trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Buzzen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 17:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Buzzen
BerichtGeplaatst: 28 maart 2017 19:33 
Offline

Geregistreerd: 24 nov 2014 20:56
Berichten: 20
Wel vreemd dat 'buzzen': Zonder mondstuk lukt mij dit best goed en doe ik dit ook wel graag. Van de lage C naar de hogere C (geen punt) en dan tot de G daarboven. Geen gepiep maar wel met power.
Het buzzen met mondstuk vind ik een tamelijke ramp (ik doe die dingen van Stamp wel eens). De lage C tot de 2e C is redelijk maar daarboven is het klote. Terwijl ik de indruk heb dat buzzen met mondstuk makkelijker zou moeten gaan dan zonder. Zelfs het geluid zonder mondstuk vind ik 'mooier' dan dat met mondstuk.
Enfin, wat te doen. Maar gewoon laten zitten en trompet gaan spelen of is het raadzaam toch met een mondstuk te buzzen?

Groeten, Titus


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Buzzen
BerichtGeplaatst: 28 maart 2017 20:01 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Gewoon laten zitten. Buzzen en trompet spelen zijn 2 verschillende dingen. Ga gewoon lekker leuke oefeningen en etudes studeren, dat motiveert veel meer en levert daardoor veel meer op.

Je kunt een testje doen of je zonder teveel spanning in de lipspieren trompet kunt spelen door de lippen in een mmm stand te zetten, het mondstuk ertegen aan te zetten en gewoon lucht er door heen blazen (dus zonder geluid voort te brengen). Zet nu de mondstuk op de trompet en blijf rustig doorblazen. Als je het goed doet komt er nu een geluid uit je trompet zonder te buzzen.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Buzzen
BerichtGeplaatst: 28 maart 2017 23:04 
Offline

Geregistreerd: 24 nov 2014 20:56
Berichten: 20
Hoi Erik,

Ga ik morgen proberen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Buzzen
BerichtGeplaatst: 29 maart 2017 09:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Buzzen of op je mondstuk spelen zijn geen doel op zich, maar ze zouden je wel kunnen helpen. Dat is voor elke trompettist verschillend, iedereen houdt er zijn eigen filosofie op na.

Hier doet Christian Lindberg het omgekeerde van wat Erik beschrijft: https://www.youtube.com/watch?v=Fz5fow-pf68

Waarom ik denk dat het wél kan helpen? Omdat je niet vast zit aan de toonsafstanden, je kunt traploos spelen (zoals glissando op een trombone) en dat komt in mijn ogen je flexibiliteit ten goede. Maar zoals ik al zei, op je mondstuk spelen is geen doel opzich, trompetspelen wel!

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Buzzen
BerichtGeplaatst: 29 maart 2017 09:05 
Offline

Geregistreerd: 10 nov 2010 17:21
Berichten: 105
Ik heb hier veel aan gehad:

https://www.youtube.com/watch?v=K4DJbz8CLSE

Maar daar zullen ook niet alle trompetgeleerden het mee eens zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Buzzen
BerichtGeplaatst: 29 maart 2017 10:53 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
De trompet is een vast gegeven, dit betekent dat wat je ook doet, de natuureigenschappen van de trompet veranderen niet. Elke toon zit op zijn vast plek (als je hem in de kern wilt spelen). Dus wij als trompettisten moeten leren ons aan te passen aan de eigenschappen van de trompet en dat lukt alleen maar als je op de trompet speelt. Vandaar dat ik het nut van buzzen niet zie.

Sommigen gebruiken mondstuk buzzen om het embouchure wat meer te focussen, maar je embouchure zonder trompet is anders dan met trompet. Je moet veel meer je best doen zonder trompet, vandaar dat je meer spanning gebruikt om een toon op te wekken met mondstuk buzzen.

Als je je embouchure wilt focussen kun je wat mij betreft veel beter zo zacht mogelijk oefenen (op trompet). Daarbij verbeter je de embouchure en de ademsteun.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Buzzen
BerichtGeplaatst: 29 maart 2017 16:00 
Offline

Geregistreerd: 24 nov 2014 20:56
Berichten: 20
Hoi Ted,

Aardige serie van hem. Dat losse en ontspannen blazen door het mondstuk en daarna leadpipe bevalt me wel. Eigenlijk speel ik al erg in die richting, vandaar dat dat buzzen nooit zo'n succes was.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Buzzen
BerichtGeplaatst: 29 maart 2017 16:02 
Offline

Geregistreerd: 24 nov 2014 20:56
Berichten: 20
Hoi Erik,

Mooie duidelijke uitleg. Bedankt!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.