trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ervaringen met Thompsons methode
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 12:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ervaringen met Thompsons methode
BerichtGeplaatst: 21 jan 2005 09:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jan 2004 09:46
Berichten: 84
Ik ben benieuwd of er onder de trompet.nl-ers zijn die de Thompson-methode (The Buzzing Book) gebruiken. :arrow: Met gebruiken bedoel ik dat je consequent en zonder overhaasting door het boek heenwerkt. Ik doe dat sinds oktober vorig jaar, nu dus ruim drie maanden. Hoewel ik in die tijd alleen nog oefening 1 t/m 9 heb kunnen doen, is het resultaat erg goed :) De g2 begint nu voor het eerst erg soepel te lopen, snelle intervallen over meer dan een octaaf beginnen lekker te lopen, de toonkwaliteit is sterk verbeterd en voor het eerst sinds jaren (nou ja, al die jaren heb ik nauwelijks gespeeld en hing de trompet aan de wilgen :? ) is de voor mij frustrerende drempel a2 met glans gebroken en komt de c3 er aan (dit komt niet alleen door Thompson, maar ook door de fundamentele aandacht van mijn docent voor adem en houding). Ik zou graag ervaringen uitwisselen met andere gebruikers van de methode.

O ja, het gaat me niet 8) om een algemene discussie over hoe je naar c3 en hoger gaat of hoe je een betere toonkwaliteit krijgt (daarover is begin dit jaar al veel zinnigs gezegd), maar dus over specifiek de Thompson-oefeningen en hoe je daar mee werkt...
Ik ken trumpetherald.com al, daarover is zijn ook al zinnige items over Thompson gepost, maar het gaat me nu dus om ervaringen van NL-ers (of BE-ers).


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jan 2005 10:56 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Leuk om te horen dat ik niet de enige ben die veel aan de "Buzzing Basics" heeft. Ik ben zo'n twee/drie jaar geleden ermee begonnen (toen nog uitgegeven door atlanta brass press met een gekopiëerde :roll: cd erbij).
Toen ik het boek voor het eerst had, ben ik er heel serieus mee aan de slag gegaan en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Ik ben toen ongeveer een jaar bezig geweest, eindigend met de laatste oefening in het boek (einde van het oude deel 2 dus). Mijn bereik was veel egaler in klank, de klank was in z'n geheel beter geworden en de trefzekerheid was verbeterd, zowel ppp als fff.
Ik heb toen een paar stappen terug gedaan van de methode en ben meer op m'n instrument gaan studeren, ipv dat vele buzzen. Nu gebruik ik oef 1 t/m 9 nog bijna dagelijks. Ik gebruik dan alleen het "buzz" gedeelte en speel andere oefeningen (overeenstemmend in bereik) ernaast. Dat zijn dan bijvoorbeeld oefeningen van Stamp, Colin of Damrow.
Ik ben er uiteindelijk een stuk stabieler van geworden (minder kicksen dus). Voordeel van dit boek is (ja, ik heb het al eens gezegd) dat je, als je het goed benaderd, je zowel lippen als adem traint.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ervaringen met Thompsons methode
BerichtGeplaatst: 22 jan 2005 12:20 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2003 15:58
Berichten: 563
jan drost schreef:

O ja, het gaat me niet 8) om een algemene discussie over hoe je naar c3 en hoger gaat of hoe je een betere toonkwaliteit krijgt (daarover is begin dit jaar al veel zinnigs gezegd), maar dus over specifiek de Thompson-oefeningen en hoe je daar mee werkt...
Ik ken trumpetherald.com al, daarover is zijn ook al zinnige items over Thompson gepost, maar het gaat me nu dus om ervaringen van NL-ers (of BE-ers).


