Edje40 schreef:
De dirigent van ons orkest vertelde mij dat ik last heb van buiknoten. Hoe kom ik daarvan af? Zelf hoor ik het namelijk niet. Ik heb afgelopen maandag tijdens de repetitie constant spanning gehouden op de buik, maar dat is enorm vermoeiend. Ik hield spanning net alsof ik in de sportschool ben en iemand met bokshandschoenen in mijn buik mag slaan. Is dat de manier? Graag advies.,
Nee dat is niet de bedoeling. Het is de bedoeling dat je met je buikspieren de luchtstroom bepaald/controleert, niet dat je je buikspieren vastzet.
Je grootste probleem lijkt mij echter dat je het zelf niet hoort.... Weet je wat een buiknoot is?
Als je hiertegen wil oefenen kan je lange frasen spelen (alleen maar lange noten zijn erg saai en geven een wat stugge embouchure). Let vooral op dat de luchtstroom constant doorgaat.
Luister veel naar andere blazers waarvan je weet dat ze het goed doen. Luister wat er anders is bij hen en bij jou. Neem jezelf eens op: kan zeer confronterend zijn, maar ook verhelderend....
De hamvraag:
Heb je les? Vraag het je leraar, die is de aangewezen persoon om je hierbij te helpen. Via een forum blijft het een beetje gepier op afstand....
Succes