trompet.nl > forum > Toon onderwerp - compressie bij hoge noten?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 16:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: compressie bij hoge noten?
BerichtGeplaatst: 11 jan 2019 08:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
Ruli schreef:
Brownie schreef:
...Dus het trainen van je ademkracht en het open houden (groter maken) van je lipopening is gevraagd. Nogmaals; pranayama!
Ik zal later tzt. een onderwerp starten met uitleg en oefeningen over ademsnelheid...


Ik ben wel benieuwd naar jouw verhaal over pranayama tbv trompetspelen.


...en toen bleef het stil...

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: compressie bij hoge noten?
BerichtGeplaatst: 13 jan 2019 13:25 
Offline

Geregistreerd: 10 apr 2016 11:39
Berichten: 33
GEDULD IS EEN SCHOONE ZAAK MENEER....
je bent nieuwsgierig en wilt meer weten.... een schoone zaak...!

Over Pranayama.
Er zijn bij spelers vaak vele vraagtekens bij ademhaling en trompetspel. Om daar helderheid in te krijgen zou je in de materie kunnen duiken; dat heb ik gedaan. Bij mijn weten is er geen ademtraining meer compleet dan Pranayama te bestuderen; de yoga manier/techniek van ademen. Een bij velen wellicht nog een onbekend woord.
Ik ben geen yoga expert maar heb wel lessen genomen -ik ga/moet het weer oppakken-, boeken gelezen (Lysebeth) en Youtube filmpjes bestudeerd. Het leert je de buikademhaling, flankademhaling, borstademhaling en de combinatie van deze drie; de totale ademhaling. Ook ademkracht en snelheid. Train deze eerst onafhankelijk van elkaar.
Het grote probleem is het implementeren van deze onderdelen in je spel en lespraktijk. De methodiek! Daarover later meer.

In het kort een oefening die mijzelf zeer geholpen heeft; lig ontspannen op de grond met een hand onder je navel en een hand erboven. Adem in en uit maar... je mag je op- en neergaande buikbeweging alleen ónder je navel voelen. De hand boven je navel blijft onbeweeglijk stil. Het vraagt enkele dagen om dit te gaan voelen maar het is een begin in het aanleren van je buik- en later totale ademhaling. Het zg. Harapunt te voelen, daar waar je inademing en uitademing begint. Het aanleren van flank en borstademhaling en vervolgens complete ademhaling komt daarna. Je kunt het uit boeken en Youtube halen. Beter nog; nodig een ademtherapeut uit.
Ook in-en uitademingskracht worden met deze technieken getrained. Het voelen en oefenen van Pranayama zal grote invloed hebben op een efficienter gebruik van je ademapparaat.

Als we inmiddels weten dat gezond trompetspelen uit een efficiente ademhaling komt dan lijkt het me de logische weg naar een succesvoller spel. Vraag de spelers die het hogere register beheersen of ze aan hun lip denken; geen van allen!! Ze zitten in hun lucht/sound. Want goede sound is goede lucht.

Een heldere makkelijke manier in- en uitademing uit te leggen is deze volgorde aan te houden.
De inademing;
1.buikademhaling
2 flankademhalung
3 borstademhaling
Dit dient na enige oefening in één beweging te gebeuren; de zg complete ademhaling.
De uitademing:
1.buikademhaling
2 flankademhalung
3 borstademhaling
Zoals je ziet, beiden in dezelfde volgorde!
De uitademing in de praktijk: 1.je (onder)buik trekt aktief naar je ruggengraat en je 2.flanken blijven breed. 3.Je borst altijd breed en vol.
Het is niet altijd nodig de complete ademhaling altijd in te zetten maar enige beheersing van de verschillende ademtypen is altijd handig. Hoe beter je dit beheerst hoe meer je ‘blazen’ intuitief aktief wordt en dus vanzelf gaat!!

Het thema ademsteun klinkt voor mij als een passief geduw in je onderbuik en flanken. Vaak gebruikt bij zangers. Zangers hebben echter geen uitblaas-weerstand zoals de trompet.
Ademsteun is nl. de ademaktie die je nodig hebt om je muziekfrase te spelen. Er is een relatie tussen je spel en je adem. Het is een aktieve relatie. Maw. je lucht moet bij het trompetspel een actieve uitblaaskracht en vooral richting krijgen om je lippen aan te sturen en de ontstane weerstand te overwinnen. Het is een constante luchaanvoer! (Blaas de cup van je je mondstuk constant vol, is een goede reminder!) Doel is zo weinig mogelijk weerstand op te bouwen in je lichaam door een gezonde balans van de onderdelen adem, mondholte, tong, liptrilling. Hoe beter/ontspannener /flexibeler/beweeglijker je adem hoe optimaler je speelgemak zal worden.

Natuurlijk is de weg erheen een van... lange adem maar ook van een simpele logica. Als je de mechaniek vh trompetspel doorziet is resultaat zoveel dichterbij.
Het gebruik van ademtools/apparaten kan ik ook zeer aanbevelen. Ik zie ze gelukkig steeds vaker bij de brass speciaalzaken liggen.

Maynard heeft pranayama in India geleerd -kijk naar hem, luister en zie dat zijn kracht uit adem komt. Wij hebben het van Shew geleerd. Hij heeft de ‘wedge ademhaling’ in de trompetwereld gezet. Wat is die Shewademhaling?; een Pranayama oefening....Het boek ‘Science of breath’ /Pranayama beveeld hij zeer aan. Ik heb het natuurlijk! In de kast staan; niet doorheen te komen, haha.
Kijk naar Doc Severinsen als het zijn trompet omhoog brengt om een volledige ademhaling toe te passen. Kijk, kijk...en zie het gebeuren. Maurice André is voor mij het ultieme voorbeeld van een constante gebalanceerde ademsound.
Zie ze ademen nee... hoor ze ademen en vooral... uitademen.... muziek maken.

Conclusie; Pranayama; de Yoga-ademhaling is een belangrijk middel om gezonder in je trompetadem te kunnen zitten en fijner muziek te kunnen maken. Ook voor beginners met oefeningen die je de ademhaling bewust laten voelen.

Doe er je voordeel mee;
DAN WORDT TROMPETSPEN NOG WEL EENS EEN MAKKIE!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: compressie bij hoge noten?
BerichtGeplaatst: 14 jan 2019 14:48 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Ik heb vroeger ook een tijdje met die Shew ademhaling gespeeld maar ben er mee gestopt omdat het me een te gecentreerd geluid opleverde. Ik heb liever een wat breder uitstralend geluid. Een kwestie van smaak.

Ik gebruik over het algemeen de borstademhaling als ik lead speel. Dat is ook super makkelijk aan te leren.

Vroeger was ik ook heel erg met de ademhaling bezig, maar ben tot de conclusie gekomen dat dat niet het belangrijkste onderdeel van trompet spelen is. De verbeelding van de muziek die je gaat spelen in je hoofd is het allerbelangrijkste, ademhaling, lippen en al die andere fysieke zaken zijn een gevolg daarvan.

Als je niet weet hoe je een frase moet klinken, werkt je hele ademhalingsapparaat en embouchure ook niet goed. Zoals Arnold Jacobs al zei: Song & Wind waarvan het grootste gedeelte Song.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.