trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Raw brass onderhouden
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 17:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Raw brass onderhouden
BerichtGeplaatst: 21 aug 2018 10:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2003 15:58
Berichten: 563
Ik heb ook een raw brass trompet, en ook een potje renaissance wax.
Mijn trompet was verzilverd, maar ik hou niet van zilveren trompetten, wel van die rauwe koperkleur.
Toen ik de trompet had laten ontzilveren was hij ontzettend mooi. Beetje satijnig geelkoper. Zo wilde ik hem graag houden. Renaissance wax was volgens velen de way to go. Uiteindelijk heb ik er drie lagen opgesmeerd, beetje uitgewreven, maar niet echt gepolished o.i.d. De trompet verkleurde helaas toch vrij snel, overigens niet lelijk, maar het fijne is, dat ik geen groene vingers krijg. Dat zal dan het effect van de wax zijn.
Kortom, mijn ervaring: hij verkleurt wel mettertijd, maar groene vingers heb ik niet (en dus ook geen valve guard nodig. In mijn beleving nemen die toch iets van de vrije trilling van de trompet weg, maar ik geloof dat dat weer een hele nieuwe thread kan opleveren...).

_________________
http://www.bertlochs.com
http://www.braskiri.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Raw brass onderhouden
BerichtGeplaatst: 21 aug 2018 16:52 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Tja, raw brass is raw brass. Als je niet wilt dat het verkleurt moet je het blank laten lakken. Mijn indruk is dat de R wax het verkleuren vertraagt, hoeveel weet ik niet want ik ben nooit op het idee gekomen om meerdere lagen over elkaar aan te brengen. Voor mij heeft de wax dezelfde functie als bij Bert: bescherming tegen het vasthouden van koper. Gewoon opbrengen, uitwrijven en laten drogen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Raw brass onderhouden
BerichtGeplaatst: 22 aug 2018 18:42 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
koen gijsels schreef:
Ik veronderstel dat jullie dit gewoon aanbrengen met een droge doek? Moet er nadien nog iets mee gebeuren? Opblinken?


Wat ik doe - en ik ben er zeer tevreden over - is dat ik een laag aanbreng met een klein doekje waar ik een propje van maak ter grote van mijn duim en dat uitwrijf.

Vervolgens laat ik het een half uur drogen waarna ik het met een zachte poetsdoek oppoets tot hij glimt (wat redelijk snel gaat). Je moet niet te hard drukken. Hij gaat dan echt glimmen. Vervolgens herhaal ik dat proces nog twee keer om de paar dagen. Dat doe ik voor de zekerheid omdat ik niet wil dat de volgende laag de vorige oplost. (Ik weet niet of dat ook zou gebeuren direct erna.

Ik heb ooit eens een geborstelde raw brass vier lagen Renaissance wax gegeven. Hij zag er schitterend uit. Als een mooi generfd stuk houdt dat vier dikke lagen vernis heft gehad waardoor je diepte krijgt.

De valveguard gebruik ik omdat ik geen zin heb om vaak te waxen en ik was bang dat de wax te snel zou slijten. Achteraf den ik dat het zo'n vaart niet zal lopen.

Overigens vind ik een valve guard wel prettig om vast te houden.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Raw brass onderhouden
BerichtGeplaatst: 22 aug 2018 19:26 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Opeens herinner ik me dat ik dit een keer bij mijn favorieten had opgeslagen. Of het goed spul is weet ik niet, misschien is er iets te vinden op google:

http://www.heyday-s.com/HEYDAY-S-tarnis ... -lnen.html

en ik had het hier gevonden:

https://www.blasmusik-shop.de/HEYDAYS-t ... Newsletter


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.