trompet.nl > forum > Toon onderwerp - reparatie trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 11:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: reparatie trompet
BerichtGeplaatst: 14 okt 2016 14:41 
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2006 22:44
Berichten: 23
Mensen,

Ik heb (nog steeds) een conn 36B uit een mooi jaar.
Helaas is die een tijd terug gevallen met alle ellende van dien.
Laten maken. Echter, zo slecht gedaan.
Solderingen slecht, leadpipe niet in lijn etc etc.

Weet iemand of het zin heeft om de trompet helemaal uit elkaar te laten halen en vanaf scratch op te bouwen?
Zo ja, wie zou dat GOED kunnen?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: reparatie trompet
BerichtGeplaatst: 14 okt 2016 16:09 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Of het zin heeft, is tweeledig.

Als jij het geld ervoor over hebt: dan heeft het zin. Economisch gezien, zijn die dingen vrij snel total-loss. Dus dan is het aan de "gek" die er wat voor geeft.
Dus als jij emotioneel een bepaalde binding met die toeter hebt, en je hebt het geld ervoor (over) dan moet je het gewoon doen.

De andere kant: een instrument kan na zo'n reparatie (hoe goed die ook gedaan is) toch terug komen en spelen als een natte krant. Het is dus een risico wat je neemt. Als je bereid bent om dat risico te nemen, kan het ook bijzonder goed uitpakken.
Als het instrument nu ook speelt als een natte krant, is er in wezen niks aan verloren, met dat verschil dat een goeie reparateur hem in elk geval in een goeie verkoop-klare staat kan brengen...

Ik zou eens naar Adams gaan, of naar Atelier pfeiffer. Of hem naar Amerika opsturen.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: reparatie trompet
BerichtGeplaatst: 14 okt 2016 18:12 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Marnix is wel een beetje heel erg pessimistisch. Weet je zeker dat het nodig is die toeter helemaal uit elkaar te halen? Dat is nl. nogal wat. Aan zo'n ding kan onwaarschijnlijk veel gerepareerd worden zonder hem direct te herbouwen.
Even een voorbeeld. Ik heb een Olds Ambassador cornet (ja, de tank) die ik alleen gebruik op reis. Hij gaat dan mee los in een Wenger rugzakje zonder enige bescherming. Vorig jaar heb ik hem eerst ve tafel op de grond laten stuiteren. De beker helemaal gekreukeld en opgelopen als een kattenrug.
Daarna twee keer een motorbike ongeluk gehad op mijn wildwest eilandje in de Andaman Sea waarbij de leadpipe helemaal plat was en uit model en de slide vh derde ventiel gemoerd en niet meer schuifbaar + nog wat at random deuken. Dus voor mijn komende trip naar Azié moest ik óf een andere kopen,óf deze laten repareren.
Naar mijn reparateur gegaan, gezegd dat ik max 100 euri wilde investeren en zie ik kreeg hem terug, niets aan te zien, alles zit weer recht en het ding speelt weer perfect.
Daarom het volgende advies: ga naar Dick van Ingen in Den Bosch (beste uitdeuker die ik ken), laat hem de toeter zien en een schatting maken wat het kost. Dan zie je wel. Doe dit alleen als de 36B verder ok is met name wat de compressie vd ventielen betreft. Die 36B's zijn prima toeters, zwaar onderschat, spelen echt heel goed.

http://www.blaasinstrument.nl

P.S. Dick heeft op dinsdagmiddag ook een soort spreekuur in Utrecht (waar ik woon).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: reparatie trompet
BerichtGeplaatst: 14 okt 2016 19:45 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ik zie het pessimisme niet zo. Eerder realisme....
Maar dat zal dan wel aan mij liggen.... :|

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: reparatie trompet
BerichtGeplaatst: 15 okt 2016 09:39 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Klopt, ligt aan jou.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: reparatie trompet
BerichtGeplaatst: 15 okt 2016 09:49 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Maar goed, dat was het dus niet.

Zijn we daar ook weer over uit.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: reparatie trompet
BerichtGeplaatst: 15 okt 2016 12:48 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Nee Marnix, ik zit maar wat te dollen. Het is meer dat sommigen erg snel in paniek raken als er is een bekertje verfrommeld is of een pijpje krom. Sinds ik met een door Theo uit een oude lager vervaardigd rollertje een totaal in elkaar gedraaide beker ve heel oude Besson cornet class A in notime helemaal recht gekregen heb ben ik daarin wat relaxter geworden. Toen ik via ebay.de mijn Henri Selmer B700 trompet kocht, bleek daar flink aan gerepareerd door en of andere fietsenmaker (sorry Theo), dat heb ik door Van Ingen helemaal over laten doen en dat was absoluut niet duur (hij heeft zelfs een rail vh tuningbellsysteem nagemaakt uit een stuk koper).
Dus eigenlijk vind ik alleen dat de OP er een deskundige naar moet laten kijken en daarna begint alles wat jij zegt geldig te worden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: reparatie trompet
BerichtGeplaatst: 15 okt 2016 13:29 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
delano schreef:
Nee Marnix, ik zit maar wat te dollen. Het is meer dat sommigen erg snel in paniek raken als er is een bekertje verfrommeld is of een pijpje krom. Sinds ik met een door Theo uit een oude lager vervaardigd rollertje een totaal in elkaar gedraaide beker ve heel oude Besson cornet class A in notime helemaal recht gekregen heb ben ik daarin wat relaxter geworden. Toen ik via ebay.de mijn Henri Selmer B700 trompet kocht, bleek daar flink aan gerepareerd door en of andere fietsenmaker (sorry Theo), dat heb ik door Van Ingen helemaal over laten doen en dat was absoluut niet duur (hij heeft zelfs een rail vh tuningbellsysteem nagemaakt uit een stuk koper).
Dus eigenlijk vind ik alleen dat de OP er een deskundige naar moet laten kijken en daarna begint alles wat jij zegt geldig te worden.


Ik ben wellicht met die dingen wat te pragmatisch ingesteld.

Hoewel ook jij het risico liep dat die beker na de reparatie totaal doods was. Dat kan gebeuren. Zelfs bij van Ingen (die inderdaad erg ondergewaardeerd was en is).

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.