trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Lipspanning valt weg
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 15:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Lipspanning valt weg
BerichtGeplaatst: 16 feb 2021 19:56 
Offline

Geregistreerd: 04 jan 2021 15:52
Berichten: 8
Hallo,
Ik speel nu al zo'n 8/9 jaar trompet maar kamp nu met een probleem waarbij ik na best wel korte tijd (ca. 30 minuten) helemaal niks meer gespeeld krijg en 'krampachtige gevoelens' heb in mijn lippen. Ik zal het in stukken uitleggen waardoor het hopelijk duidelijk is.

Wat voel ik?
Ik vind het gevoel omschrijven best lastig omdat ik nog nooit zoiets heb gevoeld, maar ik zal het zo duidelijk mogelijk omschrijven.
Na verloop van tijd voel ik in mijn mondhoeken de spanning sterk terugnemen. Daarna is het lastig om de kern van de noten te blijven spelen omdat ik eigenlijk niet genoeg spanning kan leveren. Het doet niet echt pijn maar het is een vermoeid gevoel.

Wat zie ik erna van terug?
Ik stop vrijwel ongeveer 5 min. na dat het bovendstaande gebeurt. Ik kan dan gewoon niks meer in de kern spelen, mijn stemming neemt ook sterk af. Als ik dan in de spiegel kijk, zie ik een best wel grote en duidelijke afdruk van mijn mondstuk boven mijn bovenlip. Ik vind dat altijd raar omdat ik zelf het gevoel heb dat ik in het midden van mijn mond speel, maar goed. Ik kan daarna ook niet meer mijn onderlip trillen. Met trillen bedoel ik in dit geval een soort van het briesen wat paarden doen.

Ik hoop dat iemand van jullie een oplossing heeft, want voor mij wordt het steeds lastiger om de motiviate te houden om het probleem te willen oplossen.
Bedankt!


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lipspanning valt weg
BerichtGeplaatst: 17 feb 2021 09:49 
Offline

Geregistreerd: 10 nov 2010 17:21
Berichten: 105
Klinkt al veel teveel drukken. Al is het lastig een oorzaak te vinden met een subjectieve beschrijving van een persoon.

Waar ik zelf last van heb gehad, is dat ik mijn klank probeerde te verbeteren door meer lucht te geven. De voornaamste oorzaak was de dirigent die zei dat dat moest.. Zelf geen trompettist, en uiteindelijk gevonden dat ik dat juist niet moest doen. Ik probeerde namelijk altijd te veel lucht door de maar kleine trompet te persen, waar door er meer druk in de mondholte ontstaat, en je meer tegen gaat duwen met je mondstuk, waardoor je weer meer lucht en dus druk gaat geven, en dus weer meer druk tegen geeft op je mondstuk etc.

Wat mij uiteindelijk hielp was de inbeelding om met ademsteun door je trompet te spelen, alsof je een ballon wilt wegblazen die net voor je beker hangt. De focus van blazen op een mondstuk naar blazen door een trompet, zorgde ook voor een fijne 'geconcentreerdere' luchtstroom. Lastig met woorden te omschijven.

Er zijn tal van die beeldende voorbeelden over wat je zou kunnen inbeelden, alleen een goede docent kan de juiste bij jou vinden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lipspanning valt weg
BerichtGeplaatst: 17 feb 2021 13:08 
Offline

Geregistreerd: 06 nov 2015 22:21
Berichten: 17
In het algemeen, vermoeidheid van de lippen is iets waar je mee leert omgaan, maar wat volgens mij nooit volledig weg gaat. Combinatie van een goeie techniek, relaxte manier van spelen, doseren en genoeg recup zijn key, tenzij je Arturo Sandoval bent :)
Neemt niet weg dat forceren soms onvermijdelijk is owv de omstandigheden (lange gigs, lastige muziek, ..)..soms een beetje forceren is niet slecht naar mijn mening omdat je dan ook beter leert om te gaan met totaal vermoeiende lippen als je toch nog door moet..

rode afdruk op de lippen zou kunnen betekenen dat je teveel druk zet wat uiteraard niet goed is, anderzijds ken ik trompettisten die uren blijven doorblazen, maar toch zo'n rode afdruk hebben. Ikzelf heb dat niet, maar wel nog soms fatigue issues, vooral na lange sessies..

Maar das dus algemeen.. Hoe komt het dat je er plots last van hebt? wil dat zeggen dat het heel de tijd goed ging en nu ineens niet meer? wat is er veranderd? en een half uur spelen, bedoel je non stop harde hoge noten blazen of gewoon een half uurtje relax, niets speciaal?

Geef eens wat meer specifieke info over wat er gebeurd is sinds je dat probleem hebt

_________________
tromp : Conn Constellation 38B, Leblanc Al Hirt, Olds Mendez, Bach Strad C239
Bugel Courtois 154
cornet Olds Ambassador


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lipspanning valt weg
BerichtGeplaatst: 17 feb 2021 14:21 
Offline

Geregistreerd: 04 jan 2021 15:52
Berichten: 8
Hallo,
bedankt voor je reactie!
Ik speel dan 30 minuten behoorlijk intensief en vooral in het hoge register. Voor de rest heb ik niet echt een idee sinds wanneer het probleem kwam. Het is ook niet dat ik in 1 keer echt een groot niveau qua stukken omhoog ben gegaan. Wel steeds iets 'lastiger' maar wel gewoon goed opgebouwd. Het is wel zo dat als ik alleen in het lage register speel (tot ongeveer e2) ik nooit last krijg van mijn lippen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lipspanning valt weg
BerichtGeplaatst: 18 feb 2021 10:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Speel je in? Doe je een warming up? De spieren die je gebruikt bij het spelen moeten een beetje opgewarmd worden en zullen heel snel overbelast raken als je ze niet van te voren opwarmt. Er zijn superveel manieren om in te spelen, zoek iets dat bij je past.

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lipspanning valt weg
BerichtGeplaatst: 18 feb 2021 10:33 
Offline

Geregistreerd: 04 jan 2021 15:52
Berichten: 8
Ik speel wel altijd in, maar ik zal eens proberen dat dan wat langer te doen met een pdf die ik net op internet heb gevonden. Bedankt!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lipspanning valt weg
BerichtGeplaatst: 19 feb 2021 10:14 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Het zal wel aan mij liggen: forceren is nooit goed. Stop dan voor dat punt.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lipspanning valt weg
BerichtGeplaatst: 19 feb 2021 20:09 
Offline

Geregistreerd: 04 jan 2021 15:52
Berichten: 8
@marnix

Ik denk dat dat inderdaad het probleem zou zijn. Heb je misschien een paar oplossingen om dat te verhelpen, want ik ben er al langer mee bezig om dat te verhelpen maar ik ga toch altijd weer steeds meer drukken.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.