trompet.nl > forum > Toon onderwerp - De hoge c, een makkie?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 21:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: De hoge c, een makkie?
BerichtGeplaatst: 26 jul 2016 10:10 
Offline

Geregistreerd: 09 jul 2014 17:20
Berichten: 47
erikveldkamp schreef:
Als je vanaf les 1 goed les krijgt en je bereid bent om elke dag de juiste oefeningen te doen dan moet dat wel lukken lijkt me. Maar trompet spelen blijft je hele leven hard werken, een makkie is het nooit.


Ik ben verre van een specialist, durf me niet eens trompettist te noermen, maar dit herken ik wel.

Was al een poosje zelf aan het klooien en kreeg er net geen A2 uitgeperst. Heb les genomen van een goede leraar en kon binnen een jaar de C3 halen met de juiste techniek. Welliswaar nog niet zodanig dat ik hem in een muziekstuk kan spelen (denk ik) maar wel met vertrouwen in toonladder oefeningen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De hoge c, een makkie?
BerichtGeplaatst: 26 jul 2016 11:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 aug 2010 13:33
Berichten: 80
Woonplaats: Knegsel
Waarom is het belangrijk om een C3 te kunnen spelen?

De meeste amateurs beheersen de laagte noten op hun instrument niet of hebben een toon die nergens op staat. Ik snap heel goed dat hoog noten blazen voor sommige amateurs belangrijker dan een goede toon of stemming. Maar dan is opscheppen meer de reden dan kunnen.

voor mij werkt het het beste als ik er niet aan denk. Dan komen die hoge noten vanzelf. als ik ga nadenken komen ze 9 van de 10 niet.

Ik schaar hoog kunnen blazen in het het rijtje heel hard (fff) blazen, een hoop noten maken zonder inhoud.

Ik steek mijn tijd liever in klank ontwikkeling en zacht blazen. Dat kost al moeite genoeg.

_________________
Lekker Bugelen weetje.

Van Laar Oiram Sandoval. Palladium brushed.
Yamaha YFH 731


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De hoge c, een makkie?
BerichtGeplaatst: 26 jul 2016 12:12 
Offline

Geregistreerd: 10 nov 2010 17:21
Berichten: 105
Waarom het belangrijk is? De helft van de stukken die ik speel staat ie geschreven. Tuurlijk is klank belangrijk: Maar met de juiste techniek heb je een goede klank en de hoogte.

Als je ze kan spelen als je er niet aan denkt, geeft dat aan het gewoon tusen de oren zit. Misschien moeten we de noot ook maar geen hoge C meer noemen maar C3, of gewoon C.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De hoge c, een makkie?
BerichtGeplaatst: 26 jul 2016 18:55 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg geweest in mijn vraagstelling. Een ander probleem is dat bij vragen naar range je terecht komt in een gebied waar mensen consequent over liegen. Ik zeg dat niet zo maar, er zijn tientallen threads op internationale fora waar bij zo'n vraag hordes gasten die sinds 4 maanden spelen een kwartier tot 20 minuten per dag, klagen dat het gebied boven double high c nog niet echt breed en luid is en wat daaraan te doen is. M.a.w. zo'n vraagstelling krijgt in de beantwoording een enorme bias omdat niet het echte antwoord gegeven wordt maar eentje dat er goed uit ziet. Bekend is (lees Tim Krabbé er maar eens op na) dat b.v. in de wielrennerij nagenoeg alle renners in de kleedkamer altijd lopen te verkondigen dat zij nooit meer dan een half uur om de dag trainen en dan nog kalm aan. Vooral degenen die winnen en bij iedereen weg rijden hebben daar een handje van.
Om even over mijzelf te spreken: ik speel nu jaren trompet en ik heb op geen enkel vorig instrument zo serieus gestudeerd als op de trompet. Toch is een hoge c nog steeds problematisch in die zin dat ik hem zeker niet solide vind. De aanleiding tot mijn vraag is een vraag op TM over hoe je meer range kan realiseren waarbij de zelfbenoemde superguru van dienst (geen beroeps) o.a. de volgende antwoorden geeft:

Every one of my students has a solid high C in their first 6 months to 1 year of lessons - even the beginners.

Just a bit of dedication, a decent daily routine and regular monitoring makes a high C a simple note.

De kwestie is, ik geloof hem niet.
Uit mijn trombone tijd weet ik heel goed dat ALS je eenmaal het hoge register beheerst het super gemakkelijk is maar ja, ook dat heeft me toch wel wat jaren gekost.

Nog even terzijde, als je de platen van Armstrong kent kun je daaruit opmaken dat hij een solide hoge c had na ongeveer 12 tot 14 jaar elke dag trompetspelen.


Laatst bijgewerkt door delano op 26 jul 2016 19:14, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De hoge c, een makkie?
BerichtGeplaatst: 26 jul 2016 19:13 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Vandaar dat ik ook zei dat je vanaf les 1 goed les moet krijgen. Als je verkeerd begint en je moet later dingen aanpassen dan wordt alles een stuk moeilijker. Rowuk lijkt me een erg goede leraar, hij zegt in ieder geval veel zinnige dingen over trompet spelen.

