trompet.nl > forum > Toon onderwerp - frustratie slaat toe.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 21:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jun 2002 15:16 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Wat bij mij hielp: trompet en hoofd stilhouden als je van onder naar boven door de registers gaat, en de belasting goed verdelen over onder-en bovenlip. Een spiegel is erg handig om naar de stand van je mondstuk op je lippen te kijken (bij hoge én lage noten) en een grote spiegel is handig voor controle van je eigen houding. Als je les krijgt dan kan die je vertellen waar je dan op letten moet.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jun 2002 09:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 mei 2002 23:10
Berichten: 148
Woonplaats: Eindhoven
tip: kijk eens of je ergens de trompetmethode van Don Jacoby kunt vinden. Hij geeft enkele zeer behulpzame tips, ook ten aanzien van de mindsetting tijdens spelen in alle registers.

Ik ken je probleem ook en deze methode helpt me vooruit. Rik Baars heeft wat betreft houding een punt te pakken: ontspanning is van groot belang!

Succes!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jun 2002 16:26 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2002 09:14
Berichten: 113
Woonplaats: Amsterdam
Zonder leraar aan een methode beginnen is naar mijn menig niet zo'n heel goed idee. Je kunt jezelf erg veel verkeerd aanleren. Vervolgens wordt je nog gefrustreerder en moet je alles weer afleren als je alsnog bij een leraar terecht komt. Gebruik de methode van je leraar, hij weet ook hoe je de methode moet gebruiken.

Ontspannen is heel erg belangrijk, de enige manier om controle over je ademhaling te krijgen.

Succes en veel plezier vooral. Laat je niet frustreren als het niet direct lukt, je kunt beter eens een dag studeren overslaan als het niet wil. Zonder motivatie of met een rotbui studeren werkt alleen maar averechts. Ik merk wel eens dat ik na een week niet spelen door vakantie of zo, na die week lekkerder speel dan daarvoor. Rust houden is dus ook een goede methode. Rust tussen het spelen door natuurlijk, niet alleen maar rusten.... :wink:

_________________
Make music not war.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jun 2002 16:36 
Offline

Geregistreerd: 18 mei 2002 15:27
Berichten: 35
Woonplaats: westwoud
ik merk dat het sleutelwoord "ontspanning" is. Ik denk dat ik dat eerst maar eens aan ga pakken..... Ik heb gemerkt dat ik in het hogere register mijn keel dichtknijp en dat de luchttoevoer dus stopt. Maar affijn, weer wel een stappie verder. Thnx allemaal.
( Is er eigenlijk nooit iemand aan het chatten?)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jun 2002 19:46 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Zoek in iedere ademhaling die je doet ontspanning. Als je met een gespannen lijf inademt, heb je minder rendement van je uitblazen, doordat je spieren niet optimaal kunnen functioneren.
Speel gewoon eens toonladders van 1 octaaf vanaf de midden fis tot en met de c (naar boven toe en daarna twee octaven naar beneden) en let dan vooral op de ademhaling voordat je gaat spelen. Bij een goede ademhaling klinkt je eerste noot al meteen een stuk beter dan normaal. Je merkt dan waarschijnlijk ook dat de rest van de toonladder veel makkelijker komt en veel beter klinkt. Je hebt ineens "kracht" over.
Die ademhaling moet dus super relaxt zijn voor het grootste rendement. Als het goed is voel je zelfs dat de ruimte onderin bij je rug wordt benut.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jun 2002 22:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2002 22:06
Berichten: 344
Woonplaats: Zutphen
ik vond dit ook een interessante pagina over het onderwerp
www.Bbtrumpet.com/lessons.html


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jun 2002 16:01 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2002 09:14
Berichten: 113
Woonplaats: Amsterdam
Een goede manier om te ontspannen is: inademen en daarna meteen spelen in de uitademing, dus NIET je adem vasthouden. Alsof je een kaars uitblaast.

_________________
Make music not war.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jun 2002 17:09 
Offline

Geregistreerd: 18 mei 2002 15:27
Berichten: 35
Woonplaats: westwoud
dank je rproost, een hele interessante site. Jammer dat mijn engels niet helemaal je van dat is, maar er staat genoeg wat ik kan begrijpen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 89 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.