trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompetspelen is een makkie, toch?!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 18:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Trompetspelen is een makkie, toch?!
BerichtGeplaatst: 20 apr 2016 14:03 
Offline

Geregistreerd: 10 apr 2016 11:39
Berichten: 33
En... ohja...
Ik werk graag met/in therapieën, bv. apparaatjes om mensen dingen in hun lichaam te laten voelen zoals ik iedereen kan aanraden;
de ademzak/breathingbag. Het doet wonderen en je voelt na een paar keer wat ik in voorgaand bericht heb proberen duidelijk te maken.
Te verkrijgen onder 'Atembeutel' in 3 (voor kinderen)/5/6 liter versies.

http://www.lungentrainer.de/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompetspelen is een makkie, toch?!
BerichtGeplaatst: 20 apr 2016 14:52 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Als je een kaars kunt uitblazen, heb je al die apparaatjes niet nodig.

De grap bij een kaars uitblazen is dat je een focuspunt hebt: de vlam. De ademhaling is geen enkel probleem, al staan er 20 kaarsen op een taart.

Echter bij trompet spelen hebben de meesten die problemen hebben met de ademhaling een verkeerd focus punt. Ze zijn niet met de muziek bezig maar met de ademhaling of embouchure. Dan krijg je verkrampingen of de keel zit dicht en meer van dat moois.

De oplossing is dus proberen een zo groot en vol mogelijk geluid te produceren door daar gewoon op te oefenen. Flow studies zijn daar goed voor bijv. En natuurlijk het imiteren van trompettisten met een prachtig geluid zoals Maurice André. Mijn favoriet is Tim Morrison. Luister naar hun spel en probeer die melodieën net zo te spelen, net zo muzikaal en met net zo'n vol geluid.

https://www.youtube.com/watch?v=v_fJg7ncjaI

Mocht je toch een apparaatje willen wat niets extras kost, zet je mondstuk omgekeerd tussen je tanden, of nog liever een klein pijpje van 1 a 2 cm doorsnee. Dan kan de keel nooit dicht gaan zitten. Je kunt ook met een "Oooo" in en uitademen, dat is hetzelfde principe.

Al die onzin apparaatjes op de markt zijn nergens voor nodig. Koop voor dat geld een mooi etude boek of cd, daar heb je meer aan.

Oh ja, ik adem minstens 50% van de tijd door de neus (ook bij trompet spelen), dan vullen de longen zich vanzelf goed.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompetspelen is een makkie, toch?!
BerichtGeplaatst: 20 apr 2016 20:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2003 15:58
Berichten: 563
Citaat:
Hm.. Als iedereen het hier met mekaar eens is, dan sta ik tamelijk alleen in mijn visie en profiteren daar alleen mijn leerlingen en de mensen met wie ik werk/spreek/speel van. Dat is doodzonde.


Het lijkt bijna alsof je je alleen wílt voelen. Er zijn verschillende mensen die hebben aangegeven best te begrijpen waar je het over hebt.


Citaat:
Uitademing; gebeurt in precies dezelfde volgorde dus; 1.buik nageven 2. Middel/flanken nageven 3. borst nageven.


Call me stupid, maar als een leraar dat tegen me zou zeggen, zou ik toch even vragen wat hij precies bedoelt.

Citaat:
Dit moet wel gecontroleerd gebeuren, concentreer je daarbij op het gebied van je flanken. Die flankspieren hebben effekt op je middenrif dus die behoor je breed te houden terwijl je buik/navel naar binnen trekt bij een uitademing.
Zo... simpel opgelost dat vraagstuk; als je het doorziet.


Ook hier ben ik je kwijt. Je zegt dat het simpel is, maar ik snap niet wat je zegt. En als ik al iets probeer, loop ik vast bij de poging te doen wat je zegt. Wat dat betreft ben ik het toch meer eens met de 'simpelheid' van Erik: blaas maar eens een kaars uit, of speel een mooi stuk.

Citaat:
Er is maar één kritiek moment dat verdere aandacht verdiend namelijk het moment waar je lucht uitgeademd is en je buik weer moet 'vollopen'.
Bij dat vollopen mag er geen spanning zijn op het gebied onder je navel anders kun je je buik niet opnieuw 'vol' laten lopen.


Klopt, en dat is nou net een van die dingen die soms best wel problemen kunnen geven. Je kunt het trainen en er is van alles over te zeggen, en natuurlijk, je hoeft er niet moeilijk over te doen, maar het is voor sommige mensen toch een akelig probleem.


Citaat:
Ik pik er een paar namen uit waarbij er geen twijfel bestaat over hun aandacht naar adem.


