trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Een herbeginner heeft vragen.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 09:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Een herbeginner heeft vragen.
BerichtGeplaatst: 31 maart 2016 13:27 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2014 19:00
Berichten: 79
Woonplaats: Baarn
ik meng me maar niet in de sport-discussie, maar over droog oefenen

met gewoon trompet oefenen kan je ook maar wat aanpielen, zonder metronoom slechte houding, doorspelen als je amper een zuiver toon meer kan blazen.

en met droog-oefenen kan je serieus geconcentreerd oefenen. met metronoom ( http://www.dronetonetool.com/ in mijn geval) , goeie houding zingen met of zonder ademsteun (met ademsteun als mijn buren er niet zijn want dan gaat het volume flinkomhoog..)

zelvde als bij trompet spelen heb je automatisch meer ademsteun voor hoge noten. Ook de tong gaat vergelijkbaar omhoog en omlaag..
verder probeer ik een oefening zoals van Clark met een ademteug te spelen of zingen met ventielen spelend...

ik zie dus heet wat overeenkomsten, en vind het "droogoefenen beter als even oefenen , dan tv kijken en weer wat oefenen ... slecht voor mn concentratie !!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een herbeginner heeft vragen.
BerichtGeplaatst: 31 maart 2016 14:55 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Nou als jij er baat bij hebt is het een uitstekende oefening. Zingen is idd heel goed voor de ademsteun maar ik doe dat ook wel maar dan gewoon met een gitaartje erbij en dan Crosby, Stills and Nash dingen doen.
Om in het kader van deze post te blijven: ik bouw bij mijn oefeningen op de trompet veel pauzes in. Zodra ik de neiging heb om noten te forceren e.d. stop ik. Dan zou je droog kunnen gaan oefenen maar ik wissel de trompet af met piano, is ook een goede geheugentrainer, preludetje uit het hoofd leren en zo.
Iedereen heeft waarschijnlijk ook zijn eigen tekortkomingen, ik hecht veel waarde aan coördinatie tussen aanzet en ventielen. Ben momenteel zowieze bezig met fluency, weet dat niet zo goed op z'n hollands te zeggen. Dat gaat volgens mij alleen met spelen, zodoende.
Die sportdiscussie is een zijpad. Voor muzikanten is het idd wel handig om een beetje fit te zijn maar ja, Chet Baker is toch een eind gekomen en die was meestal een wrak. En ik denk echt dat de aanstichter van dit alles, Warre, ergens iets goed fout doet dat niet te verhelpen is met krachtvoeding.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een herbeginner heeft vragen.
BerichtGeplaatst: 31 maart 2016 17:10 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ik ben het (verbazing alom) voor een heel erg groot deel met je eens.
Jammer alleen dat je de discussie niet verder wil voeren.
want juist die, maakt dit onderwerp interessanter, dan alleen maar de conclusie dat Warre iets grondig verkeerd aanpakt en baat zou hebben bij een les. (En rust).

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een herbeginner heeft vragen.
BerichtGeplaatst: 31 maart 2016 19:48 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2014 19:00
Berichten: 79
Woonplaats: Baarn
Delano quote: " ik bouw bij mijn oefeningen op de trompet veel pauzes in. Zodra ik de neiging heb om noten te forceren e.d. stop ik."
dat lijkt me wel de allerbeste tip ... en ook de enige tip die is gegeven!!

voor warre lijkt het me vooral nuttig dit forceren te herkennen en een alternatieve oefening te bedenken..... zingen ?? ja, een piano als 2e instrument is wel ideal (die zie je op marktplaats redelijk voordelig// .digital weliswaar)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een herbeginner heeft vragen.
BerichtGeplaatst: 31 maart 2016 19:49 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Beetje lastig zo met alleen wat summiere info maar ik wil wel een voorzetje geven.
Hij speelt de eerste partijen (die soms vermoeiend zijn). Marnix wees daar al op, deze partijen kunnen net te moeilijk zijn en/of te hoog. Dan kruipt mogelijk (faal)angst in je spel en spanning. Overigens heb ik dat zelf al als een partij lastig te lezen is. Met spanning bedoel ik spanning in het hele betrokken spierstelsel dus vanaf de borst nek enz.
Wat je dan snel gaat doen is dat je de noten gaat knijpen, in trompettaal: je verwaarloost je ademsteun en je gaat (te) hoog in de pitch spelen.
In feite laat je je toeter niet meer zijn werk doen, je gaat het overnemen met de verkeerde kunstgrepen.
Geen of te weinig ademsteun en tevens hoog in de pitch spelen maakt dat het een vermoeiende business wordt waarbij je oefeningen contraproductief gaan werken, i.p.v. beter wordt je er vermoeider dus slechter van.
Wat te doen?
Terugkeren naar de toon zou ik zeggen. Probeer eens een sessie met lange noten waarbij je de resonantie vh instrument probeert te vinden, de boventonen moeten zo hard zijn dat het bijna een verdovend effect heeft.
Disclaimer, ik ben geen leraar trompet en ontleen alle kennis op dit gebied aan het feit dat ik een ervaringsdeskundige ben op het gebied van verkeerd aangeleerde gewoontes.
Ik bedoel ook niet te zeggen dat wat ik hier te berde heb gebracht waar is maar meer dat het zo zou kunnen zijn.
Sterkte.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een herbeginner heeft vragen.
BerichtGeplaatst: 01 apr 2016 08:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
j-pax schreef:

met gewoon trompet oefenen kan je ook maar wat aanpielen, zonder metronoom slechte houding, doorspelen als je amper een zuiver toon meer kan blazen.


Zekers te weten! Daarom advies voor topic starter:

Ambities omlaag, niveau van studeren omhoog. En dat gaat eigenlijk alleen onder begeleiding van een leraar die jouw taal spreekt als je begrijpt wat ik bedoel

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een herbeginner heeft vragen.
BerichtGeplaatst: 01 apr 2016 09:40 
Offline

Geregistreerd: 26 okt 2015 14:33
Berichten: 203
Bedankt aan alle meedenkers !!

Ik begin zelf nu de gedachte te aanvaarden dat ik overdreven heb en ga het wel zeker kalmer aan doen.
Dat zal niet eenvoudig zijn, want ik speel en oefen zo graag.

Ik zal mettertijd het resultaat vermelden.

Warre.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een herbeginner heeft vragen.
BerichtGeplaatst: 12 apr 2016 21:02 
Offline

Geregistreerd: 10 apr 2016 11:39
Berichten: 33
Topsporters worden met raad en daad bijgestaan door adviseurs op allerlei gebieden. Of het nu materiaal is of fysiotherapeuten of versterkende middelen.
De meeste problemen komen voort uit het niet snappen/zien hoe het trompetspelen functioneert. Dat moet je je door de best mogelijke adviseur(s) laten bijbrengen. De docenten opzoeken die de mechaniek van het trompetspel doorzien en die je de voor jouw juiste methodiek kunnen aanreiken.
En geloof me of niet; het is simpel!
Ik wil zelf chinees leren spreken maar... dat lukt me niet.
Je hebt een spiegel nodig om jezelf te kunnen zien maw. je hebt een goede!!
leraar nodig die je kan zien en horen en je topsport-adviezen kan geven. Het is simpel. De duizend euro liggen voor je; je moet ze wel oprapen.
Trompetspelen is een makkie!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.