trompet.nl
https://www.trompet.nl/forum/

embouchure = zuigen
https://www.trompet.nl/forum/viewtopic.php?f=1&t=11918
Pagina 1 van 2

Auteur:  Boscoe [ 15 apr 2015 14:25 ]
Berichttitel:  embouchure = zuigen

Ik had een tijdje geleden een aha!-moment mbt embouchure.

In een masterclass van Hakan Hardenberger op YouTube zegt hij (hier: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Wb3ws7tBtCs#t=371) iets intrigerends: "the thought (?) is going that way (=backward) and the air is going that way (=forward)".
Wat er precies naar achteren gaat (behalve de "gedachte") hield mij een tijdje bezig. Het gaat niet alleen over de tong, die bij de aanzet vanaf de ondertanden naar achteren gaat, maar ook over iets wat met embouchure te maken heeft. Het bracht mij op de gedachte dat de embouchure eigenlijk een zuig-beweging (=backward) is terwijl je blaast (=forward).
En dat is dan ook precies de tegenstrijdige beweging waar beginners (en gevorderden) moeite mee hebben.

De bekende potloodoefening is m.i. dan ook alleen maar zinvol wanneer je stevig zuigt, niet wanneer je het potlood zomaar tussen je lippen klemt.

Ben benieuwd of jullie wat herkennen in deze overpeinzingen...
gr. Boscoe

Auteur:  The Joker [ 16 apr 2015 13:17 ]
Berichttitel:  Re: embouchure = zuigen

Ik denk dat hij meer een gevisualideerde uitleg probeert te geven van hoe het voor hem werkt en voelt. Wat ik in ieder geval niet zou doen is je tong na de aanzet naar achter bewegen, maar daar zijn de meningen geloof ik wat over verdeeld.

Ik kan me wel vinden in zijn uitleg, voor mij voelt dat ook zo. Voor mij voelt het alsof je echt controle hebt over je adem, dat de snelheid en het volume van je adem niet afhankelijk zijn van de weerstand van je instrument.

Auteur:  Ivgennip [ 01 mei 2015 17:50 ]
Berichttitel:  Re: embouchure = zuigen

Jacobs bedoeld simpel gezegd de lucht aanzuigen door de lippen ipv door de keel, hierdoor houd je je keel beter open en heb je meer lucht, samen met dat de keel open staat om ontspannen te kunnen spelen.
De tong is een ander verhaal, ik zet hem sinds 2 jaar onder bij de aanzet (had een naam?) en na de aanzet die je niet met de punt doet, maar een gedeelte net daarachter, gaat hij naar onder.
Kost even oefening, maar werkt nu prima voor mij.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :D

Auteur:  delano [ 01 mei 2015 18:14 ]
Berichttitel:  Re: embouchure = zuigen

Ivgennip schreef:
Jacobs bedoeld simpel gezegd de lucht aanzuigen door de lippen ipv door de keel, hierdoor houd je je keel beter open en heb je meer lucht, samen met dat de keel open staat om ontspannen te kunnen spelen.


Is het dom als ik dit niet begrijp?

Auteur:  Ivgennip [ 01 mei 2015 18:35 ]
Berichttitel:  Re: embouchure = zuigen

Het is eigelijk een mentale stap die je moet nemen, maar te trainen door te doen alsof je door een rietje zuigt. Doe dit daarna met een grotere lipopening.

Auteur:  delano [ 01 mei 2015 19:21 ]
Berichttitel:  Re: embouchure = zuigen

In de eerste plaats weet ik niet wie Jacobs is, in de tweede plaats spreekt de OP niet over ademhaling maar over een gevoelsmatig aspect van embouchure waar de Joker dan ademhaling bij haalt, overigens, zoals ik het begrijp, ook i.v.m. het gevoel vh embouchure.
Maar nu even jouw verhaal: als je lucht aanzuigt door je lippen zal die toch ook je keel moeten passeren tenzij jij de lucht er gelijk weer uitblaast via je oren.
Dus ik begrijp niet hoe jij lucht aanzuigt door de lippen en NIET door de keel,
(zo interpreteer ik in plaats van).
Of je bedoelt dat door inademen door een kleine(re) lipopening een bijkomend gevolg is dat je keel meer open gaat staan. Maar daar gaat deze post m.i. helemaal niet over en ik betwijfel ten sterkste of zo'n verband wel bestaat.
Tot slot hebben de meeste blazers volgens mij meer problemen met de keel open te houden bij het uitblazen dan bij het inademen om diverse redenen, zoals een te grote aanspraak op de technische vaardigheden, een onvoldoend bereik of i.v.m. het forceren vd toon, vooral in combinatie met onvoldoende ademsteun, waarbij dan de keel gebruikt wordt om die tekortkomingen te ondervangen.

Auteur:  erikveldkamp [ 01 mei 2015 21:11 ]
Berichttitel:  Re: embouchure = zuigen

Arnold Jacobs had een hulpmiddeltje om de keel goed open te houden. Je zet een pijpje tussen de tanden en dan kan de keel niet dicht gaan zitten. Je ademt eigenlijk met een "O" klank in. Het is de bedoeling dat je dit gevoel behoudt bij het trompet spelen, dus ook bij het uitademen.

Het hulpmiddeltje met het rietje is vooral om voordat je een noot speelt een lipopening te creëren. Ik zie hier persoonlijk helemaal niets in. Ik zet de lippen gewoon in een "Mmm" stand (dus op elkaar) en blaas er dan een gecontroleerde luchtstroom tegenaan, dan gaan de lippen trillen en ontstaat er een lipopening, die trouwens even vaak dicht is als open (anders vibreren de lippen niet).

Volgens mij heeft Hakan het vooral over hoe hij het trompet spelen zelf ervaart, ik zou het niet te letterlijk opvatten.

Embouchure is in ieder geval geen zuigbeweging, integendeel, de lucht gaat de andere kant op.

De potloodoefening heeft ook niets met zuigen te maken, maar puur met krachttraining voor de lippen. Hoe je ademt maakt daarbij niets uit.

Ik heb trouwens wat interviews op mijn site gezet met Haken, erg interessant!

Auteur:  delano [ 02 mei 2015 10:08 ]
Berichttitel:  Re: embouchure = zuigen

Ik kende Jacobs natuurlijk wel via TH maar ik heb me nooit verdiept in al die methodes. Dat met dat rietje voor de lip opening heb ik wel gebruikt maar dat was meer omdat ik in mijn 16 jarige trombone carriere een beetje overdreven aangeleerd had met een smile embouchure te spelen. Door (kortstondig) dat rietje te gebruiken leerde ik dat een beetje af.
Overigens moet ik bekennen dat ik mij t.a.v. de methodologie geheel bekeerd heb tot de door o.a. jou gepropageerde methode om uit te gaan vd sound.
Ik heb totaal geen zin meer om door pijpjes, kleine lip openingen, rietjes, lippen in- uit rollen of wat dan ook te gaan oefenen. Bij staccato oefeningen b.v. kun je veel beter uitgaan van hoe het klinkt dan wat je nou precies allemaal aan het doen bent. (ik doe op dit moment veel staccato oefeningen).
Maar ook bij lange tonen, voordrachtstukken enz. gaat het er uiteindelijk wel om hoe het klinkt.
Wel heb ik voordat ik zover was allerlei hinderlijke fouten (zie boven) uit het verleden af moeten leren.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/