trompet.nl > forum > Toon onderwerp - "Wennen" aan een bugel als je trompettist bent
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 08:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: "Wennen" aan een bugel als je trompettist bent
BerichtGeplaatst: 15 mei 2002 13:18 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 feb 2002 17:19
Berichten: 30
Woonplaats: Linne
Ik ben sinds gisteren de gelukkige eigenaar van een Van Laar bugel; wat een juweeltje zeg!
Omdart ik nog maar zelden bugel heb gespeeld (altijd op gehuurde instrumenten welke je een repetitie van te voren krijgt als het ware) vraag ik me nu af hoe het beste te "wennen" en hoe het beste een "echte" bugel-sound te krijgen.
Een "grootmeester" heeft me ooit gezegd dat pedaal-tonen spelen op de bugel zeer bevordelijk is voor je embouchure op een bugel, omdat deze tonen zo "lekker" liggen t.o.v. een trompet. Kan dit kloppen ?
En wat is nog meer aan te raden ? (buiten lange noten spelen dan)
Ik blijf dus gewoon trompet spelen, maar zal zeer regelmatig bugel-partijen moeten invullen.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2002 09:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 jan 2002 19:54
Berichten: 1038
Woonplaats: Groningen
Ik heb dat eigenlijk ook wel een beetje. Ik kan lang niet zo'n 'geile' toon (je begrijpt vast wel wat ik bedoel) uit m'n bugel krijgen als sommige bugelisten die ik ken. Op zich ook niet verwonderlijk want daarvoor speel ik te weinig bugel. Ik denk dan ook dat het een kwestie is van veel spelen, met veel lucht en verder veel toonvorming (lange noten etc.) doen. Dit werkt bij mijzelf vrij goed, maar ik ben eigenlijk toch een echte trompettist, een neem niet genoeg tijd om mooi bugel te spelen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2002 09:41 
Offline

Geregistreerd: 06 maart 2002 14:49
Berichten: 185
Woonplaats: hierzo
Ik ben zelf begonnen als bugelist...maar na de ( definitieve) overstap naar trompet, speel ik nog maar zelden....( af en toe musical en heel soms een vereniging )
De bugelsound van vroeger is nagenoeg weg....het gevoel is er ook niet meer; ik zit me constant te ergeren aan mijn eigen comfort en geluid....
Ik denk dat af en toe bijhouden met tips van medeforumgebruikers de beste oplossing is.

Overigens, ikzelf geef het op....laat mij maar lekker "trompetteren"


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2002 09:55 
Offline
Administrator

Geregistreerd: 03 mei 2002 21:42
Berichten: 155
Woonplaats: Rotterdam
Hoe erg het merk ook is, voor bugel moet je maar eens een Denis Wick mondstuk proberen (2FL ofzo, diep trechter mondstuk), dit geeft je denk ik de 'bugel' sound waar je het over hebt. Zelf speel ik normaal ook gewoon op bach mondstukken, maar op bugel blijf ik toch altijd bij Wick. En inderdaad kan je op een bugel goed een bass trombone na bootsen . :o


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 mei 2002 09:59 
Offline

Geregistreerd: 01 mei 2002 08:15
Berichten: 5
Cyril,

gluif dae "grootmeister" mer. Ich dink det dae der waal verstandj van haet!!! 8O
Veul oefenen en veural veul loestere noa gooi bugeliste(s).

Succes der mit.


Laatst bijgewerkt door Mart op 06 jun 2002 13:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 mei 2002 16:37 
Offline

Geregistreerd: 09 jan 2002 22:14
Berichten: 105
Asse den toch plat wils kalle geef den op zien minst de vertaling doavan in het nederlands derbie det de rest van de forum bezeukers het auch snaptj.

vertaling:

Als je dan toch dialect wil praten moet je de vertaling in het nederlands er ook bijzetten zodat de rest van de forumbezoeker het ook snapt.

:D :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2002 07:29 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
L J schreef:
......maar ik ben eigenlijk toch een echte trompettist, een neem niet genoeg tijd om mooi bugel te spelen.

Ik denk dat hier driekwart van het verschil tussen bugel en trompet wordt verwoord: Het grootste verschil zit in het karakter van het instrument, wat natuurlijk toch ook (een beetje) overeen moet komen met dat van de blazer. Zie ook de reactie van Pygmy:
....het gevoel is er ook niet meer; ik zit me constant te ergeren aan mijn eigen comfort en geluid....
De laatste kwart verschil zal het materiaal zijn. (het doet er natuurlijk altijd wel wat toe waar je op blaast, maar als je een (zelf uitgekozen!) van Laar bugel hebt, kan ik me niet voorstellen dat die je in de weg zit).


Laatst bijgewerkt door Rik Baars op 06 aug 2002 10:41, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: wennen aan je bugel
BerichtGeplaatst: 04 aug 2002 12:23 
Offline

Geregistreerd: 04 aug 2002 11:59
Berichten: 1
Woonplaats: vught
wil je bugelsound produceren wissel dan zo min mogenlijk van mondstuk,de vorm van
je lippen moeten wennen aan het mondstuk en instrument,in het begin kom je lucht te kort,lijkt net of je op een tuba speelt,gaat vanzelf over,als je er voldoende op speelt.
probeer ook eens ontspannen een oktaaf lager te spelen als dat je gewend bent op
een trompet,maar niet te lang (lippen trillen enorm).luister zelf naar je eigen geluid.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 89 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.