trompet.nl
https://www.trompet.nl/forum/

Sizzle
https://www.trompet.nl/forum/viewtopic.php?f=1&t=13246
Pagina 2 van 3

Auteur:  Theo van Kampen [ 30 maart 2020 16:37 ]
Berichttitel:  Re: Sizzle

Wat in ieder geval helpt is een trompet met een 37 of 43-achtige beker en een ondiep mondstuk, hoeft niet per see een lead mondstuk te zijn maar iets vlakker dan bijvoorbeeld een Bach 3C

Ik heb net even meegetoeterd met je eerste link (The Good The Bad and The Ugly) met een Getzen Eterna 900 samen met een Warburton 5M mondstuk.

Kwam ik een heel eind :D

Auteur:  luc [ 30 maart 2020 16:59 ]
Berichttitel:  Re: Sizzle

Heb getracht enkele veranderlijken te schrappen :
- zelfde muzikant
- zelfde opnametechnieken
- zelfde mondstuk
- verschillende trompetten

Luis Aquino playing a Yamaha 6310Z and a Fides 8000ML SBBG
https://www.youtube.com/watch?v=fMmqadTGHWg

Hoor je het verschil ? Wellicht verkies je Fides boven Yamaha ?
Yamaha mist soms "kern" in de toon ook de "sizzle" is anders.

Auteur:  luc [ 30 maart 2020 19:41 ]
Berichttitel:  Re: Sizzle

Het is zeker niet voorbehouden aan enkel mannelijke trompetspelers :

Georgina Jackson, zang en trompet (met sizzle... en "dizzy-cheeks"), Yamaha-artieste :

https://www.youtube.com/watch?v=fkT_UZxi1-4

Auteur:  sjaakrobijn [ 31 maart 2020 10:22 ]
Berichttitel:  Re: Sizzle

Dank voor de antwoorden al zover :) ja qua equipement: speel ik meestal op de Carol Brass, die heeft wel een grote beker van 127mm. Mondstuk is meestal DW 4X, die is wel ondiep, eea werkt dan misschien niet volledig mee... Deze week heb ik trouwens nog een Kelly Screamer erbij, moet zeggen dat dit wel effect heeft (had hier niet echt iets van verwacht omdat dit een kunststof mondstuk is), klank wordt wel iets minder, maar speelt wel gemakkelijker nog dan de DW en geeft veel power door.

In onderstaande link wordt op dit instrument gespeeld, maar is hier natuurlijk wel hard en hoog. https://www.youtube.com/watch?v=qibqdWxdcUA is wel een goede weergave hoe dit ook bij mij qua sound klinkt, in de laagte vet in de hoogte wel wat sizzle :D

In het filmpje van Luis Aquino hoor ik meer een verschil dat de Fides veel dunner (ieler) klinkt . De dame Georgina Jackson klinkt ook wel goed, maar ja inderdaad die kaken hè.

Auteur:  luc [ 31 maart 2020 12:01 ]
Berichttitel:  Re: Sizzle

Wellicht zit iedereen nu hierop te wachten : hoe krijg je sizzle in je trompet, een rijkheid aan boventonen die het karakteristieke karakter ervan vormen ?

In voorgaande werd reeds aangehaald dat instrumenten met meer conische buisvorm (vb. flugelhorn) minder rijk zijn aan boventonen.

Een trompet is in wezen een cilindrische buis voorzien van een mondstuk en een klankbeker. De buislengte is bepalend voor de grondtoon en de mogelijke harmonischen (veelvouden van de frekwentie van de grondtoon). Om te komen tot een muzikaal bruikbare harmonische reeks boventonen moet het "mouthpiece effect" en het "bell effect" worden genoemd.