Ik heb in het verleden al vaker gezegd dat de techniek van trompet spelen, niet zo moeilijk is. Ik heb wel eens een absolute beginner in een kwartier de toonladder van g laten spelen als experimentje. Zij had nog nooit een trompet aangeraakt.

Ook hoef je geen perfect gebit en/of lippen te hebben om fantastisch trompet te kunnen spelen. Er zijn genoeg trompettisten met een heel raar embouchure die fantastische spelen. Ik begrijp bijv. nog steeds niet hoe Jon Faddis zo hoog kan spelen met een gat in zijn lip! Maar hij bewijst dat het geen reden is voor een slecht embouchure, integendeel...

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De hoge c, een makkie?
BerichtGeplaatst: 26 jul 2016 19:32 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
erikveldkamp schreef:
Ik heb in het verleden al vaker gezegd dat de techniek van trompet spelen, niet zo moeilijk is. Ik heb wel eens een absolute beginner in een kwartier de toonladder van g laten spelen als experimentje. Zij had nog nooit een trompet aangeraakt.


En ik heb me altijd afgevraagd hoe jij daar bij komt. Ik kan wel wat zaken opnoemen waarom dat niet zo is.
1 de moeilijkste blaasinstrumenten zijn altijd die met het kleinste mondstuk, b.v. hobo, hoorn trompet. Kwestie van toonvorming vermoed ik. En hoge eisen aan ademtechniek.
2 elk instrument werkt in principe hetzelfde, luchtkolomverlenging en verkorting, snaarverlenging en verkorting enz. Dat zie je op een gitaar, viool, klarinet enz. Maar bij al die instrumenten verloopt dat ook (in beginsel) lineair. Vingertje erbij toon omlaag, vingertje los toon omhoog. Bij een piano begin je links laag en eindig je hoog rechts. Alleen die rare instrumenten met drie ventielen zijn volslagen onlogisch in de zin van motorische sequentie. Als je op een gitaar in drie posities kan spelen ben je klaar, daarna kun je in elke toonaard met dezelfde vingerzetting spelen. Bij piano behoef je alleen te weten met welke vinger je beginnen moet in de verschillende toonaarden, de rest is identiek.
Maar op een trompet (en de andere ventieligen) heeft elke toonladder in elke toonaard en in elke modaliteit een geheel andere vingerzetting.
Zoals Raphael Mendez zei waarom hij 10 uur op een bepaalde frase studeerde: "maar ik moet er nog steeds bij nadenken".
Dit zijn enkele vd redenen waarom je bergen saxofonisten hebt die na een paar jaar al heel goed kunnen spelen tegen een handjevol trompettisten van hetzelfde bouwjaar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De hoge c, een makkie?
BerichtGeplaatst: 26 jul 2016 20:12 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Pfff, wat een problemen allemaal.... :lol:

Trompet spelen stelt helemaal geen hoge eisen aan ademtechniek, dat is een misvatting. Als je met een rietje in een glas water belletjes kan maken, dan heb je voldoende ademtechniek voor het normale trompet spel. Als je leadtrompettist bent zoals ik, dan zijn er afhankelijk van welk geluid je zoekt meerdere opties qua ademtechiek.

Verder leer je dingen vanzelf als je er spelenderwijs mee omgaat en er vooral geen probleem van maakt als leraar. Als je tegen een leerling zegt dat hoog spelen moeilijk is, dan is het ook moeilijk.

Jon Faddis laat zien dat je met een groot gat in je lip knetterhoog kunt spelen, dus moet iemand met normale lippen ook wel een lullig c3tje kunnen spelen als de basis klopt... :wink:

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De hoge c, een makkie?
BerichtGeplaatst: 26 jul 2016 20:36 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Tja misschien ligt het anders als je eerste instrument een trompet o.i.d. was, dat dat je eerste beleving is. Zoals je misschien weet heb ik 20 jaar of zo trombone gespeeld en zo af en toe doe ik dat weer. En het gekke is dat zo'n schuif veel logischer is dan de ventielen, schuif omhoog toon omhoog, schuif omlaag vv.
Nog vreemder is dat ik merk dat ik daardoor nog steeds meer intuïtief op een trombone kan spelen dan op de trompet, er zit gewoon meer logica in.
Overigens verschil jij met je opmerking over ademtechniek mijlen in opvatting met Rowuk. Hij wijt bijna alle tekortkomingen in sound, range en attack aan ademhalings fouten en verwijst daarbij bijna altijd naar zijn Circle of Breath.
Persoonlijk denk ik dat dat ergens een simplificatie van die problemen is en zit ik meer op jouw spoor, je moet die ademhalingsdingen juist niet te dwangmatig maken maar eerder gewoon doen en afstand van nemen, dan gaat het juist beter.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.