trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompetspelen is een makkie, toch?!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 16:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Trompetspelen is een makkie, toch?!
BerichtGeplaatst: 12 apr 2016 14:13 
Offline

Geregistreerd: 10 apr 2016 11:39
Berichten: 33
Ja, het is werkelijk niet zo heel moeilijk. Een goed musicus te worden dat is echt heel moeilijk.
Trompetspelen is niet meer dan je lichaam leren: in een constante luchtstroom langs je lippen blazen, je tong als open-en dicht ventiel gebruiken. Embouchure is het niet laten ontsnappen van lucht buiten het mondstuk, vervolgens je gewenste toon horen, ,het goede ventiel indrukken en... Hopla! Je speelt trompet.
Makkie toch?!


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompetspelen is een makkie, toch?!
BerichtGeplaatst: 13 apr 2016 10:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Slotje erop, lijkt me prima compleet zo!

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompetspelen is een makkie, toch?!
BerichtGeplaatst: 13 apr 2016 20:40 
Offline

Geregistreerd: 10 apr 2016 11:39
Berichten: 33
The Joker schreef:
Slotje erop, lijkt me prima compleet zo!


Ja dat is inderdaad prima compleet zo. Dus... aan de slag!
Ik ben nieuw hier op dit forum en merk dat er een vaste gemeenschap van forumbezoekers is. We zullen elkaars meningen moeten respecteren.
Ik ga uit van het gegeven dat trompetspelen niet moeilijk is. Althans, je moet het niet moeilijker maken dan het is.
Aan het trompetspel ligt een simpele logica ten grondslag. Nogmaals; je haalt adem, zet je mondstuk op je lippen die boven mekaar staan, blaast lucht door je lippen in het mondstuk en zorgt ervoor dat er geen lucht naast ontsnapt, maakt je tong onbelangrijk want dat is niet meer dan een ventiel om je lucht door te laten of te stoppen met een minieme beweging. Zorg ervoor dat je tong nooit je luchtstroom in de weg staat, maak compressie met de achterkant van je tong en luchtdruk in je mondstuk. Je hoort je toon, en drukt het ventiel in, een dhaahh...
Alles wat dit in de weg staat kunnen we als probleem gaan benoemen.
In mijn inschatting komen 80% (of meer) van de problemen voort uit het niet genoeg in acht nemen van deze simpele logica en dat leidt tot de overbekende problematieken als; gezwollen lippen (want geen balans tussen aansturing met lucht en resonantie van lip en daardoor druk op je lipweefsel) tong die in de weg zit (te ver naar achter trekken of de luchtdoorstroom tegenhouden door verkeerde plaatsing), onderkaak die met tong meebeweegt, (absoluut onnodig, tong kan onafhankelijk van kaak naar voor en beetje naar achter bewegen) tonen die niet resoneren (onrust, niet de tijd nemen om constant tooncentrum te zoeken of lip die niet meer optimaal kan trillen door té ondiepe of te diepe monstukken) aanzet-, range- en uithoudingsproblemen (vaak terug te voeren op onbalans) materiaal/mondstukvragen methodiekvraagstukken enz.
Deze zijn met enig zicht op de simpele mechaniek relatief snel op te lossen.
Het vraagt een open houding, een dosis nieuwsgierigheid, toewijding en vertrouwen.
En... De juiste methodieken en controle van een adviseur. Ik verbaas me namelijk over de vraagstellingen op dit forum. Het is zo simpel op te lossen allemaal. Gewoon de simpele mechaniek ernaast leggen en hop; het antwoord is gegeven. Het is een makkie! Of mag dat niet?!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompetspelen is een makkie, toch?!
BerichtGeplaatst: 13 apr 2016 21:54 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Tja, jij herhaalt het makkie nu zo vaak als een soort mantra dat er op lijkt dat je vooral jezelf probeert te overtuigen. De consequentie van jouw simplistisch denken is dat bv piano en harp super super makkie zijn. Niks met de tong, niks met geen lucht er langs blazen, alleen de vingertjes bewegen. Makkie toch?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompetspelen is een makkie, toch?!
BerichtGeplaatst: 13 apr 2016 23:15 
Offline

Geregistreerd: 10 apr 2016 11:39
Berichten: 33
Juist ja. Ik heb mezelf al overtuigd, vandaar dat ik jullie dit wil mededelen, voor mij is het een simpel! gegeven en ik kan dus jullie/jouw hiervan proberen te overtuigen.
Ahja een mantra.... nog beter, haha... goeie tip.
Simplistisch denken is het allerminst....hier is zeer goed over nagedacht....trompet spelen is simpel ja.
Over harp en piano kan ik niet oordelen daar zijn anderen voor.
Trompet spelen is een makkie!
Trompet spelen is een makkie!
Trompet spelen is een makkie!
Trompet spelen is een makkie!
Kijk...Aan het trompetspel ligt een simpele logica ten grondslag. Nogmaals; je haalt adem, zet je mondstuk op je lippen die boven mekaar staan, blaast lucht door je lippen in het mondstuk en zorgt ervoor dat er geen lucht naast ontsnapt, maakt je tong onbelangrijk want dat is niet meer dan een ventiel om je lucht door te laten of te stoppen met een minieme beweging. Zorg ervoor dat je tong nooit je luchtstroom in de weg staat, maak compressie met de achterkant van je tong en luchtdruk in je mondstuk. Je hoort je toon, en drukt het ventiel in, een dhaahh...
Simpel toch?!

Begint het te dagen?
(hm... nog niet he?)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompetspelen is een makkie, toch?!
BerichtGeplaatst: 14 apr 2016 06:15 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Je gaat voorbij aan het feit dat er mensen zijn die moeite hebben met bepaalde aspecten van trompetspelen. En ook beginners, die de hele zaak moeten opstarten, het vaak niet makkelijk hebben, om het lichaam te trainen om dat te doen wat nodig is voor het verkrijgen van de juiste controles, technieken en klank.

Kom ik als docent aan met jouw mantra, zou ik in eerste plaats ernstig in de lach schieten. En daarna zouden leerlingen die al wat verder zijn, en bij mij aankomen met problemen, me wegsturen.

Je laatste opmerking
Citaat:
Begint het te dagen?
(hm... nog niet he?)


Getuigt van een arrogantie waarvan ik niet weet of hij wel echt gepast is. Ik vraag je nu voor de tweede keer om een opname van jouw gemakkelijke trompetspel, gewoon als referentie. En om te horen of jij je eigen opmerkingen wel waar kan maken.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompetspelen is een makkie, toch?!
BerichtGeplaatst: 14 apr 2016 08:00 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Ja het begint me te dagen. Het dringt nu tot mij door dat Brownie jouw makkie engelse vertaling van branie is.
En misschien heb je wel gelijk maar liggen jouw buitengewone gaven als trompetleraar buiten de voorstellingswereld van de gewone krabbelaars zoals ik.
Maar het allerbelangrijkste lijkt mijzelf deze discussie te staken o.g.v een belangrijk overlevingsprincipe voor openbare websites: don't feed the trolls!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompetspelen is een makkie, toch?!
BerichtGeplaatst: 14 apr 2016 11:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 aug 2010 13:33
Berichten: 80
Woonplaats: Knegsel
Gelukkig is het bespelen van een Bugel een echte uitdaging welk nooit een makkie zal worden.

_________________
Lekker Bugelen weetje.

Van Laar Oiram Sandoval. Palladium brushed.
Yamaha YFH 731


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.