trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Nadelige gevolgen oefendemper?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 21:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 19 aug 2017 13:24 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Goedemiddag,

Ik woon in een grote flat, en om de geluidshinder tot een minimum te beperken, speel ik veel met een Wallace-oefendemper. In de vakantie is er geen les en repetitie geweest, dus ik heb de afgelopen weken bijna alleen met demper gespeeld.

Heeft dit nadelige gevolgen voor de klank als ik staks weer open speel?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 19 aug 2017 14:27 
Offline

Geregistreerd: 26 okt 2015 14:33
Berichten: 203
Ik denk echt dat het niet aan te raden is.
Je hebt meer weerstand en een heel andere "feed-back" aangaande klank.

Je oefent als het ware op een geheel andere trompet dan degene waar je mee optreedt.

Warre.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 19 aug 2017 15:33 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Hmm, was er al bang voor. Had ik maar een vrijstaand huis... :mrgreen:

Nou ja, gelukkig gaan de lessen en repetities binnenkort beginnen, dus kan ik weer buiten de deur spelen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 19 aug 2017 16:34 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Vergeef me dat ik het niet met je eens ben, Warre.

Een demper vervormt het geluid, maar meestal ook de pitch. Als je gehoor reeds goed ontwikkeld is, is dat geen probleem. Is het nog niet goed ontwikkeld, dan hoeft datť ook nog geen probleem te zijn.

Het is wel zwaarder blazen en dat vind ik persoonlijk beter.

Als je daarna zonder demper speelt, is het een stuk lichter blazen.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 20 aug 2017 00:27 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2013 13:12
Berichten: 3
Ik blaas ook op een wallace oefendemper. Persoonlijk vind ik gewoon Trompet blazen vrijer, en daarmee leuker. Voor je oefening maakt het niet uit en is goed natuurlijk voor embouchure. Het blaast wel zwaarder, maar je kan in de demper het stukje aanpassen, waarmee ook de luchtstroom aan past. Gewoon met je mondstuk heen en weer duwen. Succes.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 20 aug 2017 09:38 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Dus Heinz, Warre heeft 100% gelijk, blazen met een oefendemper helpt niet echt met trompetspelen. Dat zg zwaarder blazen waar je naderhand profijt van hebt is wishful thinking op zijn hoogst. Nu is de ene demper de nadere niet maar oefendempers zijn moeilijke jongens. Zij kunnen hoogstens dienen als damage control (dus niet teveel embouchure kwijtraken), hebben zonder meer een gevaarlijke kant, het openblazen vd aperture en zijn eigenlijk maar voor één ding geschikt, het oefenen van techniek, lees toonladders e.d.
Dus: heel zachtjes blazen op de oefendemper en je concentreren op technische vaardigheden.
Zelf heb ik de oude Wallace oefendemper ingeruild voor de nieuwe blauwe studio, idd veel beter, heb ook nog een Best Brass (onding) en vroeger een Yamaha SB (veel te zwaar blazen) gehad.
Als je nu in een periode komt waarin je zonder demper kunt spelen moet je gewoon rustig aan je embouchure weer opbouwen. Met een beetje geluk gaat dat snel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 20 aug 2017 18:37 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Dank voor de reacties. Vandaag ging ik zonder demper spelen, en de toon viel me wat tegen. Met demper lijkt het allemaal wat makkelijker te gaan. Teken aan de wand dat teveel met demper spelen niet goed is omdat je je niet op toon kan focussen. Ik heb trouwens ook een blauwe Wallace met een DB-killer. Op zich een prima ding.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Nadelige gevolgen oefendemper?
BerichtGeplaatst: 20 aug 2017 21:46 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Hier de ervaring van iemand die meer dan 40 dempers heeft vergeleken en gedocumenteerd:

Please bear with me on this...But....I happen to disagree with many of the posters about the practice mutes causing problems. After playing mostly on practice mutes and comparing so many I feel there are ways to avoid such complaints and problems.

1. Get the most "open" feeling practice mute you can. Trumcor Stealth, Denis Wick (bore out the vent holes slightly) and some others can have very little resistance or back pressure.

2. Play with an open and flowing sound using the mute. Don't try to "muscle" the mute. This will cause unnatural habits to intrude on one's playing.

3. Tone quality can be improved using mutes. If the tongue position is not correct, the tonal change will become "more" evident in one's sound.
The clearest, purest tone using the mute will carry over into the "real" sound (open)

4. Tonguing inconsistencies will become evident using a practice mute much earlier than playing open. This way they can be fixed before they become serious problems.

5. Work to reduce muscular tension as you increase volume. Blow with a good strong "relaxed" air flow. (Cichowicz/Jacobs etc.)
Tensing up as volume increases actually will reduce volume potential.

Please check out Jim Donaldson's Trumpet Gearhead website for a comparison / contrast study I did with many, many practice mutes.
It may be helpful.

Good luck...

(Practicing tonight on my Trumcor Stealth Practice Mute)
Bill Dishman
Gainesville, Florida

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.