Citaat:
Hm.. Als iedereen het hier met mekaar eens is, dan sta ik tamelijk alleen in mijn visie en profiteren daar alleen mijn leerlingen en de mensen met wie ik werk/spreek/speel van. Dat is doodzonde.
Het lijkt bijna alsof je je alleen wÃlt voelen. Er zijn verschillende mensen die hebben aangegeven best te begrijpen waar je het over hebt.
Citaat:
Uitademing; gebeurt in precies dezelfde volgorde dus; 1.buik nageven 2. Middel/flanken nageven 3. borst nageven.
Call me stupid, maar als een leraar dat tegen me zou zeggen, zou ik toch even vragen wat hij precies bedoelt.
Citaat:
Dit moet wel gecontroleerd gebeuren, concentreer je daarbij op het gebied van je flanken. Die flankspieren hebben effekt op je middenrif dus die behoor je breed te houden terwijl je buik/navel naar binnen trekt bij een uitademing.
Zo... simpel opgelost dat vraagstuk; als je het doorziet.
Ook hier ben ik je kwijt. Je zegt dat het simpel is, maar ik snap niet wat je zegt. En als ik al iets probeer, loop ik vast bij de poging te doen wat je zegt. Wat dat betreft ben ik het toch meer eens met de 'simpelheid' van Erik: blaas maar eens een kaars uit, of speel een mooi stuk.
Citaat:
Er is maar één kritiek moment dat verdere aandacht verdiend namelijk het moment waar je lucht uitgeademd is en je buik weer moet 'vollopen'.
Bij dat vollopen mag er geen spanning zijn op het gebied onder je navel anders kun je je buik niet opnieuw 'vol' laten lopen.
Klopt, en dat is nou net een van die dingen die soms best wel problemen kunnen geven. Je kunt het trainen en er is van alles over te zeggen, en natuurlijk, je hoeft er niet moeilijk over te doen, maar het is voor sommige mensen toch een akelig probleem.
Citaat:
Ik pik er een paar namen uit waarbij er geen twijfel bestaat over hun aandacht naar adem.
Het zijn in ieder geval allemaal mannen die kunnen spelen, maar of dat perse aan hun ademhaling alleen ligt, waag ik te betwijfelen. In ieder geval hebben ze allen een waanzinnige klankvoorstelling, maar het is ook bekend dat bv. Arturo heel veel gehad heeft aan Maggio. Niet meteen een ademhalingsboek.
Citaat:
de 'simpele secrets' moeten op tafel.
Voor iedereen!!! Sorry!
Voor iedereen.
Oversimplificatie kan ook ontzettend contraproductief zijn. Ik heb les gehad van mensen die supersimpel spelen. Voor hun was het ook echt supersimpel. Ik had alleen niks aan die lessen, want voor mij was het niet supersimpel. Niemand die mij echter zei dat het allemaal zo moeilijk was, eerder het tegendeel, waardoor ik alleen maar meer dacht dat ik gek was omdat ik zelfs dat hele simpele truukje niet snapte. Je moet ook erkennen dat er mensen zijn die het moeilijk vinden, en die voelen zich niet gehoord als de leraar vertelt dat het eigenlijk heel makkelijk is. Ik spreek uit jaren ervaring.