trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe krijg je op lange noten in een solo zo een trileffect?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 11:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2002 13:51 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18
Berichten: 391
Woonplaats: Belgium
Ik heb moeite om bewust op lange noten in een solo een natuurlijke trileffect te krijgen wat alles veel mooier zou maken, ik kan het niet perfect beschrijven maar jullie weten ongetwijfeld wat ik bedoel. Kan je daarop oefenen of moet je met je hand 'shaken' in het begin zoals de amateurs meer doen maar dat nogal dikkenekachtig overkomt?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2002 15:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 dec 2001 21:33
Berichten: 253
Woonplaats: Amsterdam
bedoel je soms vibrato, gewoon met je tong een klein beetje op en neer, ik denk met de achterkant.

_________________
just play every day!!!!!
:)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2002 15:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 dec 2001 21:33
Berichten: 253
Woonplaats: Amsterdam
ik zou dan eerst een toon "strak" (dus zonder vibrato) spelen en aan het eind van de noot een beetje vibrato, want te veel is gewoon lelijk, maar het kan het inderdaad mooi maken.

_________________
just play every day!!!!!
:)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2002 20:44 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 07:46
Berichten: 764
Woonplaats: Utrecht
Er zijn veel manieren mogelijk om vibrato te maken...de kunst is alleen om het een mooi natuurlijk karakter te geven.<br>Het kan met de tong, maar ook met de mond zelf...ik heb het een Engelsman zien doen en die bewoog erg heftig met de kin.<br>Met de vingers over de ventielen ( lijkt op shaken ) kan ook...er zijn best veel beroeps die dat ook een klein beetje doen. Ik denk dat het belangrijk is om er een goede controle over te krijgen, het heeft ook met lucht te maken. Misschien dat Jeroen Jongeling nog tips heeft?

_________________
...koffie met iets lekkers .NL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2002 21:17 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Jeroen heeft niet echt tips. <br>Ik kan je zeggen dat sommige trompettisten het juist moeilijk vinden om een lange "strakke" toon te spelen, omdat het vibrato automatisch komt. <br>Muzikaal spel genereert vaak vanzelf een vibrato. De "trucjes" met de hand, kin, lippen en tong zijn allemaal goeie hulpmiddeltjes om je toon te laten vibreren, als die dat niet vanzelf gaat doen.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2002 22:45 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18
Berichten: 391
Woonplaats: Belgium
Heel hartelijk bedankt, ik leg me er eens op toe. Ik wil een vibrato op het einde bij lange noten in een solo ofzo, het mag inderdaad niet overdreven zijn. Nu heb ik dat wel natuurlijk maar hij is heel miniem. Dit kan echt een solo schitterend maken... Allez, kkruip in mijn bed want woensdag partieel examen voor trompet. Ik speel 'Olympus' uit het boek concert studies voor Philip Smith van Dehaske, niet echt heel moeilijk op zicht maar om het mooi te spelen toch wel hoor, je moet het zelf maar doen... Zijn er die me gelijk geven die het boek ook hebben?<br>Dan speel ik noch 'Fairy Tale' van Dirk Caluwaerts... Nogal tamelijk hoog soms met in de finale een contre do van een aantal tellen, eens benieuwd of hij er woensdag uitkomt. Hij komt er nu alle dagen zonder problemen uit maar onder zenuwen hé, je weet nooit...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jan 2002 09:21 
Offline

Geregistreerd: 23 dec 2001 12:15
Berichten: 24
Citaat:
Quote: kennyvh ( 22:45 op 28 jan. 2002 )<br>Dan speel ik noch 'Fairy Tale' van Dirk Caluwaerts... Nogal tamelijk hoog soms met in de finale een contre do van een aantal tellen, ...
<p>"contre do" ...wat is dat?

_________________
http://www.brassinfo.nl De site voor brassband liefhebbers!
http://forum.brassinfo.nl Voor alle brassband discussies


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jan 2002 11:02 
Offline

Geregistreerd: 09 okt 2001 13:08
Berichten: 1053
Woonplaats: Stein
contre do = C3 (toch?)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.