admin schreef:
Erm..... Iedere leerling van Maurice André begon op cornet te spelen. Hij raadde dat ook iedereen aan om te doen en daar op te beginnen. Je kan hier meer techniek op uitvoeren dan op een trompet dus je kan je technisch ontwikkelen.
Arban, Clarke etc... speelde ook allemaal cornet?
Hier wil ik dan wel eens een aantal gedachten spinsels over laten gaan.
Een cornet heeft minder weerstand als een trompet, dat is een feit, zou het dan niet zo zijn dat je je technisch makkelijker ontwikkeld als je dus idd op cornet begint??
Is het dan ook niet zo dat als je dan naar trompet toestapt dat je dan hoe dan ook weer met hetzelfde probleem zit, je techniek overbrengen naar de forsere weerstand van een trompet, en dus weer met ongeveer dezelfde moeilijkheden zit?? Zo ja, kun je je de mmoeite besparen op cornet te beginnen, en meteen aan de forsere weerstand van de trompet te wennen. Andersom is namelijk makkelijker te realiseren, in dit geval. Je overwint de moeilijkheden op trompet, en op de cornet gaat het dan vloeiender.
ZO werkt het voor mij althans, maar het lijkt me leuk om jullie mening daarover eens te horen.