trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Nadelige gevolgen oefendemper?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 10:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 24 aug 2017 08:43 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2389
Woonplaats: Hoek van Holland
dit leek weer eens een aardig topic te worden. Om dat zo te houden (en ook voor de alleen-lezers, waar Ruli terecht op wijst, zo te houden en ze misschien er toe te brengen ook te gaan posten) heb ik alle overbodige ballast in dit topic over boord gekieperd.
Graag on -topic verder...

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 25 aug 2017 14:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 aug 2010 13:33
Berichten: 80
Woonplaats: Knegsel
Hallo Warre,

Ik weet hoe de mede bewoners van de flat reageren als je zonder demper op een redelijk vroeg tijdstip op de dag repeteert? Mijn ervaring is dat als je met de bewoners welk om je heen wonen een goede afspraak maakt je ook zonder demper kan oefenen.

Op het gebied van oefendempers heb geen ervaring. Er heeft nog nooit iemand geklaagd over overlast. Eerder "ben je ziek geweest, we hebben je al een tijd niet gehoord"

_________________
Lekker Bugelen weetje.

Van Laar Oiram Sandoval. Palladium brushed.
Yamaha YFH 731


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 25 aug 2017 16:09 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Hallo Heinz,
ik weet niet of je wat opgeschoten bent maar er is een beetje verwarring ontstaan over jouw vraag(kan de Wallace oefendemper kwaad) en tussen de meer algemene vraag of oefenen met een demper in het algemeen slecht is. Zoals ik al zei, de ene demper is de andere niet. Ik weet niet of jij het prettig vindt Engels te lezen maar op TM liep toevallig exact dezelfde vraag met alleraardigste antwoorden. Ik had deze posts helemaal gemist maar kwam hem toevallig gisteren tegen. Lees vooral de post van Rowuk, klassiek trompettist met grote staat van dienst en een enorme kennis van de trompet materie (en moderator van TM):

http://www.trumpetmaster.com/threads/al ... ing.88834/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 30 aug 2017 08:07 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
De meningen zijn inderdaad erg verdeeld. Ik blijf het prettig vinden om thuis gedempt te spelen (heb nu ook de cup geprobeerd, geeft inderdaad weer meer klank en volume dan de Wallace). Je kan gewoon vol gas blazen, ook in de hoogte, zonder anderen ermee te storen. Dat speelt gewoon veel meer ontspannen dan af te wachten wanneer de buren op de verwarmingsbuizen gaan slaan.
Tijdens de afgelopen repetities ondervond ik verder geen hinder dat ik vooral met de mute geoefend heb. Concluderend is het dus niet ideaal, maar in mijn situatie misschien wel de beste optie.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 04 sep 2017 11:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2003 15:58
Berichten: 563
Misschien heb ik nog een aanvullende tip. Aangezien de weerstand, stemming en het geluid toch verandert, is het wellicht een goed idee om te wisselen tussen verschillende (oefen)dempers. Harmon en cup zijn gemaakt om stemmend mee te spelen. Ze dempen niet zoveel, maar misschien net genoeg. Afgewisseld met de blauwe Wallace (vind ik persoonlijk de beste) of wat er al voorhanden is, wen je niet zo snel aan één bepaalde weerstand en geluid. Nadeel kan zijn dat het iedere keer weer anders is en dat je juist daar weer last van krijgt.

Persoonlijk kan ik niks met (oefen)dempers. Ik ben eerder weer op peil als ik drie weken helemaal niks doe, dan dat ik mondstuk of demper meeneem. Dan zit ik alleen maar die rare weerstand er weer uit te werken en dat kost me meer moeite. Ik heb er ruime ervaring mee inmiddels. Ook inspelen vind ik een crime met zo'n demper. Maar zoals ook in deze thread blijkt, zoveel trompettisten zoveel ervaringen. Ik heb ook leerlingen die niet anders kunnen dan met een oefendemper. Aan sommige mensen kan ik het horen, anderen spelen gewoon goed. Nogal persoonlijk dus.

_________________
http://www.bertlochs.com
http://www.braskiri.nl


Laatst bijgewerkt door HJ op 05 sep 2017 11:29, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 04 sep 2017 20:32 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Klopt.

Ik blijf erbij dat hoe ervarener je bent, hoe minder last je ervan zal hebben en dat met demper spelen te prefereren is boven niet spelen.

Het advies van ROWUK (die over het algemeen weet waar hij het over heeft) om maar liever een ander instrument te nemen in plaats van met demper te spelen, moet je natuurlijk onmiddellijk opvolgen. :mrgreen: :mrgreen:

Overigens werd ook het idee geopperd (kan dat het hier ook gezegd is en dat ik er over heen heb gelezen) om in een kerk of school te oefenen. Een kerk zal in Nederland wat lastiger gaan, maar een school moet wel kunnen lukken. Uiteraard moet ie wel dichtbij zijn.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 05 sep 2017 11:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2003 15:58
Berichten: 563
Citaat:
Ik blijf erbij dat hoe ervarener je bent, hoe minder last je ervan zal hebben en dat met demper spelen te prefereren is boven niet spelen.


Ik speel al meer dan 40 jaar, daar ligt het dus niet aan. Maar zeker is het uiteindelijk beter dan niet spelen, dat schiet in ieder geval niet op. Het is zeer waarschijnlijk iets waaraan je kunt wennen als je niet anders kunt. Ik heb altijd open kunnen spelen, alleen op de camping niet. Daar bleek dat ik na drie weken best snel weer op peil kon zijn en dat een oefendemper het alleen maar lastiger maakte. Bij een weekendje weg speel ik in het hotel nog wel eens met oefendemper, en dat is kort genoeg om mijn lipkes soepel te houden zonder dat ik er daarna last van heb.


Citaat:
maar een school moet wel kunnen lukken. Uiteraard moet ie wel dichtbij zijn.
[/quote]

Sinds ik ongelooflijk lastige buren heb, kan ik thuis geen les meer geven. De voormalige basisschool van mijn zoon was heel makkelijk en daar kan ik nu terecht voor een klein bedragje.

_________________
http://www.bertlochs.com
http://www.braskiri.nl


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.