Als je wil dat het om de inhoud gaat, moet je inhoud geven, en niet eerst tot in den treuren (letterlijk) een stom inhoudsloos zinnetje poneren.
Deze oefeningen:
Citaat:
Oefening; span je lippen, sterk of licht; maken ze geluid???!!! NEEE!!!
Oefening; span je lippen NIET!!! en blaas er lucht doorheen, sterk of licht; maken ze geluid???!!!!
JA!!!
Ik snap niet zo goed de strekking van je bedoeling. Maar als ik deze oefening doe, dan werkt dat toch niet helemaal!!!!. Als ik mijn lippen totaal onaangespannen, laat terwijl ik er lucht doorheen blaas, dan komt er geen geluid uit!!!
Als ik mijn lippen een beetje in model breng (en dus aanspan!!!!) komt er geluid uit!!!!!
Precies het omgekeerde van jouw beoogde effect!!!!! dus!!!!
Citaat:
Op het conservatorium leer je veel over het trompetspel maar hebben ze voor ons blazers GEEN ademspecialisten/-therapeuten. Waarom niet toch?; efficient ademen is toch de generator van het trompetspel. Een trompetdocent/leerling die zich niet uitvoerig met adem/lucht bezig houdt (of nooit een ademtherapeut heeft bezocht) zal de simpele aansturing van de lippen niet gaan voelen en er zullen zwakheden optreden in uithoudingsvermogen, omvang, klank, flexibiteit en algemene balans. Dit is als je dat heel simpel doorziet niet nodig.
Ehm: ik weet niet precies over welk conservatorium jij het hebt, maar waar ik gestudeerd heb, waren mensendieck, ceasar, en fysiotherapeuten aanwezig, die je met alle plezier wilden en konden helpen met fysieke uitdagingen. Indien nodig. Dus ook ademhaling. En van een paar andere conservatoria, weet ik dat ze die ook in huis hebben. Simpel omdat muziekmaken in sommige gevallen best wel het risico op blessures met zich meebrengt.
Ook kwamen er grootheden als Bobby Shew en Willem van der Vliet, Malcolm Mc Nab, Wolfgang Guggenberger die ons naast alle andere enorme kennis die zij te delen hadden, vertelden over hoe zij ademhaling zagen, en wat je met je ademhaling doen kon.
Punt is wel: als jij als leerling er je beroep van wil maken, en bij aanvang van de studie al heel veel problemen hebt met ademhaling, het maar de vraag is of je in korte tijd van die problemen af te helpen bent. Want een conservatorium opleiding duurt maar 4 jaar. Als jij er daarvan al 2 bezig bent met het oplossen van problemen, dan heb je niet erg veel tijd.
Persoonlijk hou ik me niet heel erg bezig met ademhaling. Want dat zit goed. Ik denk er niet aan. Ja, heel soms, als ik een frase moet spelen die langer is, dan mijn longen groot zijn. Dan moet ik gaan bedenken hoe en waar ik zo muzikaal mogelijk ademhaal. Maar voor de rest nooit. Waarom zou ik. Ademhalen is het meest natuurlijke dat er is. Makkie, toch?!!!?!!?!!!???!!
Waarom zou ik me met allemaal dingen bezighouden, die waarschijnlijk nooit een probleem zullen worden, als je er niet op focust?