Helaas ben ik bang dat Ruli gelijk heeft. De gemakkelijkste manier om je sound groter en voller te maken is een groot, diep mondstuk. Alleen moet je wel in staat zijn daarop te spelen. Zelf heb ik eens een Denis Wick 3 (no letter) mondstuk op mijn 36A cornet gezet en had ik de sublieme cornet sound gevonden. Duurde ongeveer 10 minuten, nooit meer geprobeerd. Overigens is jouw B3 mondstuk van Selmer, vermoed ik, vrij groot qua rim, normaal gesproken verwijst de 3 naar een 17 mm rim (uitz. 3S verwijst NIET naar rim, die bestaan in 4 maten). Zelf heb ik een 2D en die is 16.50 mm (de 1 is 16mm, de 4 is 17.5). De B serie van Selmer zijn als ik het goed heb piccolo mondstukken en behoorlijk ondiep idd. Overigens is het razend moeilijk om aan goede en juiste info m.b.t. de Selmer mondstukken te komen dus alles is hier een beetje onder voorbehoud. Wat je zou kunnen proberen is een wat dieper mondstuk dan de B3 maar met een iets kleinere rim-diameter, dan blijft het totale cup-volume een beetje hetzelfde. (Overigens moet het mogelijk zijn met een wat ondiepe cup toch een volwaardig trompetgeluid te krijgen, kwestie van oefening. Timofei Dokshizer deed alles op een 7D) Je zou een Bach 3C kunnen proberen of b.v. een Yamaha 14B4, een soort 3C cup maar met een nauwere backbore en met een 16.85 mm rim (en goedkoop). Zelf heb ik een 14B4 GP (zwaarder en goldplated) en die prefereer ik boven een Bach 3C. Verder hieronder een m.i. zeer realistische benadering vh fenomeen groot/diep mondstuk door de onvolprezen Rowuk (van Trumpetmaster):
Re: Mouthpiece size, is there a right one? The endurance is not a function of the size of the mouthpieces and never was.
Our bodies compensate for things that they think should be, in many different ways. If we are playing only for ourselves in a bedroom at volume levels that do not bother anyone, then there is no issue regardless, there is no opportunity for our sound to develop, there is no challenge in hearing ourselves. If we have all of our practice in that same bedroom, but band rehearsals in concert hall sized room, we have BIG issues with endurance because what we hear there is not what the brain expects - it forces the player to change the way that they play to meet the expectations in the brain - we tense up to play even brighter.
The same is true when we change mouthpieces. Our brain does not get what it expects, we have not built habits that correct for that and tension is the result. A pro needs 3 weeks (because they play a lot and are sensitive to small differences). Weaker players can need a year or perhaps NEVER get used to something else - because they do not have the muscle memory developed enough. Trying to play lead on a Bach 1C would also be a challenge as the "sound" is not really focussed enough for that venue, the brain tries to get the chops twisted into solving the problem, they can't and the embouchure collapses from strain. On the other hand, trying to play Mahlers 5th symphony on a Schilke 14A4A would also lead to collapse because the very direct focussed sound does not fit in the orchestral fabric.
I do not like weaker players with big mouthpieces. They think that they have a bigger/darker sound, people on the other side of the bell only hear undefined mush.
Gxman, as we don't play together anywhere, I guess I don't have an opinion here whether a B1 is too big for you or not. I know that it is not a mouthpiece for me and I play "big music" several hours every day. The second trumpeter in the orchestra where I play does use a B1 and it is OK for him.
By Rowuk
|