trompet.nl > forum > Toon onderwerp - trompet schoonmaken
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 20:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: trompet schoonmaken
BerichtGeplaatst: 19 apr 2016 17:51 
Offline

Geregistreerd: 05 feb 2016 07:37
Berichten: 114
Woonplaats: Beinsdorp
Ff in bad, klein beetje soda, allesreiniger, half uurtje laten bubbelen als je dat hebt in een zo heet mogelijk water. Raggertje erdoor en goed naspoelen. En hij is schoon.

_________________
Trompet Calicchio 3U9
Brasspire unicorn 750 BS
Bob Reeves 43S692S
Bob Reeves 41SV692S

Caroll Brass CFL 6200 RSS
Bugel First Brass FBT 33ST
Bob Reeves 43FE
en nog een aantal mondstukken in de koffer.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: trompet schoonmaken
BerichtGeplaatst: 19 apr 2016 19:31 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Als je van je lak af wilt, zou ik inderdaad zo heet mogelijk water gebruiken... Anders zou ik het gewoon lauw-warm laten, zeker niet boven de 50 graden

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: trompet schoonmaken
BerichtGeplaatst: 19 apr 2016 21:23 
Offline

Geregistreerd: 05 feb 2016 07:37
Berichten: 114
Woonplaats: Beinsdorp
Je hebt gelijk, heb daar niet aangedacht. Mijn instumenten zijn verzilvert en dan kunnen ze wel tegen heet water. Maar met gelakt moet je iets voorzichtiger mee omgaan.

_________________
Trompet Calicchio 3U9
Brasspire unicorn 750 BS
Bob Reeves 43S692S
Bob Reeves 41SV692S

Caroll Brass CFL 6200 RSS
Bugel First Brass FBT 33ST
Bob Reeves 43FE
en nog een aantal mondstukken in de koffer.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: trompet schoonmaken
BerichtGeplaatst: 20 apr 2016 06:46 
Offline

Geregistreerd: 10 nov 2010 17:21
Berichten: 105
Ik heb zelf mijn trombone een keer in bad gelegd. Deze heeft nu geen lak meer. Ook met hand warm water moet worden opgepast! Volgens de reparateur mocht er sowieso geen chemicalien als allesreiniger, dreft of soda. Op meerdere internetfora is echter toch iets anders te lezen.

Bij de trompetten is er echter nooit iets gebeurd..


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: trompet schoonmaken
BerichtGeplaatst: 20 apr 2016 08:03 
Offline

Geregistreerd: 05 feb 2016 07:37
Berichten: 114
Woonplaats: Beinsdorp
Met lak moet je inderdaad uitkijken. En met schoonmaakmiddelen/soda ook. Alles met kleine beetjes, de meeste schoonmaakmiddelen zijn bijtend. Als je het niet vertrouwd is de beste manier weg brengen,maar dan ben je wel je instrument voor een bepaalde tijd kwijt. Dus ik leg ze gewoon helemaal uitelkaar gehaald in bad en laat ze daar een uurtje of wat dobberen. Daarna ff met de ragger erdoor en hij speelt weer als nieuw.

_________________
Trompet Calicchio 3U9
Brasspire unicorn 750 BS
Bob Reeves 43S692S
Bob Reeves 41SV692S

Caroll Brass CFL 6200 RSS
Bugel First Brass FBT 33ST
Bob Reeves 43FE
en nog een aantal mondstukken in de koffer.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: trompet schoonmaken
BerichtGeplaatst: 20 apr 2016 09:08 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Een professional gebruikt ook vrij sterke spulletjes om je koperen spuit goed schoon te maken.
Maar.... Een professional haalt die troep er grondiger dan de meeste thuisvlijtenaren uit.
Soda = zout. En mij is altijd geleerd om nooit soda te gebruiken, aangezien dat slecht zou zijn voor de zachtere soldeerverbindingen. Om te spreken met de woorden van mijn allereerste leraar: daar wordt je instrument poreus van.