Ga naar de pagina Trumpet Resonance Curve hieronder :
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... umpet.html

Gezien ze rechtstreeks raken aan de boventonen zijn mondstuk en klankbeker dus wellicht de beste plekken om de boventonen te gaan beinvloeden.
Wanneer we de bouw van een trompet verder gaan bezien :
- mondstuk (cupshape, cupdiameter, cupdiepte, throat, backbore etc...)
- mondstukbuis (leadpipe)
- cilindrische buis (waarin dan een ventielblok moet komen om eigenlijk 7 fysische buizen te combineren tot 1 enkele om chromatiek mogelijk te maken)
- bell tail : conische overgang naar eigenlijke klankbeker
- bell flare: de eigenlijke klankbeker die zorgt voor de klankverspreiding (sound radiation)
- algemeen gebruikte materialen en afmetingen (wanddikte...)
- bewerking en algemene afwerking van het geheel : plating, lak

Ieder van genoemde delen zal in meerdere/mindere mate bijdragen tot de rijkheid aan boventonen van een trompet.

Monette gebruikt een nieuw bell-design :
https://www.monette.net/single-post/201 ... n-10-Years

En wat te denken over de Inderbinen Bigbell, doorsnee maar liefst 199 mm ipv doorgaans zo'n 120 mm:
https://www.inderbinen.com/de/bigbell

Wat mondstukken betreft : de verschillen zijn soms klein en... geen 5 spelers intoneren hetzelfde op eenzelfde mondstuk (The Proper Selection of Cup Mouthpieces, Conn's Blue Booklet)
https://cderksen.home.xs4all.nl/images/ ... ooklet.pdf

Sommige websites geven, met kennis van zaken, wat wetenschappelijke info :
https://smithwatkins.com/library/science.html
https://smithwatkins.com/library/technical-papers.html

De wetenschappers blijven de eigenschappen van muziekinstrumenten navorsen. Nieuwe technische mogelijkheden helpen hierbij.

Het blijft voor iedere koperblazer dus een uitdaging om een instrument te vinden waarvan de klank overeenkomt met deze in gedachten en aangenaam is om naar te luisteren of zijn instrument zo te bespelen dat deze klank werkelijkheid wordt : "A very beautiful sound with "golden dust", good range, and a clear, bright high register" (uit The Memoirs of Timofei Dokshizer, p.93)

Wie nog verder wil kan ook eens zien naar het begrip "Resonant Intonation".

Auteur:  luc [ 31 maart 2020 12:33 ]
Berichttitel:  Re: Sizzle

Toemaatje voor je Sjaakrobijn :

Nelson Gomez - Carolbrass 5002 met wisselbare leadpiipes

https://www.youtube.com/watch?v=rDw-lY1_1lk

http://www.carolbrass.com/product_post.php?i=288

Auteur:  sjaakrobijn [ 01 apr 2020 12:04 ]
Berichttitel:  Re: Sizzle

Dankjewel Luc

Auteur:  Brownie [ 01 apr 2020 16:15 ]
Berichttitel:  Re: Sizzle

Ik denk dat sizzle een combinatie van factoren is;
Een resonant vibrant tone. Dwz: een optimaal vibrerende lip die vrij is van spanning en daardoor optimaal kan resoneren. Dit in combinatie met een gelijkmatige actieve luchtstroom, goede intonatie en projectie (en soms net genoeg vibrato) maakt dat er als vanzelf een soort compressie/randje zg. Sizzle op je toon komt. Als je dit met de juiste energie inzet kan het een heel charmant persoonlijk geluid geven. Het wordt voornamelijk in de (bigband) jazz gebruikt maar ook klassieke blazers kunnen -vooral in een bepaalde symfonische setting- een mooi randje hebben, meestal noemt men het dan cuivré. Een goed gekozen mondstuk kan je daar bij helpen. Het is vaak een soort ultiem doel voor leadspelers in Bigbands.
(In my honest opinion) wordt er te vaak voor té ondiepe mondstukken gekozen waardoor aan bovengenoemde criteria vaak niet meer voldaan kan worden. Vaak lijden flexibiliteit (flexibility), intonatie (intonation), klank (sound) en uithoudingsvermogen (endurance) onder shallow (ondiepe) mondstukken. Sizzle wordt dan iets van een geforceerd geluid van enkele hoge tonen. Een mondstuk waarmee je sizzle wilt hebben moet namelijk wél voldoen aan al deze criteria. Maw. het bereiken van sizzle in je geluid zit vaak meer in een gezonde toegespitste techniek dan in de keuze voor een bepaald té shallow mondstuk.

Pagina 2 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/