Jan,

Wees niet bevreesd. Ik ben niet uit op een discussie over goed of slecht. Ik ken het hele boek niet, dus ik kan er geen zinnig woord over zeggen. Ik heb in het verleden heel veel gebuzzed via de Stamp methode. Ook in Vizzutti's methode wordt dit aangeraden, maar dan meer als glissandi. Dit heeft best goed gewerkt voor mij, tot op zekere hoogte. Ik heb nog steeds leerlingen die gebaat zijn bij buzzen, dus ik hou het niet tegen. Voor mezelf ben ik erachter dat er snellere wegen naar meer controle leiden (maar het is uiteraard niet te zeggen of het vele buzzen er al niet aan bijgedragen heeft).

Ik heb een vraag. Waar is dit boek te krijgen? Ik ben geinteresseerd in iedere methode. Kan ik er in ieder geval een mening over hebben en eventueel zelfs zelf van profiteren.
Kun je dit even posten of emailen aan mij?

Bert


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jan 2005 14:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jan 2004 09:46
Berichten: 84
hmmm, in elk geval lijkt me duidelijk dat James Thompson het niet van de verkoop in NL en BE moet hebben (aan de reacties te zien heeft hij van zijn oude boek er 1 verkocht aan Jeroen, van zijn vernieuwde uitgave 1 aan mij en waarschijnlijk 1 aan Bert :D). Wel jammer, want in feite gaat zijn boek niet over beter buzzen, maar over beter trompetspelen :roll:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 feb 2005 11:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003 15:57
Berichten: 297
Woonplaats: Den Haag
Ik heb het boek laatst geleend van een collega, niet heel veel uit gestudeerd. Maar des te meer eruit gelezen:
het voorwoord staat bordevol goeie ideen over embouchure en vorming van embouchure. Draagt ook veel bij aan bewustwording van wat je aan het studeren bent.
Hoewel het echte studeren van BB er bij mij dus nog van moet komen.... :oops:

_________________
Break the barriers of the trumpet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ervaringen met Thompsons methode
BerichtGeplaatst: 18 jul 2013 23:20 
Offline

Geregistreerd: 15 apr 2013 13:56
Berichten: 13
dit is wel een oude thread, maar ik wilde ook zeggen dat ik net twee weken in het boek ben begonnen.

tot nu toe heb ik het idee dat m'n klank en uithoudingsvermogen er alleen maar minder van wordt, maar dat kan komen door de aanslag die er misschien op mijn spieren wordt gedaan.

het is zomer, dus geen docent die me in de gaten houd, ik hoop maar dat ik niets fout doe.

ik hou jullie op de hoogte, en ben ook benieuwd naar anderen die in 2013 bezig zijn met thompson :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ervaringen met Thompsons methode
BerichtGeplaatst: 18 jul 2013 23:25 
Offline

Geregistreerd: 15 apr 2013 13:56
Berichten: 13
ik speel oefening 2 vaak met stemapparaatje, omdat er bij de aanwijzingen staat dat je toon niet hoger mag worden bij het decrescendo.

alleen nu merk ik dat ik vaak bij de eerste noten (in piano) naar beneden of boven moet bijsturen met m'n embouchure. is dat schadelijk voor het 'in de kern' spelen?

vroeg het me ineens af :? 8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ervaringen met Thompsons methode
BerichtGeplaatst: 19 jul 2013 08:28 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Je docent heeft je aan deze methode geholpen, neem ik aan.
Als je merkt dat je vastloopt met bepaalde oefeningen, zeker nu de vakantie er is en je geen docent voor handen hebt, zou ik die oefeningen even stop zetten.

Je maakt er geen vorderingen mee, sterker nog: je gaat achteruit. En dat is nooit de bedoeling.

Je kunt twee dingen doen.
1) oefeningen stop zetten, en na de vakantie een nieuwe start maken, met de begeleiding van je docent.
2) je docent bellen, of mailen en om raad vragen.

Zelf docent zijnde, zou ik liever hebben dat een leerling me in de vakantie om raad vroeg, dan dat ik na de vakantie problemen moet oplossen....

Want afgaande op wat ik lees, hebben deze oefeningen op dit moment voor jou niet het gewenste resultaat.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.