Of dat ook echt zo is, weet ik niet. Maar ik doe het dus maar niet. Lauw water, ragger, bietje olie en vet is voldoende.
En voor de grotere beurt: de professional. Verdient die ook wat. 8)

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: trompet schoonmaken
BerichtGeplaatst: 20 apr 2016 16:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
marnix schreef:
Soda = zout.


Nee hoor, zouten zijn verbindingen tussen metalen en halogenen zoals bijvoorbeeld NaCl: Natrium is een metaal, chloor een halogeen. Soda zoals hier bedoelt wordt is Na2CO3, natriumcarbonaat dat gebruikt wordt als ontvetter en schoonmaakmiddel (schepje soda samen met waspoeder in de wasmachine om werkgoed met vetvlekken weer knappies te krijgen, altijd goed).
Soda kan metalen aantasten maar dan moet de oplossing wel heel sterk zijn in combinatie met grote hitte. Op de fanfare moesten wij vroeger onze instrumenten schoonmaken met soda. Wel heel ouderwets, met de komst van synthetische schoonmaakmiddelen als allesreinigers en afwasmiddel kan je net zo goed zo niet beter die gebruiken. De mannen van Muller Muziek gebruiken de allesreiniger van de Lidl, vinden ze lekker ruiken haha!

Ik vind de vaatwasmethode nogal bruut maar Hans van Brassimport stopte zijn verzilverde toeters zonder een spier te vertrekken in de Miele dus tsja, 't lijkt te kunnen.
Gelakte instrumenten zou ik er niet in de vaatwasser stoppen, ik heb een geranium bak waar precies een trompet inpast, de vul ik met warm water + een kneepje allesreiniger van de Lidl want inderdaad, 't ruikt niet verkeerd 8)

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: trompet schoonmaken
BerichtGeplaatst: 21 apr 2016 08:02 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Theo van Kampen schreef:
marnix schreef:
Soda = zout.


Nee hoor, zouten zijn verbindingen tussen metalen en halogenen zoals bijvoorbeeld NaCl: Natrium is een metaal, chloor een halogeen. Soda zoals hier bedoelt wordt is Na2CO3, natriumcarbonaat dat gebruikt wordt als ontvetter en schoonmaakmiddel (schepje soda samen met waspoeder in de wasmachine om werkgoed met vetvlekken weer knappies te krijgen, altijd goed).
Soda kan metalen aantasten maar dan moet de oplossing wel heel sterk zijn in combinatie met grote hitte. Op de fanfare moesten wij vroeger onze instrumenten schoonmaken met soda. Wel heel ouderwets, met de komst van synthetische schoonmaakmiddelen als allesreinigers en afwasmiddel kan je net zo goed zo niet beter die gebruiken. De mannen van Muller Muziek gebruiken de allesreiniger van de Lidl, vinden ze lekker ruiken haha!

Ik vind de vaatwasmethode nogal bruut maar Hans van Brassimport stopte zijn verzilverde toeters zonder een spier te vertrekken in de Miele dus tsja, 't lijkt te kunnen.
Gelakte instrumenten zou ik er niet in de vaatwasser stoppen, ik heb een geranium bak waar precies een trompet inpast, de vul ik met warm water + een kneepje allesreiniger van de Lidl want inderdaad, 't ruikt niet verkeerd 8)


Als we het even scherp slijpen: Soda is een zout, en NaCl is zout 8O
(de zuurrest hoeft geen halogeen te zijn)

Soda is goed voor het verwijderen van allerlei bacteriele aanslag en ontvetten. ontkalken wordt veel gedaan met azijn (tafelazijn! schoonmaakazijn moet je minimaal 10 keer verdunnen met water) of mierenzuur. Essentieel is dat je na afloop spoelt tot je niks meer ruikt. Beide (soda en de zuren) zijn vrij bijtende chemicalien, maar eens per jaar voor een half uurtje moet wel kunnen. voor de rest van het jaar schoonmaken met lauw water en een drupje afwasmiddel oid.
Ik gebruik zelf vaak spitballs (knip ik zelf uit een sponsje, niet te groot maken, dan blijft ie steken of krijg je 'm er niet doorheen) half uurtje spelen, spitball erdoor (ook even door de ventielen), even naspoelen, klaar!

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.