trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Nadelige gevolgen oefendemper?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 12:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 21 aug 2017 08:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
Ik heb ook enige jaren met een Silentbrass van Yamaha thuis gestudeerd (ik gebruikte daarbij vaak niet eens de oordopjes, puur voor de demping). Als ik dan op de repetitie op de clubs kwam (zonder demping) dan was mijn toon prima en doordat ik makkelijker door kon blazen hield mijn embouchure het ook langer vol.

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 21 aug 2017 08:50 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Ruli schreef:
Ik heb ook enige jaren met een Silentbrass van Yamaha thuis gestudeerd (ik gebruikte daarbij vaak niet eens de oordopjes, puur voor de demping). Als ik dan op de repetitie op de clubs kwam (zonder demping) dan was mijn toon prima en doordat ik makkelijker door kon blazen hield mijn embouchure het ook langer vol.


Dit is ook mijn ervaring.
Ik heb zo'n leren zak-demper (http://www.brameigemanmuziek.nl/assets/ ... bone-2.jpg) die klinkt nergens naar, maar is prima om mee te studeren. Je moet niet eens proberen 'm te laten klinken, want dan blaas je je te barsten, maar techniek, endurance, range, partijen studeren etc. is er prima mee te doen.
Haal je 'm eraf, heb je ineens een geweldig geluid :mrgreen:

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 21 aug 2017 09:50 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Drie dingen.
Zelf heb ik ook een Wallace studio mute. En ook nog twee harmons, twee straights, een cup mute, een cleartone en wat ander grut. Denken jullie echt dat ik tegen het gebruik ervan ben?
Twee, Bill Dishman zegt hele nuttige dingen over hoe je met dempers om moet gaan. Dat is niet voor niets.
Drie. Die zak dempers zijn de slechtste dempers die er bestaan, je kan nog beter op Aliibaba van die chinese straightjes bestellen voor twee dollar dan die lamzakken te gebruiken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 21 aug 2017 11:49 
Offline

Geregistreerd: 26 okt 2015 14:33
Berichten: 203
Heinz (de vraagsteller van deze draad) had het dus over uitsluitend oefenen met demper.

Ik blijf bij mijn standpunt dat dat niet gunstig is.
Trompetspelen is toch constant je motoriek aanpassen aan wat je uit je trompet wil horen.
Daarvoor moet je oefenen op de trompet die je wil toepassen voor optredens.

Natuurlijk als men genoeg optreedt (of genoeg oefensessies op de vereniging doet) is dat ook oefenen.
Mijn medetrompetter is in 4 verenigingen.
Die doet thuis niets.
En dat gaat goed.

Warre.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 21 aug 2017 12:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
Warre schreef:
Ik blijf bij mijn standpunt dat dat niet gunstig is.

Warre.


...de meningen blijven verdeeld, daar is niks mis mee.

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 21 aug 2017 15:21 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Trompet spelen bestaat ONDER ANDERE uit een heleboel motorieken.

De lipmotoriek is er weinig mee geholpen (demper). De vingermotoriek echter wel degelijk.

In de USA gebruiken ze bij het basketbal op de training een hele zware bal voor bepaalde oefeningen. Als je er regulier mee gaat shooten, heb je binnen no time een tennis-elleboog en een gewrichtsontsteking in je schouder. Voor specifieke oefeningen is ie echter zeer geschikt. Bij goed trainen krijg je meer kracht en uithoudingsvermogen in je schouderspieren, waar door je tot laat in de wedstrijd nog stabiel kan werpen.

Vergelijk bovenstaande maar eens met blazen met meer weerstand.

Als je goed met de demper weet om te gaan en/of als je al redelijk kan spelen, maakt het geen moer uit.

Mijn trompet leraar had hem mij aangeraden omdat ik dagelijks zo laat thuis kwam, dat ik niet meer kon oefen zonder de buren te terroriseren.

Ik ben er al heel vroeg mee begonnen en het heeft me geen windeieren gelegd.

Gras is het beste, maar als dat er niet is, is kunstgras te prefereren boven niet trainen.

Of zoals een van de Amerikanen het zei: "using a mute is better than not playing".

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Laatst bijgewerkt door Luciën op 21 aug 2017 20:51, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 21 aug 2017 16:49 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Op TM loopt ook al enige tijd een discussie over met name de Yamaha SB.
Deze post zegt iets over waar wij hier druk mee zijn:

I think many of these posts that try and remedy the acknowledged flaws of the SB and other silent systems kind of miss the purpose of the system. I know for years I didn't use mine because it wasn't perfect and was "stuffy". How many lip hours did I miss that could have benefited me? How many SB owners aren't users because ______? It isn't and was never designed for continued practice. It's great for hotel rooms and occasional times when you have to practice but it would disturb others. The newer SB is better, but I've still heard complaints. It's endorsed by some of the biggest names in Trumpetdom :grin:! Do you think they practice with it all the time? Nah. Someone says, "I didn't mess up my chops and ear using an SB", me, "Did you practice?". Uh, Uh, Uh, well, um...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 21 aug 2017 18:18 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Ruli misschien vond je mijn commentaar wat hard maar ik ken geen enkele trompettist, leraar of welke blazer dan ook die een voorstander is van oefenen met verkeerde toon, verkeerde intonatie enz
Integendeel, ik zie alleen adviezen dat je juist de toon en intonatie als uitgangspunt van je oefeningen moet nemen. Topblazers stellen zelfs dat je zelfs toonladders als een uitvoering moet spelen. Kijk nog maar eens wat oude posts van Erik Veldkamp er op na.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.