Het zijn in ieder geval allemaal mannen die kunnen spelen, maar of dat perse aan hun ademhaling alleen ligt, waag ik te betwijfelen. In ieder geval hebben ze allen een waanzinnige klankvoorstelling, maar het is ook bekend dat bv. Arturo heel veel gehad heeft aan Maggio. Niet meteen een ademhalingsboek.

Citaat:
de 'simpele secrets' moeten op tafel.
Voor iedereen!!! Sorry!
Voor iedereen.


Oversimplificatie kan ook ontzettend contraproductief zijn. Ik heb les gehad van mensen die supersimpel spelen. Voor hun was het ook echt supersimpel. Ik had alleen niks aan die lessen, want voor mij was het niet supersimpel. Niemand die mij echter zei dat het allemaal zo moeilijk was, eerder het tegendeel, waardoor ik alleen maar meer dacht dat ik gek was omdat ik zelfs dat hele simpele truukje niet snapte. Je moet ook erkennen dat er mensen zijn die het moeilijk vinden, en die voelen zich niet gehoord als de leraar vertelt dat het eigenlijk heel makkelijk is. Ik spreek uit jaren ervaring.

_________________
http://www.bertlochs.com
http://www.braskiri.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompetspelen is een makkie, toch?!
BerichtGeplaatst: 20 apr 2016 21:41 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Brownie schreef:
Hm.. Als iedereen het hier met mekaar eens is, dan sta ik tamelijk alleen in mijn visie en profiteren daar alleen mijn leerlingen en de mensen met wie ik werk/spreek/speel van. Dat is doodzonde.


Deze zin snap ik niet zo goed. Meen je nu serieus dat jij de enige bent die het allemaal zo goed snapt, en dat iedereen het maar meteen eens moet zijn met je dat het allemaal maar een makkie is? Je bedoelt t vast niet zo, maar het staat afgrijselijk arrogant. En lees de tekst van Bert en Erik er maar op na. Volgens mij bedoelen ze wezenlijk hetzelfde als jij, alleen schrijven het veel makkelijker en bondiger op. Makkie, toch?!?!!!!
En of het zonde is dat alleen jouw leerlingen (dus je lijkt me een beroeps te zijn?) er alleen van profiteren, weet ik niet. Waarschijnlijk profiteren de leerlingen van Erik, Bert, Joker en mij van ongeveer dezelfde kennis. En misschien nog wel sneller ook, omdat we bondiger uitleg geven, en dus rap weer door kunnen met dat wat wezenlijk belangrijk is: Muziek maken!


Brownie schreef:
De reden waarom ik me sterk maak voor mijn woord is dat ik de moedige trompettergemeenschap die met ogenschijnlijk moeilijk te overkomen problemen zitten wil helpen en steunen; er roept iemand: het is een makkie! Dat is voor velen vreemd.
Of is het vreemd dat iedereen roept dat het geen makkie is... hm....!


Het is niet alleen vreemd: het is vervelend. Want je ontkent daarmee botweg dat er moeilijkheden kunnen zijn. En vervolgens kom je aanzetten met een verhaal dat zó warrig van opzet is, en zo gruwelijk langdradig, dat ik me afvraag waar het profijt voor iemand zit. En ik wil benadrukken dat ik je hele lap tekst gelezen heb, en hem ergens begrijp, en ik ben het er zelfs ergens wel mee eens. Maar veeeeeeel te omslachtig allemaal.




Brownie schreef:
Kijk om je heen naar de mannen die het kunnen,en zie hun borstkast in de breedte uitzetten en hun buik welven.

Er zijn waarschijnlijk evenveel mannen die het kunnen, die niet uitzetten of welven. Nauwelijks een valide argument hier.



Brownie schreef:
Ik kan hier niet overheen kijken en doen alsof het alleen voor hun geldt en de 'gewone' hulpbehoevende trompettist er maar liever geen aandacht aan moet schenken. Het mag niet, het is niet goed; de 'simpele secrets' moeten op tafel.
Voor iedereen!!! Sorry!
Voor iedereen.


