trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Wat klinkt beter
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 mei 2024 14:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Wat klinkt beter
Trompet 91%  91%  [ 49 ]
Cornet 9%  9%  [ 5 ]
Totaal aantal stemmen : 54
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jul 2004 14:12 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Ik denk dat een brassband van hetzelfde nivo als een big band toch dynamisch minder te melden heeft als het om de trompetten en cornetten in kwestie gaat. Een cornet klinkt nou eenmaal niet mooi rond meer als je er fortissisimo (3 x forte) op speelt. Daar is ie ook niet voor gebouwd.

Een trompet en cornet klinken even mooi in maar hun eigen context. Daarnaast heb je ook nog verschillende trompetten en cornetten die ook weer hun funktie hebben.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jul 2004 17:34 
Offline
Administrator

Geregistreerd: 03 mei 2002 21:42
Berichten: 155
Woonplaats: Rotterdam
gianni schreef:
als part-time Kollumer (arjen weet nu over welk dorp ik het heb) begrijp ik dat, wanneer je in een omgeving woont met veel (goeie) brassbands je weleens in verleiding komt om te zeggen dat cornet heel mooi klinkt.....

maar als ik ook maar twee seconden naar Maurice André luister, weet ik het weer: dat is het mooiste wat er is, dat is trompet!

8) 8) :wink:


Erm..... Iedere leerling van Maurice André begon op cornet te spelen. Hij raadde dat ook iedereen aan om te doen en daar op te beginnen. Je kan hier meer techniek op uitvoeren dan op een trompet dus je kan je technisch ontwikkelen. Daarbij, het is warmer en voller van klank op die manier kan je meer aan je sound, voortracht werken.

Naast hiervan... voor kleinere kinderen is het beter het is wat compacter dicherbij elkaar, makkelijker vast te houden.... het heeft dus duidelijk zijn voordelen.

Rare poll eigenkijk... je kan deze 2 niet vergelijken. Want ze zijn in bijna alle gevallen voor andere doeleinden gemaakt. Trompetten horen niet in Brass Bands, en cornetten kan je niet (goed) gebruiken in een bigband...

Arban, Clarke etc... speelde ook allemaal cornet?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jul 2004 19:10 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5023
admin schreef:
Erm..... Iedere leerling van Maurice André begon op cornet te spelen. Hij raadde dat ook iedereen aan om te doen en daar op te beginnen. Je kan hier meer techniek op uitvoeren dan op een trompet dus je kan je technisch ontwikkelen.



Arban, Clarke etc... speelde ook allemaal cornet?


Hier wil ik dan wel eens een aantal gedachten spinsels over laten gaan.

Een cornet heeft minder weerstand als een trompet, dat is een feit, zou het dan niet zo zijn dat je je technisch makkelijker ontwikkeld als je dus idd op cornet begint??
Is het dan ook niet zo dat als je dan naar trompet toestapt dat je dan hoe dan ook weer met hetzelfde probleem zit, je techniek overbrengen naar de forsere weerstand van een trompet, en dus weer met ongeveer dezelfde moeilijkheden zit?? Zo ja, kun je je de mmoeite besparen op cornet te beginnen, en meteen aan de forsere weerstand van de trompet te wennen. Andersom is namelijk makkelijker te realiseren, in dit geval. Je overwint de moeilijkheden op trompet, en op de cornet gaat het dan vloeiender.

ZO werkt het voor mij althans, maar het lijkt me leuk om jullie mening daarover eens te horen.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jul 2004 20:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 feb 2002 12:41
Berichten: 306
Woonplaats: Amsterdam
Van de andere kant: een piccolo-trompet heeft nog meer weerstand. Jouw redenatie volgend zou je dus op piccolo moeten beginnen omdat trompet daarna alleen nog maar gemakkelijker wordt :?

Misschien dat het niet zo'n probleem is om die weerstand te overbruggen. Anders zou de overstap van trompet naar piccolo erg lastig zijn.

_________________
Emile


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jul 2004 22:06 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5023
Emile schreef:
Van de andere kant: een piccolo-trompet heeft nog meer weerstand. Jouw redenatie volgend zou je dus op piccolo moeten beginnen omdat trompet daarna alleen nog maar gemakkelijker wordt :?

Misschien dat het niet zo'n probleem is om die weerstand te overbruggen. Anders zou de overstap van trompet naar piccolo erg lastig zijn.


Die overstap is voor sommige mensen idd vrij lastig.

Zoals je weet is het verschil tussen trompet en cornet redelijk groot, tussen trompet en piccolo is het zeer groot. Dus ik denk niet echt te vergelijken, en nogmaals, de redenatie werkt voor mij, het is niet gezegd dat het voor jou werkt.

Overigens heb ik het voor de gein geprobeert: begonnen met opwarmen op de piccolo, alle oefeningen zoals ik gewend ben afwerken, ff lekker wat spelen, en toen over naar trompet: en wat schertst mijn verbazing: het werkt hier ook al dat idd op trompet spelen erna iets makkelijker gaat. :lol:

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jul 2004 17:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 feb 2004 14:48
Berichten: 865
Woonplaats: belgie, hooglede (nabij brugge)
Citaat:
Ik denk dat een brassband van hetzelfde nivo als een big band toch dynamisch minder te melden heeft als het om de trompetten en cornetten in kwestie gaat. Een cornet klinkt nou eenmaal niet mooi rond meer als je er fortissisimo (3 x forte) op speelt. Daar is ie ook niet voor gebouwd.



ik heb een paar jaar in een brassband gespeeld.
geloof mij: het kan er best hard gaan ze!! 8)
ik denk dat een goede cornettist gerust even hard kan als een goeie trompettist.
niet dat dat nu belangrijk is natuurlijk.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jul 2004 17:58 
Offline

Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08
Berichten: 1845
Woonplaats: Groningen
Ja maar bij een cornet wordt de klank eerder lelijk als het echt hard gaat...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jul 2004 00:31 
Offline

Geregistreerd: 22 maart 2002 11:30
Berichten: 46
veldkampbrass schreef:
Ik denk dat een brassband van hetzelfde nivo als een big band toch dynamisch minder te melden heeft als het om de trompetten en cornetten in kwestie gaat. Een cornet klinkt nou eenmaal niet mooi rond meer als je er fortissisimo (3 x forte) op speelt. Daar is ie ook niet voor gebouwd.

Een trompet en cornet klinken even mooi in maar hun eigen context. Daarnaast heb je ook nog verschillende trompetten en cornetten die ook weer hun funktie hebben.


En hoe zit het dan met de oren van de heren/dames trombonisten en saxen in een bigband????? zijn die er ook voor gebouwd :lol: :lol:
Alle gekheid op een dirigeerstokje, laten we stellen dat een trompet harder kan dan een cornet maar het blijft op deze manier wel een beetje appels met peren vergelijken. Gelukkig lust ik ze allebei en als we er nog een banaan aan toevoegen die als bugel fungeert dan eet ik die ook nog wel op 8O


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.