnen het normale bereik.
Pedaal tonen kun je uiteraard wel spelen, maar dan moet je wat truckjes toepassen met je lippen en je mondstand (in sommige gevallen).

Omdat pedaaltonen niet standaard op een trompet zitten, wordt er ook weinig voor geschreven.
Het praktische nut ervan is dus niet zo heel groot. Ik gebruik zelf pedalen wel omdat ik merk dat na een lange dag vol met repetities of optredens, het best lekker is om op die manier het gevoel van doorbloeden van mijn lippen op te wekken.

Sommige (oude) leerscholen stellen dat je door veel lage tonen te spelen ook beter zou spelen in de hoogte, maar bij mij werkt het in elk geval niet aantoonbaar.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat zijn pedaaltonen?
BerichtGeplaatst: 19 maart 2015 16:08 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2001 15:49
Berichten: 922
Woonplaats: vl.brabant - belgium
Zijn tonen die niet meer op de trompet zitten?
Pedaaltonen zijn beschikbaar op iedere trompet (en andere koperblazers); ze worden in de muziek echter weinig aangewend en niet iedereen krijgt ze er zomaar uit, je moet er een beetje moeite voor doen.

Welke tonen uit je trompet komen is volledig bepaald door de fysica.

Stel dat je trompet speelt in een ruimte gevuld met één of ander gas en dat gas is ook in je trompet aanwezig... de buislengte van je trompet blijft dezelfde, de geluidssnelheid in het gas zal anders zijn dan die in lucht en je krijgt andere toonhoogtes. TU kan je hiervoor even een proefopstelling regelen ? :)

Dit is vergelijkbaar met wat gebeurt als je lachgas ademt; dan krijg je plots een andere stem; Je stembanden trillen dan in een andere omgeving dan lucht.

De laagste tonen op een koperblazer kregen de naam pedaaltonen mee omdat de laagste tonen van een orgel met de pedalen gespeeld worden.; die bedienen de grootste orgelpijpen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat zijn pedaaltonen?
BerichtGeplaatst: 19 maart 2015 16:25 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ja, maar wat belangrijker is: ze klinken vaak toch net niet zo lekker als de laagste noot (de fis) die wel gewoon zonder moeite speelbaar is.

Je zult helemaal gelijk hebben met deze wetenschappelijke benadering, maar ik denk dat het wat te ver doordraaft.

Das al...

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat zijn pedaaltonen?
BerichtGeplaatst: 19 maart 2015 16:42 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2001 15:49
Berichten: 922
Woonplaats: vl.brabant - belgium
Heb je ook met de extreem hoge noten... die klinken ook anders !

Die noten zijn ook beschikbaar op ieder instrument, en ook hier is niet iedereen even op zijn gemak in dat hoge register dacht ik, en moet er moeite gedaan worden en geoefend worden.

Ik vond het trouwens een heel goede vraag. Dat geeft alleen maar aan dat degene die de vraag heeft gesteld het instrument door en door wil kennen (en ook moeite wil doen om de fysica te begrijpen !). Knap !


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat zijn pedaaltonen?
BerichtGeplaatst: 19 maart 2015 20:07 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Het zal wel fysica zijn maar ik weet niet beter dan dat de pedaal C wel op een flugel "zit" in de betekenis ve slot maar niet op trompet/cornet daarop "slot" die noot niet. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij niet gespeeld kan worden maar hij zal veel vager aanspreken. Volgens mij geldt hetzelfde in de hoogte boven de hoge g houdt de slotting op de tonen worden dan uitsluitend met het embouchure gemaakt. Niet dat ik zelf zo hoog kom maar op mijn trombone was dat identiek.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.