Wie zegt er in vredesnaam dat een hulpbehoevende trompettist (wat een gruwelijke uitdrukking voor een trompettist die een lesje kan gebruiken. BRRR) geen aandacht moet besteden aan voorbeelden? Volgens mij is dat NERGENS gezegd.
En er worden hier door een aantal erg goede beroepstrompettisten, met alles bij elkaar meer dan 150 jaar aan speel ervaring en kennis, heel veel tips gegeven. Korter en bondiger (en wellicht ook duidelijker) dan jij. En dan beweer je nog dat het een makkie is ook.
Grapjas.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompetspelen is een makkie, toch?!
BerichtGeplaatst: 21 apr 2016 09:13 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Brownie schreef:
Hm.. Als iedereen het hier met mekaar eens is, dan sta ik tamelijk alleen in mijn visie en profiteren daar alleen mijn leerlingen en de mensen met wie ik werk/spreek/speel van. Dat is doodzonde.
De reden waarom ik me sterk maak voor mijn woord is dat ik de moedige trompettergemeenschap die met ogenschijnlijk moeilijk te overkomen problemen zitten wil helpen en steunen; er roept iemand: het is een makkie! Dat is voor velen vreemd.
Of is het vreemd dat iedereen roept dat het geen makkie is... hm....!

Terug naar de ademhaling; bij de 'wereldtop' zie ik een grote, nee... gigantische aktiviteit in hun ademapparaat.
Arturo liet me zien dat hij zo hard int ting blaast dat zijn spit/speeksel er voor, uit de beker weer uit druppelt.

Ik kan hier niet overheen kijken en doen alsof het alleen voor hun geldt en de 'gewone' hulpbehoevende trompettist er maar liever geen aandacht aan moet schenken. Het mag niet, het is niet goed; de 'simpele secrets' moeten op tafel.
Voor iedereen!!! Sorry!
Voor iedereen.


Eerlijk gezegd vermaak ik me hier kostelijk mee. Doet me echt denken aan Zult die Marnix op geruststellende toon toesprak dat het niet zo erg was dat hij met teveel pressie speelde, dat kwam wel goed.
Het grappige zit er in dat iedereen die zich enigszins verdiept heeft in deze materie weet dat dit waarheden als een koe zijn, overigens door Rowuk op TM al veel beter verwoordt in zijn "circle of breath" maar hier gebracht door de verlosser himself als een goede daad t.o.v. de mensheid, de trompetspelende mensheid in het bijzonder. Het echte probleem zit hem in de praktijk niet in de juistheid of onjuistheid van deze voorstelling van zaken maar in de toepassing er van. Om even bij mijzelf te blijven: het kostte mij maanden om alleen al te voelen dat ik met spanning in mijn buik en borst speelde hoewel ik donders wist dat dat niet moest. Maar hoe voel je iets waar je je hele leven aan gewend bent? Dat vergt iets meer kennis van zaken dan Hare Hare Makkie-gebral.
Ik vermoed hier een sorps-studentenhuis achter, het tamelijk goede Nederlands, beetje met opzet vermengd met archaïsche elementen en fouten om het wat neerbuigender te maken en het superieure uitgangspunt vd top-trompettist/guru met leerlingen die WEL profiteren van zijn enorme kennis en inzicht.
Daarom verdient deze methodiek een eigen naam, zoiets als The Balanced Embouchure of The Chicago School.
Ik stel voor: De Open Deur Methode. Trefwoorden: Makkie! Inademen! Uitademen!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompetspelen is een makkie, toch?!
BerichtGeplaatst: 21 apr 2016 10:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2003 15:58
Berichten: 563
sorps?

En Brownie: als je dan zo begaan bent met het lot van al die misleide en hulpbehoevende trompettisten, waarom dan niet gezegd wie je bent, dan kunnen we onze probleemgevallen naar je toe sturen. Dat zeg ik zonder enig sarcasme: het is altijd fijn om te weten dat als je iemand niet verder kunt helpen, er iemand is naar wie je hem of haar eens toe kunt sturen. Willem van der Vliet staat nog altijd boven aan mijn lijstje als ik het echt niet meer weet, of als iemand eens een goeie, andere visie nodig heeft.

Ik moet wel zeggen dat zelfs als ik zou weten wie je bent, toch niet zo heel erg gecharmeerd ben van je toon en betweterigheid, dus of ik snel iemand naar je toe zou sturen is toch maar de vraag. Mensen die alles weten en niet twijfelen vind ik een beetje eng en meestal slechte leraren.

_________________
http://www.bertlochs.com
http://www.braskiri.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompetspelen is een makkie, toch?!
BerichtGeplaatst: 21 apr 2016 19:21 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Sorps idd misschien Utrechts maar ze heten hier sorpsballen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompetspelen is een makkie, toch?!
BerichtGeplaatst: 21 apr 2016 20:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2003 15:58
Berichten: 563
Ha, weer wat geleerd. Nou won ik toch al het grootste deel van mijn leven in Utrecht, maar deze kende ik niet.

Fijn!

_________________
http://www.bertlochs.com
http://www.braskiri.nl


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.